[LÖST -eller något...]OpenOffice startar inte

R8N
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

[LÖST -eller något...]OpenOffice startar inte

Inlägg av R8N »

Efter installation av Ubuntu 8.04 och uppdateringar av drivrutiner och program så startar inte OpenOffice som det skall. Inget av programmen startar som det skall (kalkyl, ordbehandlare etc). Ibland blinkar det förbi något som kan vara en startbild men den försvinner snabbt.

Vart kan jag leta för att se vad som händer? Får inga felmmeddelanden eller något sådant. Får inte avinstallera för att installera om heller. Vet inte vart jag skall börja. Vet faktiskt inte ens vart jag skall leta efter information riktigt så jag testar med ett inlägg här.
Senast redigerad av 1 R8N, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Re: OpenOffice startar inte

Inlägg av axel112 »

Välkommen till forumet! ;D

Starta terminalen (program - tillbehör) och skriv

Kod: Markera allt

soffice -writer
Se sedan vad som dyker upp i terminalen,
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:Välkommen till forumet! ;D
Tackar :)
axel112 skrev:Starta terminalen (program - tillbehör) och skriv

soffice -writer
Se sedan vad som dyker upp i terminalen,
Skönt att det finns något man kan göra. Jag var nästan grinfärdig här tidigare. Det är inte helt lätt att ge sig på ett nytt operativsystem där allt är nytt. I alla fall så svarar den såhär:

:~$ soffice -writer
/usr/lib/openoffice/program/soffice.bin: relocation error: /usr/lib/openoffice/program/libfwi680li.so: symbol _ZN4cppu18�PropertySetHelper16setPropertyValueERKN3rtl8OUStringERKN3com3sun4star3uno3AnyE, version UDK_3_0_0 not defined in file libuno_cppuhelpergcc3.so.3 with link time reference

Får väl gräva lite i det här och se vad det kan vara. Om det är någon som känner igen eller förstår det så tar jag gärna emot råd... ;D
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Här finns en tråd i det engelska forumet. Jag hade börjat med det som står sist. Byta namn på openofficemappen och sedan starta openoffice igen.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=627035&page=2
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

R8N skrev:Får inte avinstallera för att installera om heller.
Que?
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:
R8N skrev:Får inte avinstallera för att installera om heller.
Que?
Provade att ta bort write i program-lägg till/ta bort för jag tänkte att det kanske blivit något fel i installationen. Men då säger den att jag inte får ta bort programmet för att det finns komponenter som använder den. I stället så vill den att jag skall använda Synaptic,men det vågar jag inte än...
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:Här finns en tråd i det engelska forumet. Jag hade börjat med det som står sist. Byta namn på openofficemappen och sedan starta openoffice igen.

Testade det och det skapas en ny mapp men jag får fortfarande samma felmeddelande och inget startar.
R8N

Inlägg av R8N »

Hittade det är på Wikipeia om link time: (se felmeddelandet ovan) http://en.wikipedia.org/wiki/Link_time det är inget jag förstår direkt. Verkar som att OpenOffice behöver göra något innan det startar, men jag fattar inte vad.
R8N

Inlägg av R8N »

Försökte kika på filen /usr/lib/openoffice/program/soffice.bin som är med i felmeddelandet men jag hittar inte mappen openoffice. Vet inte om jag kollar på rätt ställe iofs. Gick in på min hemmamapp och gick sedan uppåt tills jag hittade en lib mapp, men det kanske är fel mapp?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

R8N skrev:
axel112 skrev:Här finns en tråd i det engelska forumet. Jag hade börjat med det som står sist. Byta namn på openofficemappen och sedan starta openoffice igen.

Testade det och det skapas en ny mapp men jag får fortfarande samma felmeddelande och inget startar.
Ok. Vi får prova att installera om openoffice. Starta terminal och

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install --reinstall openoffice.org openoffice.org-gtk
Du får skriva in ditt lösenord, syns inget när man skriver. sudo betyder SuperUserDO. Man får rätt att administrera systemet.
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:
R8N skrev:

Ok. Vi får prova att installera om openoffice. Starta terminal och

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install --reinstall openoffice.org openoffice.org-gtk
Du får skriva in ditt lösenord, syns inget när man skriver. sudo betyder SuperUserDO. Man får rätt att administrera systemet.
Ju mer jag jobbar med Ubuntu desto bättre tycker jag om det. Det här är ju ett underbart sätt att uppdatera en applkation istället för att jaga runt internet och ladda ner filerna själv...

Tyvärr hjälpte det inte, kanske att splash-skärmen (heter det så?) syns lite längre. Det är nästan så att jag hinner se fåglarna innan den försvinner. Felet ser lika ut fortfarande så vitt jag kan se. Hade hoppats antingen med omdöpningen av openoffice mappen eller ominstallationen att det här skulle lösa sig. Fast å andra sidan så talade Wikipedia om att det här hade att göra med något som händer efter kompilering men före runtime.

En annan vild gissning på vad som kan eventuellt vara fel:
Kan det ha något med grafiken på min dator att göra, kan en applikation krasha pga det? Jag har en HP bärbar dator och när jag installerade Ubuntu så ville den ha en drivare till grafikkortet. Efter att jag installerat den såg allt ut som skit ett tag men nu är det lite bättre. Har installerat och avinstallerat den för att se vad som händer men ingen lycka där heller.
R8N

Inlägg av R8N »

Har försökt kolla på supporten hos OOo men de sidorna verkar vara nere. Hittade lite information på den här sidan http://openoffice.debian.net/news_old.html men vet inte riktigt hur jag skall tolka det. Vet dessutom inget alls om Debian.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Nej, detta var inte helt lätt. :-\ Jag har googlat och googlat men inte hittat några svar som verkar lovande.

Vi får se om det är någon annan som har några friska idéer.
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:Nej, detta var inte helt lätt. :-\ Jag har googlat och googlat men inte hittat några svar som verkar lovande.

Vi får se om det är någon annan som har några friska idéer.
Det är lungt, tack för all hjälp i alla fall!
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

R8N skrev: En annan vild gissning på vad som kan eventuellt vara fel:
Kan det ha något med grafiken på min dator att göra, kan en applikation krasha pga det? Jag har en HP bärbar dator och när jag installerade Ubuntu så ville den ha en drivare till grafikkortet. Efter att jag installerat den såg allt ut som skit ett tag men nu är det lite bättre. Har installerat och avinstallerat den för att se vad som händer men ingen lycka där heller.
Prova att avaktivera skrivbordseffekterna helt och hållet för att se om det kan göra någon skillnad. Tror inte det men ett försök kan ju aldrig vara fel.
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av diff »

Bara för att konstatera att du får samma felmeddelande, starta programmet genom

oowriter
i konsollen och kolla felmeddelandet.
Bild
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Dessa kommando har funkat för mig då jag haft liknande problem. Gör först en total borttagning av OO i synaptic, kör sedan terminalen.

sudo rm -rf /usr/local
sudo apt-get update

därefter en ominstallation av OO

Lycka till
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av diff »

jan skrev:sudo rm -rf /usr/local
Kanske inte att rekommendera eftersom ALLT som ligger under /usr/local raderas. Dessutom lägger sig inte OO under /usr/local om man installerat det via repon. :)
Bild
R8N

Inlägg av R8N »

axel112 skrev:
R8N skrev: En annan vild gissning på vad som kan eventuellt vara fel:
Prova att avaktivera skrivbordseffekterna helt och hållet för att se om det kan göra någon skillnad. Tror inte det men ett försök kan ju aldrig vara fel.
Jag har testat det tror jag. Visst gör man väl det under system - inställningar - utseende?
R8N

Inlägg av R8N »

diff skrev:Bara för att konstatera att du får samma felmeddelande, starta programmet genom

oowriter
i konsollen och kolla felmeddelandet.
Japp, det blir samma felmeddelande.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"