Nu har ni fått besök av en tvättäkta Windows-användare (oj svor jag i kyrkan nu?)
men jag har dock förväntningar att bli såld på Ubuntu istället...

Jag fick en laptop "över" och tänkte att det var dags att slippa allt vad Windows-licenser,
aktiveringar, dåliga drivrutiner och kompatibilitetsproblem heter, och istället installera
Ubuntu 8.04 på den maskinen.
First impressions:
WOW!! Varför har jag inte gjort det här förut??

kommit igång med en fungerande miljö med WiFi-Internet, IMAP-Mail, ftp, Torrents och så vidare!
Second thoughts:
Blev först väldigt "anti" när det alltid hänvisades till "sudo hit och sudo dit" och kompilera
programpaket i terminalen bara för att göra något så enkelt som att installera något man hittat på nätet...
Men när jag väl förstått det här med "Lägg till program" och alla repositorys så öppnades en helt ny värld.
Allt det där utan licenser? WOW igen!! Vilken bekymmersfri miljö att arbeta i, oslagbart helt enkelt?
Nu kör jag alltså Ubuntu 8.04 på min HP/Compaq NC6000 laptop. Med i princip alla de program som jag
behöver. Har fixat till gränssnittet med diverse teman och screenlets som gör att jag "känner mig som hemma".
So far so good:
Precis när jag jublat och entusiastiskt berättat allt för en hyffsat ointresserad fru så kom givetvis bakslagen...
Laptopens strömspar funktioner, Viloläge/Sovläge/Whatever, fungerar inte. Allehanda knas händer när
man försöker få den att somna, med hård-reset med OnOff-knappen som enda utväg (aj!)
Har lagt upp ett Gästkonto (unpriveliged) för gäster som vill "låna internet"

Men det går inte att växla användare! Det går att starta datorn, logga in på respektive konto, men försöker
du byta användare under drift så får jag tillslut en blank skärm med enbart en muspekare... diskaktiviteten
tyder dock på att den förra användarens miljö fortfarande snurrar, men datorn är okontaktbar...
bara att använda OnOff-knappen igen alltså (ouch!).
Kan någon hjälpa mig? Att behöva stänga ner datorn och boota upp den igen för att frun vill kolla sin mail
är givetvis ohållbart.
Jag skulle också vilja kunna låsa ner Gästkontot så att i princip bara Firefox är tillgängligt...
Får jag rätsida på de här problemen så finns det ingen anledning att installera Windows igen, någonsin.

Min enda idé är att problemen med användarväxling har att göra med WiFi-internet anslutningen att göra?
Typ, att jag är inloggad och använder anslutningen. Sedan växlar man till ett annat konto som försöker
ansluta/autentisera igen? Eller är jag ute och cyklar nu?