Nätet försvinner ibland

utnubu

Nätet försvinner ibland

Inlägg av utnubu »

Hej!

Jag kör WLAN och ibland blir det så att nätet försvinner, fast inte helt! Jag får t.ex. nästan 100% i min nätanslutning men trots det kan jag inte komma in på några sidor eller göra något annat som kräver en anslutning. Jag tror det inte är routerns fel (fast det kan vara det) dels för att nätet fungerar mellan dessa fel (som uppstår ca 2 dagar i veckan och pågår någon timma) och dels p.g.a. även en annan dator får tillgång till nätet genom samma router (dock ej trådlöst) och den kan man sufra på under "attackerna". Vad skulle kunna vara orsaken?

Edit: Redigerade bort loggdata då jag inte vet om det är känsligt eller ej.
Senast redigerad av 1 utnubu, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nätet försvinner ibland

Inlägg av webaake »

Använder du eth0 alls? I vilket fall så kan du testa att deaktivera det nätverksinställningarna. Jag har haft problem med två nätverksanslutningar, men då jag deaktiverade den ena funkade det fint.

Du kan också testa att ge eth0 ett fast IP (men inte samma som nåt annat)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nätet försvinner ibland

Inlägg av maths57 »

webaake skrev:Du kan också testa att ge eth0 ett fast IP (men inte samma som nåt annat)
Då ska du tänka på att du inte ska använda vilken adress som helst. Det finns publika adresser som används på internet och privata som man använder i lokal nätverk och som inte routas över internet. Du kan t ex välja en adress mellan 192.168.0.1 och 192.168.0.254.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"