barQuest skrev:Kanske jag missuppfattar det. men på den ena kanalen sitter det två portar, eller som jag uppfattar som portar. Det är två stycken kontakter att sätta in kabel till hårddiskarna. Och på den andra sitter det bara en sådan kontakt. Den där det sitter en kontakt är den som datorn uppfattar som master har jag nu lärt mig. (En än gång, tror jag. Eftersom jag haft fel så många gånger redan)
Men nu börjar jag i alla fall fatta terminalen bättre. Det skulle egentligen finns en manual full med kommandon att hämta hem indelad i de olika användningsområden man skulle använda dom till. T ex en uppsättning av commandon för hårddiskar, en för dvd:er, en för fstab, en för nätverk och så vidare. Där skulle vi amatörer kunna hämta de terminal kommandon vi skulle behöva för att utföra de saker som man behöver terminalen till.
Kom inte och säg att det redan finns en sådan manual med tillhörande beskrivning, för då gråter jag.

Hoppas att jag inte stör i gråten, men vad ger följande kommandon (förklaring över vad de gör finner du nedan):
Kod: Markera allt
sudo lshw -C system
sudo lshw -C bus
grep -i udma /var/log/dmesg
vad ger de kommanodona då? De skall visa vad du har för dator och, om Ubuntu inte kan läsa ngt datornamn, vilket moderkort du har (det skall stå under "core" i outputen av det andra komandot). "lshw" betyder "
Li
St
Hard
Ware". Grep är ett filtreringsverktyg; med växeln "-i" talar vi om att grep skall "
Ignore case"; därefter skall det söka efter "udma" (som betyder Ultra Direct Memory Access, vilket betyder att datorn kan flytta saker direkt mellan minnet och hårddisken utan att processorn behöver vara inblandad) i filen dmesg som ligger i /var/log.
Mer info om kommandona hittar du i manualen, som man anropar genom "man lshw". Till de flesta kommandon i Ubuntu och andra GNU/Linux-varianter finns det manualposter. Det är bara att testa med "man kommando". I vissa fall finns det även s.k. "Texinfo", som är GNU:s eget dokumentationssystem och det får man fram med "info kommando".
Till alla de kommandon vi hittills använt finns manual- och Texinfoposter.
Ett annat tips kan vara att använda kommandot "apropos". Det gör som det låter: det visar information apropos någonting. Om vi t.ex. vill veta vad det finns för sätt att ta reda på mer om hårdvaran i datorn så kan vi t.ex. ge kommandot:
så får vi resultatet:
Kod: Markera allt
djk@djk-dator ~ $ apropos hardware
clock (8) - query and set the hardware clock (RTC)
hwclock (8) - query and set the hardware clock (RTC)
lshw (1) - list hardware
toshset (1) - manipulate bios and hardware settings of Toshiba laptops
vbetool (1) - run real-mode video BIOS code to alter hardware state
och här verkar det ju som att lshw verkar vara ett bra kommando att prova, så då kan vi skaffa mer information om det med "man lshw" för att få reda på hur det fungerar, vilka växlar som finns etc. Om programet inte finns installerat och man inte vill installera det bara för att läsa manualen, så finns manualerna för de fleasta kommandona t.ex.
här, i HTML-format.
dmz tips är också jättebra, så du kan ju läsa igenom de i helgen först. Du kanske ev. kan hoppa över "Belarusian-HOWTO" om du inte kan vitryska.
PS. Ang vilken som är master och vilken som är slave och hur man kommer fram till/bestämmer vilken som är/skall vara vad så kan du läsa lite mer förklaring
här. I regel är hårddisken inställd på "cable select" och då blir den hårddisk som är kopplad till den svarta kontakten master och den som är kopplad till den grå kontakten slave. Ibland är hårdisken manuellt konfigurerad med jumprar bredvid strömkontakten och då får man ändra där. Schema finns på en etikett på hårddiskens ovansida eller på tillverkarens hemsida. DS.