Samba - ÅÄÖ på utdelning strular

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ZarlacMing
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Samba - ÅÄÖ på utdelning strular

Inlägg av ZarlacMing »

Tjena,

Jag har installerat Ubuntu Server 8.04 och satt upp en Samba-server på den. Jag har delat ut en katalog på Ubuntu-servern och den kommer jag åt utan problem från både Windows Vista och XP.
Problem: Filnamnen på filer i den utdelade katalogen, som innehåller å, ä eller ö, ser okej ut om man kollar på Ubuntu-datorn men när jag ansluter till sharen via en Windows-dator (\\server\share) får man en massa konstiga tecken istället för å, ä, ö i filnamnen.

Jag kör en engelsk installation av Ubuntu Servern och Windows-installationerna är på svenska.

Säkerligen bara någon inställning någonstans men har inte hittat något.

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Re: Samba - ÅÄÖ på utdelning strular

Inlägg av diff »

Börja med att prova att skriva in detta i smb.conf:

Kod: Markera allt

character set = ISO8859-1
under global. Och glöm inte att starta om smb när du gjort det. Har för mig att detta räcker i nyare versioner av Samba.

Möjligtvis kan även:

Kod: Markera allt

client code page = 437
behövas skrivas in.
Bild
ZarlacMing

Inlägg av ZarlacMing »

Har nu testat att lägga till både character set = ISO8859-1 och client code page = 437 under global nu och startat om samba-servicen (/etc/init.d/samba restart).
Man kanske måste lägga in något stöd för svenska i själva Ubuntuinstallationen också? För när jag försöker skapa en katalog testbär och sedan kör en ls på den så skrivs testb?r ut. [TILLAGT] (hm, detta verkade ha med PuTTY att göra. skapar jag en katalog "bär" direkt på datorn så blir det rätt). [TILLAGT]

Fattar inte varför jag inte installerade Ubuntuservern på svenska från början :)
Användarvisningsbild
diff
Kontakt:

Inlägg av diff »

Jo du har nog rätt.
Kör du gnome på servern så prova att installera språkstöd via system -> administration -> language support

Sen är jag osäker på om client code page 437 var korrekt, fnular på om det inte ska vara 850 istället. :o

Det var några år sedan jag svettades med samba och ibland kändes det som att man inte riktigt hade 100 % koll på hur man fick en viss sak att fungera, bara ATT det plötsligt funkade. ;)
Sen har nog samba förnyats en del sen jag pillade med det, så det kan finnas enklare lösningar nu än det gjorde då.
Bild
ZarlacMing

Inlägg av ZarlacMing »

Försökte nu att installera language-pack-sv via apt-get eftersom det saknades. Men om det är rätt sätt att installera det har jag ingen aning om.
Vad jag vet har jag ingen fönsterhanterare alls installerad :) Men det kanske man skulle testa att installera om det inte är för krångligt.

Ja jag hittade det också på nätet så jag har testat med både 437 och 850 utan något resultat.

Hehe ja det känns lite så. Det fungerade först inte med min Vista dator, när det fungerade med mot en XP. Sen mixtrade jag lite med konton osv och helt plötsligt funkade det! (och med å ä ö dock)

Får klura lite på det och se om någon har lösningen :)
ZarlacMing

Inlägg av ZarlacMing »

Nu körde jag igång Gnome på datorn och valde att ha svenska som defaultspråk och det verkar fungera.
Känns dock som en ganska klumpig lösning eftersom jag var tvungen att installera massor av paket för xinit, gnome, osv.

Kanske installerar om servern från början på svenska istället :)
ZarlacMing

Inlägg av ZarlacMing »

Har nu installerat om den svenska versionen av Ubuntu Server 8.04 och det fungerar klockrent :)
Användarvisningsbild
diff
Kontakt:

Inlägg av diff »

Vad skönt! O0
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"