Ubuntu med windows-symptom
- tomasl
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ubuntu med windows-symptom
Hej
Har nu kört Ubuntu i ett år ungefär och är helnöjd, det mesta fungerar på ett enkelt sätt, ibland till och med bättre än winxp.
Nu har det dock hänt nåt. Sista tiden har jag försökt få igång nätverk med fildelning mellan alla datorer här hemma. Min med Ubuntu och 4 andra med winxp. det har inte gått så bra men det är en annan fråga. Men nu (om det nu har något samband?) så har det blivit lite problem. Jag har några uppdateringar som är tillgängliga men inte går att installera. De heter "yelp" "tzdata" och "xserver-xorg-video-intel". När jag klickar på installera så läser den paketinformation som vanligt och sedan händer inget mer alls. Ser ut som innan jag klickade på uppdatera.
Jag kan heller inte ta bort "smb4k" via lägg till/ta bort (tror att det var fel att lägga in den - är inte till min Ubuntu??? Trodde att det skulle lösa mina nätverksproblem). Kan inte installera något annat heller via lägg till/ta bort.
Kan man hitta vad felet är, går det att "reparera" Ubuntu eller vad ska jag göra?
mvh
Tomas
Har nu kört Ubuntu i ett år ungefär och är helnöjd, det mesta fungerar på ett enkelt sätt, ibland till och med bättre än winxp.
Nu har det dock hänt nåt. Sista tiden har jag försökt få igång nätverk med fildelning mellan alla datorer här hemma. Min med Ubuntu och 4 andra med winxp. det har inte gått så bra men det är en annan fråga. Men nu (om det nu har något samband?) så har det blivit lite problem. Jag har några uppdateringar som är tillgängliga men inte går att installera. De heter "yelp" "tzdata" och "xserver-xorg-video-intel". När jag klickar på installera så läser den paketinformation som vanligt och sedan händer inget mer alls. Ser ut som innan jag klickade på uppdatera.
Jag kan heller inte ta bort "smb4k" via lägg till/ta bort (tror att det var fel att lägga in den - är inte till min Ubuntu??? Trodde att det skulle lösa mina nätverksproblem). Kan inte installera något annat heller via lägg till/ta bort.
Kan man hitta vad felet är, går det att "reparera" Ubuntu eller vad ska jag göra?
mvh
Tomas
Re: Ubuntu med windows-symptom
Du har fått "paketknas" och det går tyvärr bara att laga från en terminal
Så starta terminalen via tillbehör
2 stycken repkommandon
samt
Så ser du att det är rent.
Så starta terminalen via tillbehör
2 stycken repkommandon
Kod: Markera allt
sudo apt-get install -f
sudo dpkg --reconfigure -a
sudo apt-get update
- tomasl
Njae, det funkar inte...
tomas@tomas-ubuntu:~$ sudo apt-get install -f
>>> sudoers file: syntax error, line 12 <<<
sudo: parse error in /etc/sudoers near line 12
blir nåt felmeddelande som synes
EDIT:
Här är den filen som den hittar ett syntaxfel i:
Kan det vara så att det är smb4k som är orsaken till allt??
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#
Defaults env_reset
# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password
# %sudo ALL=NOPASSWD:
ALL
# Host alias specification
# User alias specification
# Cmnd alias specification
# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
# Members of the admin group may gain root privileges
%admin ALL=(ALL) ALL
# Entries for Smb4K users.
# Generated by Smb4K. Please do not modify!
User_Alias SMB4KUSERS = tomas
Defaults:SMB4KUSERS env_keep += "PASSWD USER"
SMB4KUSERS tomas-ubuntu = NOPASSWD: /usr/bin/smb4k_kill
SMB4KUSERS tomas-ubuntu = NOPASSWD: /usr/bin/smb4k_umount
SMB4KUSERS tomas-ubuntu = NOPASSWD: /usr/bin/smb4k_mount
# End of Smb4K user entries.
tomas@tomas-ubuntu:~$ sudo apt-get install -f
>>> sudoers file: syntax error, line 12 <<<
sudo: parse error in /etc/sudoers near line 12
blir nåt felmeddelande som synes
EDIT:
Här är den filen som den hittar ett syntaxfel i:
Kan det vara så att det är smb4k som är orsaken till allt??
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#
Defaults env_reset
# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password
# %sudo ALL=NOPASSWD:
ALL
# Host alias specification
# User alias specification
# Cmnd alias specification
# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
# Members of the admin group may gain root privileges
%admin ALL=(ALL) ALL
# Entries for Smb4K users.
# Generated by Smb4K. Please do not modify!
User_Alias SMB4KUSERS = tomas
Defaults:SMB4KUSERS env_keep += "PASSWD USER"
SMB4KUSERS tomas-ubuntu = NOPASSWD: /usr/bin/smb4k_kill
SMB4KUSERS tomas-ubuntu = NOPASSWD: /usr/bin/smb4k_umount
SMB4KUSERS tomas-ubuntu = NOPASSWD: /usr/bin/smb4k_mount
# End of Smb4K user entries.
Senast redigerad av 1 tomasl, redigerad totalt 7 gånger.
Jo då är det haveri....
Man måste laga sudo i recovery mode så här
http://www.psychocats.net/ubuntu/fixsudo
En bit ner börjar The answer is something called Recovery Mode
Det är troligen samma fel som här
http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org ... p?t=858116
ALL har ramlat ner en rad.....
Lycka till....
Lycka till....
-
När jag fick meddelande i uppdateringshanteraren om att det fanns paket att uppdatera men paketen var bortskuggade så att det inte gick att bocka i att de skulle uppdateras så berodde det på att de paketen var föråldrade och egentligen borde ha tagits bort eftersom det inte fanns kvar några paket som berodde på dessa paket. Det som löste det problemet var följande kommando som tar bort kvarblivna "skräp-paket":
sudo apt-get autoremove
- tomasl
Helt riktigt, ALL har ramlat ner - hur den nu kan göra det, jag har aldrig varit inne och försökt ändra i några filer.pun skrev:Jo då är det haveri....
Lycka till....
Får väl försöka att på något sätt ändra och spara, för som det är nu så har jag inte rättighet att ändra filen. Varför alla dessa restriktioner? Man borde kunna få göra vad som nehövs i sitt egna system!?
Ja vem vet....tomasl skrev: Helt riktigt, ALL har ramlat ner - hur den nu kan göra det, jag har aldrig varit inne och försökt ändra i några filer.
Får väl försöka att på något sätt ändra och spara, för som det är nu så har jag inte rättighet att ändra filen. Varför alla dessa restriktioner? Man borde kunna få göra vad som nehövs i sitt egna system!?
sudo är en speciell funktion eftersom den ger systembehörighet och blockar tex malware/skadlig kod från
att kunna göra någonting.
Försök att följa Psychocats guiden.
Jag vill inte hitta på något fritt utan den som skriver är då även moderator hos Ubuntuforums och det brukar stämma.
Det gär snabbt att starta om och gå in via recovery precis som du ser på bilderna.
Visudo gör att det inte blir editeringsfel i en fil.
- tomasl
Knepigt det här....
När man går in i recoverymode som root och skriver: "sudo visudo" enligt länken ovan, så kommer samm felmeddelande upp. Testade då att bara skriva "visudo" och första gången så kom filen upp på skärmen. Det gick att ändra i den men tangentbordet fungerade inte som vanligt på nåt mysko sätt. När jag ändrat så var det bara så att jag har ingen aning om hur man skulle spara eller stänga eller på nåt sätt komma ur, kom ingen vart så det enda var att stänga av.
Filen ändrades inte.... men nu har jag flera filer, sudoer.tmp, .sudoers.tmp.swn, .sudoers.tmp.swo, .sudoers.tmp.swo
Dessa kan jag inte ens öppna för att se om någon ändring har sparats där i. men hur ska man kunna ändra i filen sudoers?
Det verkar som andra har lyckats med det och det är ju en enkel lösning om det fungerar, jämfört med att installera om ett bra fungerande system i övrigt.
Någon ide?
EDIT:
Testade att köra "nana /etc/sudoers
Nu kunde man enkelt ändra i filen OCH spara, och nu fungerar allt som det ska igen!
Lite scary var det att göra det i nano(som jag inte vet vad det är) när det tydligt står att det ska göras i visudo, vad är skillnaden egentligen? Mer än att det i visudo antagligen finns några säkerhetskontroller av nåt slag?
Tack för hjälpen i alla fall, hade letat men inte hittat det som ni länkade till.
mvh
Tomas
När man går in i recoverymode som root och skriver: "sudo visudo" enligt länken ovan, så kommer samm felmeddelande upp. Testade då att bara skriva "visudo" och första gången så kom filen upp på skärmen. Det gick att ändra i den men tangentbordet fungerade inte som vanligt på nåt mysko sätt. När jag ändrat så var det bara så att jag har ingen aning om hur man skulle spara eller stänga eller på nåt sätt komma ur, kom ingen vart så det enda var att stänga av.
Filen ändrades inte.... men nu har jag flera filer, sudoer.tmp, .sudoers.tmp.swn, .sudoers.tmp.swo, .sudoers.tmp.swo
Dessa kan jag inte ens öppna för att se om någon ändring har sparats där i. men hur ska man kunna ändra i filen sudoers?
Det verkar som andra har lyckats med det och det är ju en enkel lösning om det fungerar, jämfört med att installera om ett bra fungerande system i övrigt.
Någon ide?
EDIT:
Testade att köra "nana /etc/sudoers
Nu kunde man enkelt ändra i filen OCH spara, och nu fungerar allt som det ska igen!
Lite scary var det att göra det i nano(som jag inte vet vad det är) när det tydligt står att det ska göras i visudo, vad är skillnaden egentligen? Mer än att det i visudo antagligen finns några säkerhetskontroller av nåt slag?
Tack för hjälpen i alla fall, hade letat men inte hittat det som ni länkade till.
mvh
Tomas