Partitionsproblem [LÖST]

Analord

Partitionsproblem [LÖST]

Inlägg av Analord »

Hej!

För ett tag sen gjorde jag en nyinstallation av XP på min bärbara. Eftersom jag misstänkte att jag skulle vilja installera ubuntu i framtiden så skapade jag 2 partitioner. 40GB till XP och 20GB till en framtida ubuntuinstallation. Men nu börjar jag misstänka att detta kanske inte var så smart, för när jag körde live-cdn 8.04 så hittade jag inget bra/enkelt sätt att installera ubuntu på detta oformaterade utrymme. Den ville antingen resiza min XP partition eller köra hela disken (60GB). Sen finns det ju manuel också, men där är jag en aning osäker på hur jag ska göra, om det ens går?

Någon som har nåt bra försölag på hur detta kan lösas?

Tack på förhand
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Partitionsproblem

Inlägg av Rune.K »

Mitt förslag.

att du i XP gör en högerklick "på den här datorn" , då får du upp flera alternativ i en meny, välj hantera.
då ska du komma till ett nytt fönster, där du ska välja typ " Disk management".
där ska du se hur din disk används för tillfället.

mitt förslag är att du där skapar 2 nya partitioner.
en som är aningen större än ditt RAM-minne, formatera den och ge den namnet SWAP.
sen skapar du en till partition på resten av utrymmet och formaterar den också, och ger den namnet tillubuntu.

Därefter är det väldigt VIKTIGT att du STARTAR OM datorn.

Att jag ger de nyskapade partitionerna namn är att det mycket lättare att identifera var du vill installera GNU/Linux, i det här fallet Ubuntu.
Plus att det går snabbare än att använda Live-CDen för att partionera...
Sen när du installer Ubuntu så är det väldigt VIKTIGT att du väljer "manual partitionering".

En mycket viktig sak!!!
Det är att jag förutsätter att du testat att köra Live-CDen med ubuntu och att allting fungerar, dvs grafikkort o tangentbord med mera.
mvh rune
Analord

Re: Partitionsproblem

Inlägg av Analord »

Tack Rune!

Ditt förslag fungerade utmärkt! :)

Underbart att vara tillbaka i ubuntumiljö igen!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"