Media över nätverk.
Media över nätverk.
hej jag undrar lite på en smidig lösning på hur jag ska få min media att spelas upp på ett smidigt sätt på min andra dator, dvs jag har 2 datorer en stationär och en media dator, det jag undrar är hur får jag den media som finns på min stationära dator att spelas upp på min laptop, det jag har provat är samba och det funkar hyfsat bra dock är det lite jobbigt eftersom man behöver öppna fil för fil hela tiden io med att drag n drop funktionen inte fungerar eftersom systemet ser det som en fil när jag försöker dra in det i playlisten, någon som vet en bra lösning hade varit skit schysst om ni kunde dela med er.
\\Nybörjaren Martea
\\Nybörjaren Martea
Re: Media över nätverk.
Vilket uppspelningsprogram använder du? För t.ex. musik använder jag Rhythmbox som både hittar och organiserar musikfilerna från min externa nätverksdisk, och jag kan göra spellistor m.m.
Till video över samba använder jag VLC, men då måste jag göra egna playlists om jag ska få det att fungera, vilket jag helst vill slippa, det hade juh varit smidigt som i windows att man högerklickar på mappen och lägger allt i en playlist, det var lite så jag hade tänkt mig, ok ska testa rythmbox, det är juh standard i ubuntu så det kan jag göra ganska lätt, funkar rythmbox bra med streaming osv också ?, nää men primärt var funderingen över film osv. och om någon visste någon smidig lösning på det?
För video använder jag Filmuppspelaren (Totem). Om du i Windows högerklickade på en mapp för att lägga upp innehållet i en playlist, så kan du i Ubuntu dra mappen och släppa ner den i Filmuppspelarens sidopanel, vilket är nästan lika enkelt. Då får du en playlist av mappens innehåll som spelas upp i turordning.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hur använder du samba, har du monterat utdelningarna i /etc/fstab ?
Använder själv samba på detta sätt och det blir precis som om du hade haft filerna på datorn du sitter vid.
Använder själv samba på detta sätt och det blir precis som om du hade haft filerna på datorn du sitter vid.
Nixy: jag provade att dra mappar in i vlc och det fungerade inte, vilket jag blev lite förvånad över, men jag ska prova totem ifall det funkar bättre tack för rådet 
MrT jag har bara delat utom genom nautilus sen dess har jag inte behövt göra något dock har jag försökt hitta filen som windows hanteraren av utdelning skriver till men har inte lyckats änsålänge.

MrT jag har bara delat utom genom nautilus sen dess har jag inte behövt göra något dock har jag försökt hitta filen som windows hanteraren av utdelning skriver till men har inte lyckats änsålänge.
det funkar dock att göra manuella playlists men det är lite jobbigt
, hmmm, men totem strular lite med codecs etc ?, den stödjer inte allt som vlc stödjer därför hade jag velat få vlc att funka på samma sätt kanske mankunde emulera vlc i wine kanske?, då kanske det går bättre aja får prova 

men totem strular lite med codecs etc ?
Om du inte redan har installerat paketet "ubuntu-restricted-extras", så gör det (t.ex. med pakethanteraren Synaptic). Det innehåller codecs, flash m.m. och fixar det mesta.
tackar nixy, ska prova det som sagt när jag har tid