Rättigheter andra fstab

djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Rättigheter andra fstab

Inlägg av djkmmo »

Osprey skrev:
djkmmo skrev:Nej då, två är det:

Kod: Markera allt

[ 25.486582] ata3.00: ATA-6: ST3120022A, 3.06, max UDMA/100
...
[ 25.722327] ata4.00: ATA-6: ST3120026A, 3.06, max UDMA/100
och helt klart olika diskar
Ursäkta min relativa okunskap, men hur kan du få det här till två ST3120026A och inte en ST3120026A och en ST3120022A.

Ok för att det är två rätt närbesläktade diskar som båda är på 120MB, men den ena har en cache på 8MB och den andra (har jag för mig) på 2MB. Dessutom har de ju som jag tycker mig se i listningen ovan, som sagt olika produktnummer...?
Varför finns det ingen såndär smiley som dunkar huvudet i väggen. Du har helt rätt, det hade jag inte sett Bild.

PS Kan inte jag också få "skylla" på att det var sent. Snälla :'(. DS
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

djkmmo skrev:Varför finns det ingen såndär smiley som dunkar huvudet i väggen. Du har helt rätt, det hade jag inte sett.
Det är jämnt, jag missade ju att "/" och "/boot" låg på olika diskar... ::)

Och dessutom bevisar det ju bara den gamla tesen att vid samarbete så är "1+1" mer än "2"... ;)

Problemet är dock vilken av diskarna man ska räkna som system-/bootdisk, när "/" och "/boot" ligger på varsin. Enligt min åsikt borde man flytta dem till samma disk och partition och sedan är det ganska lätt att räkna ut. Rent generellt tycker jag också då att det är den disken med 8MB cache som borde vara systemdisk, om man nu inte kör väldigt tunga applikationer på burken, som t.ex mycket video och spel.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Osprey skrev:
djkmmo skrev:Varför finns det ingen såndär smiley som dunkar huvudet i väggen. Du har helt rätt, det hade jag inte sett.
Det är jämnt, jag missade ju att "/" och "/boot" låg på olika diskar... ::)

Och dessutom bevisar det ju bara den gamla tesen att vid samarbete så är "1+1" mer än "2"... ;)

Problemet är dock vilken av diskarna man ska räkna som system-/bootdisk, när "/" och "/boot" ligger på varsin. Enligt min åsikt borde man flytta dem till samma disk och partition och sedan är det ganska lätt att räkna ut. Rent generellt tycker jag också då att det är den disken med 8MB cache som borde vara systemdisk, om man nu inte kör väldigt tunga applikationer på burken, som t.ex mycket video och spel.
Och jag tycker av princip att man bör dela upp "/" och "/boot" och köra "/boot", "/swap" och "/home" på en disk med "/" och ev. annat lagringsutrymme dels av säkerhetsskäl och dels för att splitta loaden mellan diskarna. /dev/sdb är, som jag ser det, systemdisken och /dev/sda bootdisken. /dev/sda används ju "bara" under uppstart, vid de få tillfällen som ngt swapas ut och vid läsning/skrivning till /home. Den mesta hårddiskaktiviteten vid normal drift borde väl vara relaterat till /dev/sdb1 (alltså "/") och den ligger ju på ST3120026A. Jag tycker nog att partitionsdesignen är i princip perfekt, men jag kan vara lite partisk där...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

djkmmo skrev:Och jag tycker av princip att man bör dela upp "/" och "/boot" och köra "/boot", "/swap" och "/home" på en disk med "/" och ev. annat lagringsutrymme dels av säkerhetsskäl och dels för att splitta loaden mellan diskarna. /dev/sdb är, som jag ser det, systemdisken och /dev/sda bootdisken. /dev/sda används ju "bara" under uppstart, vid de få tillfällen som ngt swapas ut och vid läsning/skrivning till /home. Den mesta hårddiskaktiviteten vid normal drift borde väl vara relaterat till /dev/sdb1 (alltså "/") och den ligger ju på ST3120026A. Jag tycker nog att partitionsdesignen är i princip perfekt, men jag kan vara lite partisk där...
Fullgoda argument det också, som dessutom innebär färre ändringar. Sedan skulle det ändå bara leda till en mer eller mindre filosofisk diskussion om vi skulle börja argumentera för och emot det ena och det andra... 8)

Dessutom är ju det grundläggande problemet inte att konfigurera systemet rent logiskt, utan snarare att få hårdvaran i ett sådant tillstånd att det går att hitta DVD:n.

Så jag röstar för att nästa steg borde vara att gå efter din variant och konfigurera hårdvaran (placera diskarna) så som du tidigare beskrivit... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Osprey skrev:
djkmmo skrev:Och jag tycker av princip att man bör dela upp "/" och "/boot" och köra "/boot", "/swap" och "/home" på en disk med "/" och ev. annat lagringsutrymme dels av säkerhetsskäl och dels för att splitta loaden mellan diskarna. /dev/sdb är, som jag ser det, systemdisken och /dev/sda bootdisken. /dev/sda används ju "bara" under uppstart, vid de få tillfällen som ngt swapas ut och vid läsning/skrivning till /home. Den mesta hårddiskaktiviteten vid normal drift borde väl vara relaterat till /dev/sdb1 (alltså "/") och den ligger ju på ST3120026A. Jag tycker nog att partitionsdesignen är i princip perfekt, men jag kan vara lite partisk där...
Fullgoda argument det också, som dessutom innebär färre ändringar. Sedan skulle det ändå bara leda till en mer eller mindre filosofisk diskussion om vi skulle börja argumentera för och emot det ena och det andra... 8)

Dessutom är ju det grundläggande problemet inte att konfigurera systemet rent logiskt, utan snarare att få hårdvaran i ett sådant tillstånd att det går att hitta DVD:n.

Så jag röstar för att nästa steg borde vara att gå efter din variant och konfigurera hårdvaran (placera diskarna) så som du tidigare beskrivit... :)
Men så är de väl placerade, eller läser jag fel nu igen?

*-disk:0
product: ST3120022A
physical id: 0
bus info: scsi@2:0.0.0
logical name: /dev/sda
*-disk:1
product: ST3120026A
physical id: 1
bus info: scsi@3:0.0.0
logical name: /dev/sdb

/dev/sda1 /boot ext3 rw,relatime,data=writeback 0 0
/dev/sdb1 / ext3 rw,noatime,nodiratime,errors=remount-ro,data=writeback 0 0

Och nog sitter väl de här två diskarna på olika kanaler? Det märkliga är att båda rapporteras som "limited to UDMA/33 due to 40-wire cable" medan grep -i ata /var/log/dmesg i den tidigare tråden gav:

[ 25.490139] ata1.00: ATA-6: ST310014A, 3.09, max UDMA/100
[ 25.490143] ata1.00: 20005650 sectors, multi 16: LBA
[ 25.490337] ata1.01: ATA-6: ST3120026A, 3.06, max UDMA/100
[ 25.490340] ata1.01: 234441648 sectors, multi 16: LBA48
[ 25.506116] ata1.00: configured for UDMA/100
[ 25.522055] ata1.01: configured for UDMA/100
Här ser det ju ut som att det i.a.f. på ena kanalen sitter/satt en UDMA/100-kabel... Det var därför jag trodde att båda diskarna nu låg på samma kanal, men det verkar det ju inte som de gör.
barQuest

Inlägg av barQuest »

Nu har jag löst problemet, tror jag. En kompis till mig hade en kabel han sa var en 80 trådars. Så jag kopplade in DVDn på den på en tredje kanal. Och detta löste problemet för mig. Nu har jag tillgång till allt. Glad blir jag. Men du djkmmo. Du har hjälpt mig så mycket att jag bara måste få uttrycka min stora tacksamhet till dig. Du är en hyvens gôbbe. 8)
Nu ska jag försöka få till sync mellan Thunderbird och min viewty. Ännu en utmaning. :-)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

barQuest skrev:Nu har jag löst problemet, tror jag. En kompis till mig hade en kabel han sa var en 80 trådars. Så jag kopplade in DVDn på den på en tredje kanal. Och detta löste problemet för mig. Nu har jag tillgång till allt. Glad blir jag. Men du djkmmo. Du har hjälpt mig så mycket att jag bara måste få uttrycka min stora tacksamhet till dig. Du är en hyvens gôbbe. 8)
Nu ska jag försöka få till sync mellan Thunderbird och min viewty. Ännu en utmaning. :-)
Det får man ju tacka och buga för.

Skönt att höra att det löste sig, men DVD:n skall inte nödvändigtvis behöva ligga på en 80-trådarskabel. Däremot bör absolut hårddiskarna göra det.

Sedan måste jag bara fråga över det där med "koppla in på en tredje kanal"... Troligtvis missförstår jag dig, men jag har aldrig sett ett moderkort med mer än två IDE-kanaler, med möjlighet att koppla två diskenheter till varje kanal (en master och en slave).
barQuest

Inlägg av barQuest »

Kanske jag missuppfattar det. men på den ena kanalen sitter det två portar, eller som jag uppfattar som portar. Det är två stycken kontakter att sätta in kabel till hårddiskarna. Och på den andra sitter det bara en sådan kontakt. Den där det sitter en kontakt är den som datorn uppfattar som master har jag nu lärt mig. (En än gång, tror jag. Eftersom jag haft fel så många gånger redan)
Men nu börjar jag i alla fall fatta terminalen bättre. Det skulle egentligen finns en manual full med kommandon att hämta hem indelad i de olika användningsområden man skulle använda dom till. T ex en uppsättning av commandon för hårddiskar, en för dvd:er, en för fstab, en för nätverk och så vidare. Där skulle vi amatörer kunna hämta de terminal kommandon vi skulle behöva för att utföra de saker som man behöver terminalen till.
Kom inte och säg att det redan finns en sådan manual med tillhörande beskrivning, för då gråter jag. ;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

barQuest skrev: Kom inte och säg att det redan finns en sådan manual med tillhörande beskrivning, för då gråter jag. ;)

http://tldp.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/howtos.html
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

barQuest skrev:Kanske jag missuppfattar det. men på den ena kanalen sitter det två portar, eller som jag uppfattar som portar. Det är två stycken kontakter att sätta in kabel till hårddiskarna. Och på den andra sitter det bara en sådan kontakt. Den där det sitter en kontakt är den som datorn uppfattar som master har jag nu lärt mig. (En än gång, tror jag. Eftersom jag haft fel så många gånger redan)
Men nu börjar jag i alla fall fatta terminalen bättre. Det skulle egentligen finns en manual full med kommandon att hämta hem indelad i de olika användningsområden man skulle använda dom till. T ex en uppsättning av commandon för hårddiskar, en för dvd:er, en för fstab, en för nätverk och så vidare. Där skulle vi amatörer kunna hämta de terminal kommandon vi skulle behöva för att utföra de saker som man behöver terminalen till.
Kom inte och säg att det redan finns en sådan manual med tillhörande beskrivning, för då gråter jag. ;)
Hoppas att jag inte stör i gråten, men vad ger följande kommandon (förklaring över vad de gör finner du nedan):

sudo lshw -C system
sudo lshw -C bus
grep -i udma /var/log/dmesg
vad ger de kommanodona då? De skall visa vad du har för dator och, om Ubuntu inte kan läsa ngt datornamn, vilket moderkort du har (det skall stå under "core" i outputen av det andra komandot). "lshw" betyder "LiSt HardWare". Grep är ett filtreringsverktyg; med växeln "-i" talar vi om att grep skall "Ignore case"; därefter skall det söka efter "udma" (som betyder Ultra Direct Memory Access, vilket betyder att datorn kan flytta saker direkt mellan minnet och hårddisken utan att processorn behöver vara inblandad) i filen dmesg som ligger i /var/log.

Mer info om kommandona hittar du i manualen, som man anropar genom "man lshw". Till de flesta kommandon i Ubuntu och andra GNU/Linux-varianter finns det manualposter. Det är bara att testa med "man kommando". I vissa fall finns det även s.k. "Texinfo", som är GNU:s eget dokumentationssystem och det får man fram med "info kommando".

Till alla de kommandon vi hittills använt finns manual- och Texinfoposter.

Ett annat tips kan vara att använda kommandot "apropos". Det gör som det låter: det visar information apropos någonting. Om vi t.ex. vill veta vad det finns för sätt att ta reda på mer om hårdvaran i datorn så kan vi t.ex. ge kommandot:

apropos hardware
så får vi resultatet:

djk@djk-dator ~ $ apropos hardware
clock (8)            - query and set the hardware clock (RTC)
hwclock (8)          - query and set the hardware clock (RTC)
lshw (1)             - list hardware
toshset (1)          - manipulate bios and hardware settings of Toshiba laptops
vbetool (1)          - run real-mode video BIOS code to alter hardware state
och här verkar det ju som att lshw verkar vara ett bra kommando att prova, så då kan vi skaffa mer information om det med "man lshw" för att få reda på hur det fungerar, vilka växlar som finns etc. Om programet inte finns installerat och man inte vill installera det bara för att läsa manualen, så finns manualerna för de fleasta kommandona t.ex. här, i HTML-format.

dmz tips är också jättebra, så du kan ju läsa igenom de i helgen först. Du kanske ev. kan hoppa över "Belarusian-HOWTO" om du inte kan vitryska.

PS. Ang vilken som är master och vilken som är slave och hur man kommer fram till/bestämmer vilken som är/skall vara vad så kan du läsa lite mer förklaring här. I regel är hårddisken inställd på "cable select" och då blir den hårddisk som är kopplad till den svarta kontakten master och den som är kopplad till den grå kontakten slave. Ibland är hårdisken manuellt konfigurerad med jumprar bredvid strömkontakten och då får man ändra där. Schema finns på en etikett på hårddiskens ovansida eller på tillverkarens hemsida. DS.
barQuest

Inlägg av barQuest »

Tror jag vet vad du är ute efter. Och därför flyttade jag runt de olika kablarna i tre olika konfigurationer. Men jag fick samma resultat på alla möjligheter. Innebär detta att jag inte har någon 80 trådars kabel alls?

tobbe@surfdator:~$ sudo lshw -C system
[sudo] password for tobbe:
surfdator
description: Desktop Computer
product: PROD00000000
vendor: OEM00000
width: 32 bits
capabilities: smbios-2.3 dmi-2.3 smp-1.4 smp
configuration: boot=normal chassis=desktop cpus=1
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

barQuest skrev:Tror jag vet vad du är ute efter. Och därför flyttade jag runt de olika kablarna i tre olika konfigurationer. Men jag fick samma resultat på alla möjligheter. Innebär detta att jag inte har någon 80 trådars kabel alls?

tobbe@surfdator:~$ sudo lshw -C system
[sudo] password for tobbe:
surfdator
description: Desktop Computer
product: PROD00000000
vendor: OEM00000
width: 32 bits
capabilities: smbios-2.3 dmi-2.3 smp-1.4 smp
configuration: boot=normal chassis=desktop cpus=1
Det vet jag inte, men det här ger svar på det:

grep -i udma /var/log/dmesg
Outputen från den tidigare tråden tyder på att du i.a.f. har en 80-trådarskabel.
barQuest

Inlägg av barQuest »

Ok, då fattar jag i alla fall inte vad du läser. Vi försöker alltså igen. Så här blev resultatet nu. Och nu tror jag att jag har 80 trådarskabel, vilket jag läser på rad 4 och 5, 12 och 13. Har jag helt fel nu oxå?

tobbe@surfdator:~$ grep -i udma /var/log/dmesg
[ 33.205706] ata1: PATA max UDMA/133 cmd 0x9000 ctl 0x9400 bmdma 0xa000 irq 17
[ 33.205714] ata2: SATA max UDMA/133 cmd 0x9800 ctl 0x9c00 bmdma 0xa008 irq 17
[ 33.423784] ata1.00: ATA-6: ST3120026A, 3.06, max UDMA/100
[ 33.439763] ata1.00: configured for UDMA/100
[ 34.489154] ata3: SATA max UDMA/133 cmd 0xb400 ctl 0xb800 bmdma 0xc400 irq 21
[ 34.489156] ata4: SATA max UDMA/133 cmd 0xbc00 ctl 0xc000 bmdma 0xc408 irq 21
[ 34.915362] ata5: PATA max UDMA/133 cmd 0x1f0 ctl 0x3f6 bmdma 0xcc00 irq 14
[ 34.915365] ata6: PATA max UDMA/133 cmd 0x170 ctl 0x376 bmdma 0xcc08 irq 15
[ 35.389604] ata5.00: ATAPI: BENQ DVD DD DW1620, B7U9, max UDMA/33
[ 35.561295] ata5.00: configured for UDMA/33
[ 35.781092] ata6.00: ATA-6: ST3120022A, 3.06, max UDMA/100
[ 35.796940] ata6.00: configured for UDMA/100
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

barQuest skrev:Ok, då fattar jag i alla fall inte vad du läser. Vi försöker alltså igen. Så här blev resultatet nu. Och nu tror jag att jag har 80 trådarskabel, vilket jag läser på rad 4 och 5, 12 och 13. Har jag helt fel nu oxå?

tobbe@surfdator:~$ grep -i udma /var/log/dmesg
[ 33.205706] ata1: PATA max UDMA/133 cmd 0x9000 ctl 0x9400 bmdma 0xa000 irq 17
[ 33.205714] ata2: SATA max UDMA/133 cmd 0x9800 ctl 0x9c00 bmdma 0xa008 irq 17
[ 33.423784] ata1.00: ATA-6: ST3120026A, 3.06, max UDMA/100
[ 33.439763] ata1.00: configured for UDMA/100
[ 34.489154] ata3: SATA max UDMA/133 cmd 0xb400 ctl 0xb800 bmdma 0xc400 irq 21
[ 34.489156] ata4: SATA max UDMA/133 cmd 0xbc00 ctl 0xc000 bmdma 0xc408 irq 21
[ 34.915362] ata5: PATA max UDMA/133 cmd 0x1f0 ctl 0x3f6 bmdma 0xcc00 irq 14
[ 34.915365] ata6: PATA max UDMA/133 cmd 0x170 ctl 0x376 bmdma 0xcc08 irq 15
[ 35.389604] ata5.00: ATAPI: BENQ DVD DD DW1620, B7U9, max UDMA/33
[ 35.561295] ata5.00: configured for UDMA/33
[ 35.781092] ata6.00: ATA-6: ST3120022A, 3.06, max UDMA/100
[ 35.796940] ata6.00: configured for UDMA/100
Nope du har rätt. Raderna 4 och 12 talar om att det är UDMA/100 på hårddiskarna och rad 10 att DVD:är konfigurerad som UDMA/33. Grattis, nu är det precis som det skall vara och hårddiskaccessen borde vara en del snabbare jämfört när vi började! *Virituell applåd till oss* ;).
barQuest

Inlägg av barQuest »

Yippie, jag börjar alltså hajja. ;D O0
Gonna have a party 2nite.
Du är ingen fadder eller?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

barQuest skrev:Yippie, jag börjar alltså hajja. ;D O0
Gonna have a party 2nite.
Du är ingen fadder eller?
Det är alltid skönt när det släpper och man känner att "poletten trillar ner". Dessutom blir det bra mycket lättare att dyka ner och lära sig mer.

Nej jag har inte blivit det. Normalt sett har jag lite för mycket att göra för att ta på mig ett sådant uppdrag, men jag försöker hjälpa till så gott jag kan när jag har tid över. Men skulle det vara något speciellt så kan du alltid skicka ett pm om du vill.

Om du vill ha boktips för att lära vidare så kan jag rekomendera "The official Ubuntu book" och "Ubuntu Unleashed". Den första är den officiella Ubuntuboken och går igenom förhållandevis mycket om Ubuntus filosofi och historia och den andra är lite mer avancerad (~850 s) och är riktad till användre på skalan intermediate-advanced. Den senare är faktiskt förvånande billig: 300 kr på Bokus och täcker nuvarande 8.04 och nästa 8.10.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"