Script för att rätta till alla buggar

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Script för att rätta till alla buggar

Inlägg av ubot »

Varför sammanställe rinte någon et tskript för att rätta till alla buggar som finsn emd i Ubuntu från start. Till exempel buggar i Pulseaudio som gör att ljudet bara försvinner ibland, problem med att titta på webbtv på svt.se, lyssna på radio på sr.se osv? Jag tycker inte att det är användarvänligt med alla buggar och problem som drabbar vanliga datoranvändare. Det drar utan tvekan ner helhetsbetyget och gör att vanliga datoranvändare förmodligen kommer gå tillbaka till Windows pga allt terminal-hackande som krävs för att få grundläggande saker att fungera i Ubuntu.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Script för att rätta till alla buggar

Inlägg av dmz »

Grundläggande saker är ju relativt. Mycket av det du nämner har inte med Ubuntu eller Gnu/Linux att göra överhuvudtaget.
Script för att rätta till? Man försökte väl fixa lite buggar i och med 8.4.1.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Uppdateringar kommer dessutom ständigt. Det är så det mesta
av buggarna fixas. Märker du någon ytterligare, kolla om den
är rapporterad på Launchpad, annars rapportera den!

Se'n kommer det ju en ny version vad det lider. Där kommer ett
antal nya features. Blir säkert mycket trevligt däri, men säkert också
ett gäng nya buggar, men de flesta ska väl förhoppningsvis åtgärdas
under alfa- och betatesterna.
ubot

Inlägg av ubot »

dmz skrev:Grundläggande saker är ju relativt. Mycket av det du nämner har inte med Ubuntu eller Gnu/Linux att göra överhuvudtaget.
Script för att rätta till? Man försökte väl fixa lite buggar i och med 8.4.1.
Inte med Ubuntu att göra? Jag anser att om man installerar Ubuntu och det strular på ett antal punkter från start så har det med Ubuntu att göra oavsett vad i standardinstallationen som strular. En sådan sak som att Ubuntu helt plötsligt tappar ljudet är ju för jäkla dålig. Ska Ubuntu vara ett alternativ till Windows för vanliga datoranvändare så måste sådant fungera från start.
ubot

Inlägg av ubot »

Urban Anjar skrev:Uppdateringar kommer dessutom ständigt. Det är så det mesta
av buggarna fixas. Märker du någon ytterligare, kolla om den
är rapporterad på Launchpad, annars rapportera den!

Se'n kommer det ju en ny version vad det lider. Där kommer ett
antal nya features. Blir säkert mycket trevligt däri, men säkert också
ett gäng nya buggar, men de flesta ska väl förhoppningsvis åtgärdas
under alfa- och betatesterna.
Jo, men varför finns det inget script som man kan köra i Terminalen som innehåller massa kommandon som fixar många av buggarna. Istället så blir man helt ställd när bara ljudet lägger av, sedan visar det sig att det är en känd bugg och att det finns en guide på nätet för att fixa det. Men tom jag som är hyfsat orädd att lära mig nya saker om Terminalen tycker att det är omständigt att gå igenom alla steg i guiden. Samma sak med att få webbtv att fungera på svt.se. Då måste man köra en guide där man utan att veta vad man gör ska kopiera och klistra in massa kommandon för att få en videospelare att visa sig på svts hemsida. Det här är för dåligt, sånt här accepterar inte vanligt folk, men det kanske är så att Ubuntu inte är tänkt för vilka datoranvändare som helst utan bara för dom som har som jag, dvs ett antal år av Windowstrixande bakom sig. Jag tycker det är intressant och lärorikt med alla problem som uppstår, men många i min omgivning hade ju slängt ut Ubuntu med skurvattnet pga alla buggar i viktiga program mm.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Okej, nu börjar jag fatta!

Peka ut guiderna (latlänk) så ska vi se om inte någon
lite smidigt kan göra om dem till skript.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo han menar den här

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

Visst skulle det gå att göra ett script men det blir komplicerat pga alla vägval.

Sen kan jag även erbjuda den på ryska från Ubuntu Ryssland

http://forum.ubuntu.ru/index.php?topic=33174.0

Tråden klistrad direkt när Hardy kom ut inkl välsignelse från forumadministrationen att
i den här tråden ska det inte vara något skitsnack. Inlägg 2 0 3

Man visste att det var totala röran i Hardy när den kom ut....
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ubot - det är ju knappast Ubuntu's fel att det inte går att lyssna på SR's webradio utan externa program i x86_64-versionen till exempel - det var det jag menade.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ubot

Inlägg av ubot »

dmz skrev:ubot - det är ju knappast Ubuntu's fel att det inte går att lyssna på SR's webradio utan externa program i x86_64-versionen till exempel - det var det jag menade.
Jag har i386-versionen av Ubuntu 8.04. Nja, alltså jag struntar egentligen i vems felet är. Det är en sak att Ubuntu inte kan inkludera RealPlayer i Ubuntu från start, kanske inte ens önskvärt, men vanligt folk kommer dissa Ubuntu när ljud och bild strular på vanliga siter. En smidig lösning är ju när man ska lyssna på mp3 första gången, då komme ren fråga om att installera codec upp, så ska det se ut. Ett annat exempel på smidig lösning är när Firefox vill installera Flash, smidigt och enkelt, man gör det en gång sedan fungerar allt. Det är användarvänligt! Fast när man får hålla på att Terminal-hacka för att få ljudet att inte helt plötsligt lägga av och när man måste hålla på att trixa i Terminalen för att spela webbtv på svt, då är det INTE användarvänligt!

Jag struntar i svt.ses strul för jag klipper och klistrar alltid in länken till sändningen i VLC, men för många Windowsanvändare så är det faktiskt för komplicerat. Dom vill klicka på rubriken till sändningen och sedan ska den dra igång i ett lite fönster i webbläsaren. Gör man det från start i Ubuntu så kommer bara en Totem-spelare upp som inte går att starta, användarvänligt? Knappast...
Senast redigerad av 4 ubot, redigerad totalt 7 gång.
ubot

Inlägg av ubot »

pun skrev:Jo han menar den här

Visst skulle det gå att göra ett script men det blir komplicerat pga alla vägval.

Tråden klistrad direkt när Hardy kom ut inkl välsignelse från forumadministrationen att

Jag syftar dels på din första länk till guiden, men också på en länk som jag inte testat ännu men som tydligen ska fixa problemen med att ljudet bara försvinner i Ubuntu helt plötsligt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=789578

Det känns inte bekvämt med massa guider till höger och vänster, hur ska en vanlig datoranvändare kunna lite på sånt, vem som helst kan ju säga till en helt oerfaren person att skriva vilka kommandon som helst i Terminalen, knappast bra. Därför tycker jag att det hade varit bra med ett eller flera script som åtgärdar problemen bara man kör scriptet istället för att en helt oerfaren person ska behöva sitta och trixa i Termianlen. Dessutom bör ju någon noga kontrollera scriptet så att de tinte innehåller något skumt och sedan bör det helst finans en vettig förklaring till vad olika kommandon gör så att man inte bara får massa information av typen gör si, gör så.
ubot

Inlägg av ubot »

när jag ändå är inne på gnällspåret så kan jag lika gärna passa på att slänga lite skit på Ubuntu för den här buggen i Firefox/Ubuntu: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/235900

Jag installerade Ubuntu på en bekants dator och någon dag senare var personen sur på mig för att Firefox inte gick att stänga och att fönsterramen försvann. Jag kom hem till personen och fick ingen ordning på problemet (la ner några timmars trixande, tid=pengar) sedan när jag la ytterligare någon timme eller två på att felsöka problemet så hittade jag samma problem i länken jag postade. Allvarligt talat, hur i ******* får man för sig att ge ut en version av Ubuntu där inte fönsterramarna i medföljande webbläsaren fungerar normalt i en upplösning på typ 1024x-någonting? Det är urdåligt, för att tala klarspråk. Sådana buggar måste dom väl för sjutton kunna dubbelkolla innan allt kommer ut till allmänheten.

Nu ska jag inte bara vara negativ, jag har gått från att ha använt Windows XP i många år till att använda Ubuntu och jag kommer med största säkerhet inte gå tillbaka till XP/Vista. Samtidigt så stöter ju jag som nybörjare på Ubuntu också på en hel del problem när jag nu har installerat Ubuntu på 4 datorer i min omgivning. Jag vill kunna ge en Ubuntu-skiva till någon jag känner och sedan låta personen installera Ubuntu och sedan ska ljud, bild mm fungera utan att jag ska behöva komma dit och Terminal-hacka i en halvdag. Det är helt så som jag ser det idag inte möjligt för en ovan datoranvändare att bara installera Ubuntu och tuta och köra som med Windows, tyvärr så är det inte så hur gärna man än vill. Dom flesta som bara vill ha sin dator till att surfa, maila, kolla videos på YouTube, chatta osv kommer inte acceptera felen som finns idag!

Eftersom ni som är här på forumet antagligen inte är skyldiga till buggarna så är det kanske inte så mycket ni kan göra åt saken. Men jag tycker ändå att man borde underlätta för alla nya Ubuntu-användare genom att göra det väldigt enkelt att åtgärda dom buggar som ändå finns, tex genom att sammanställa ett eller några script. Sedan måste man ju fråga sig om Ubuntus utgivare har uppdateringsvansinne när dom ger ut grejer som inte fungerar, trots att många får problem med grejerna. Det känns ju som om delar av OS:et är BETA-version. Så ska det inte vara om man laddar ner och installerar ett system som ska vara testat och klart. Det är väl ändå viktigare att en stabil version är just stabil än att man till varje pris ska ha ut saker så snabbt som möjligt? Det är inte så jäkla häftigt med roterande kubar och skrivbordseffekter att man går med på att sitta och trixa med varje nyinstallation i en halvdag för att få den att fungera, typ...

Som en sista gnällgrej ska jag skälla på Pidgin. Inget stöd för cam, inte med MSNP iaf, inte stöd för att skicka meddelanden som osynlig. Vad är detta? Sådana saker SKA bara finnas i chattprogram som ska vara Linux-alternativ till Live Messenger. Ok, det sista har inte med Ubuntu att göra egentligen, men det drar ner helhetsintrycket.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

ubot skrev:

Jag syftar dels på din första länk till guiden, men också på en länk som jag inte testat ännu men som tydligen ska fixa problemen med att ljudet bara försvinner i Ubuntu helt plötsligt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=789578

Det känns inte bekvämt med massa guider till höger och vänster, hur ska en vanlig datoranvändare kunna lite på sånt, vem som helst kan ju säga till en helt oerfaren person att skriva vilka kommandon som helst i Terminalen, knappast bra. Därför tycker jag att det hade varit bra med ett eller flera script som åtgärdar problemen bara man kör scriptet istället för att en helt oerfaren person ska behöva sitta och trixa i Termianlen. Dessutom bör ju någon noga kontrollera scriptet så att de tinte innehåller något skumt och sedan bör det helst finans en vettig förklaring till vad olika kommandon gör så att man inte bara får massa information av typen gör si, gör så.

Om man kollar länken så är den då klistrad i U-Fs forum för multimedia.

Länken är sanktionerad av högsta forumledning inkl moderatorer, "Matthew" är då bla ny
författare i Ubuntuboken...

Man kan INTE kräva att utvecklarna fixar det här för det är pga av en situation med kommersiella codecs inkl massvis med media via piratkanaler. Man kan inte kräva att Ubuntu fixar det och inte heller upstream där grovjobbet görs med att fixa avkodningar.

Däremot kan då en Community se till att försöka lösa det här dilemmat precis som U-F gör.

Den andra länken är en levande problemlösningstråd som speglar buggar JUST nu.

Man kan klicka sig till Launchpad och kolla VARJE bugg. Det är för övrigt en ny PulseAudio version pågång just nu.

Thats it.... ;)
ubot

Inlägg av ubot »

pun skrev:
ubot skrev:

Om man kollar länken så är den då klistrad i U-Fs forum för multimedia.

Länken är sanktionerad av högsta forumledning inkl moderatorer, "Matthew" är då bla ny
författare i Ubuntuboken...

Man kan INTE kräva att utvecklarna fixar det här för det är pga av en situation med kommersiella codecs inkl massvis med media via piratkanaler. Man kan inte kräva att Ubuntu fixar det och inte heller upstream där grovjobbet görs med att fixa avkodningar.

Däremot kan då en Community se till att försöka lösa det här dilemmat precis som U-F gör.

Den andra länken är en levande problemlösningstråd som speglar buggar JUST nu.

Man kan klicka sig till Launchpad och kolla VARJE bugg. Det är för övrigt en ny PulseAudio version pågång just nu.

Thats it.... ;)
Jaha, vad roligt, en ny Pulseaudio på gång. Jag vill ha en som fungerar sedan struntar jag i om det är den senaste och hur himla bra den ska vara och så vidare. Jag vill kunna lyssna på musik utan att starta om skrivbordet lite då och då, that's it!

Ok, jag köper att det strular när proprietära codecs mm är inblandade, det köper jag, men allvarligt, Ubuntu Forum guiden var ju inget som trillade över mig direkt. Dessutom blir jag tveksam till att det bara ska installeras saker hit och dit. Vad innebär det för säkerheten att man lägger till programvarukällor som i exemplet med mediaubuntu eller vad det heter?

Min länk till Firefox problem med fönsterramarna i låg upplösning är ju en bugg som man bara ska upptäcka innan programmen som strular kommer ut i skarp version.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Ubot skriver:
ubot skrev:när jag ändå är inne på gnällspåret så kan jag lika gärna passa på att slänga lite skit på Ubuntu . . .

... Allvarligt talat, hur i ******* får man för sig att ge ut en version av Ubuntu där inte fönsterramarna i medföljande webbläsaren fungerar normalt i en upplösning på typ 1024x-någonting? Det är urdåligt, för att tala klarspråk. Sådana buggar måste dom väl för sjutton kunna dubbelkolla innan allt kommer ut till allmänheten. . .

. . . Jag vill kunna ge en Ubuntu-skiva till någon jag känner och sedan låta personen installera Ubuntu och sedan ska ljud, bild mm fungera utan att jag ska behöva komma dit och Terminal-hacka i en halvdag. Det är helt så som jag ser det idag inte möjligt för en ovan datoranvändare att bara installera Ubuntu och tuta och köra som med Windows, tyvärr så är det inte så hur gärna man än vill. Dom flesta som bara vill ha sin dator till att surfa, maila, kolla videos på YouTube, chatta osv kommer inte acceptera felen som finns idag!

.... jag tycker ändå att man borde underlätta för alla nya Ubuntu-användare genom att göra det väldigt enkelt att åtgärda dom buggar som ändå finns . . .

. . . Sedan måste man ju fråga sig om Ubuntus utgivare har uppdateringsvansinne när dom ger ut grejor som inte fungerar, trots att många får problem med grejerna. Det känns ju som om delar av OS:et är BETA-version. Så ska det inte vara om man laddar ner och installerar ett system som ska vara testat och klart. Det är väl ändå viktigare att en stabil version är just stabil än att man till varje pris ska ha ut saker så snabbt som möjligt? Det är inte så jäkla häftigt med roterande kubar och skrivbordseffekter att man går med på att sitta och trixa med varje nyinstallation i en halvdag för att få den att fungera, typ...

Som en sista gnällgrej ska jag skälla på Pidgin. Inget stöd för cam, inte med MSNP iaf, inte stöd för att skicka meddelanden som osynlig. Vad är detta? Sådana saker SKA bara finnas i chattprogram som ska vara Linux-alternativ till Live Messenger. Ok, det sista har inte med Ubuntu att göra egentligen, men det drar ner helhetsintrycket.
Ja, visst f-n är du en gnällgubbe/moster. ;D

Inte desto mindre anser jag att du har rätt i ovanstående inlägg. Detta med skript som trådens rubrik säger, det är kanske inte helt rätt. Där har nog Plun rätt i, att det är för många varianter av distar och att det svårligen låter sig göras. Icke förty, är du kanske inne på en tankegång som i framtiden kommer att visa sig ha varit rätt. Vetenskapen och kända uppfattningar, har genom tiderna prövats och befunnits vara mindre relevanta i takt med nya och andra vunna kunskaper.

Rätt idag, kan vara fel i morgon, med andra ord (och under en avsevärt längre tidsperiod ;D ).

Det är inte skojigt att vara en gnällgu**e/-a, men i det här avseendet som du tar upp i tråden, så vill jag ge dig massor av rätt i ditt ifrågasättande av att släppa en dist som troligtvis inte är helt färdig. Med stor respekt för att saker som man inte kan påverka, som tredjepartslösningar etc., ännu inte är på plats. Men disten som sådan och för vardagligt behov, den skall förbaske mig hålla måttet.

Du och jag står därvidlag på samma ruta.

Det finns fler. Jag vet också att sådana signaler och uttryck har nått fram till Mr Ubuntu himself, Mark S.

I samband med att han uttalade sin förtjusning över att man höll distributionstiderna för den senaste releasen av Ubuntu, blev det en hel del av inlägg liknande ditt i denna tråd, inlagda på Marks blogg. Den ene efter den andre uttalar sina farhågor för att distribuera något som inte verkar vara helt färdigt, enbart för att hålla ett på förhand angivet tidsschema. Mark hävdar sin ståndpunkt i bloggen, att detta är A och O inför framtiden. . . .

Det är ubuntumänniskor som reagerar inne på bloggen och tycker att det är fel att göra på detta vis.
Somliga hänvisar till släppet av den föregående LTS-versionen, den som skulle ha blivit 6.04, men som stoppades centralt den gången, därför att den inte var riktigt färdig. Den kom ut två månader senare. I juni. Då var den i det närmaste buggfri. Något man fann och kunde lita på, som kund. (LTS-versionen vänder sig ju i många stycken till betalande kunder som skall ha den i sin produktion).

Ingen skugga över Ubuntu för en sådan sak som två månaders försening. Kanske rent av, tvärtom. Det ger mer tyngd åt utvecklarna att man visar sig ha denna förmåga till att inse att något kanske inte är helt färdigt än.

En sådan trygghet det ligger i något sådant, för den som väntar på leveransen! Likadant borde man kanske vara beredd på att göra även framledes.
Ubuntu bara skall kunna fungera i en något så när allmängiltig miljö. Punkt slut.

Att just version 6.06 sedan helt släktes efter en uppdatering en dryg månad senare, det är en annan femma. Den ansvarige för den fadäsen jobbar förmodligen någon annanstans idag, kan jag tro. M$? >:D Ja, vad f-n, där är det väl knappast några konstigheter med någonting? :o ;D >:( 8)

Inte med en min eller det minsta ord besvarar Mark den typen av inlägg i sin blogg. Däremot svarar han på andras. !?

Det upplevde jag väldigt negativt när jag läste bloggen. Förhoppningsvis tog han något till sig, om inte och om samma saker händer framgent med kommande versioner, gissar jag att något av "luften" i Ubuntus hitintills varande lyft, sakta kommer att pysa ut.

Kul att se att du reagerar. Jag tycker därtill att det är på ett rimligt krav.

Det visar bara att du har både omsorg och känsla för Ubuntu och blir förbannad när du ser uppenbara brister.

Det är sådant, som leder utvecklingen framåt. Inte att sopa skiten under mattan.

Det finns ytterligare några som delar din och min uppfattning (förutom Ubuntubloggarna på Marks site). Har du sett detta?
Jag har bestämt mig för att det inte är värt jobbet med guiden för Hardy Heron. Det är i min mening för tillfället för mycket problem med Hardy Heron för att det ska vara lönsamt för er läsare att engagera er i guiden.

Alla har givetvis olika uppfattningar och tankar om Hardy Heron. För vissa fungerar systemet mycket bra, men för många andra fungerar det katastrofalt. Efter att ha läst, studerat och funderat så har jag beslutat mig för att helt enkelt hoppa över engagemanget i Hardy Heron.

Ubuntu kommer i en ny version i Oktober 2008, Ubuntu 8.10 - Intrepid Ibex, jag kommer att börja om på ny kula med den versionen.

Saxat ur Bossiemans blogg från den 12:e juli med rubriken: Hardy Heron - Från A till Ö - Skjuts upp till 8.10
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/

Så, ubot, du är inte på något sätt ensam i dina funderingar.

Förhoppningsvis kommer det att bli förbättringar även på denna front. Ubuntu är värt det.

Sura nu bara inte ner dig helt, utan kom igen och se dig omkring och inse att detta är den bästa dagen hitintills i ditt liv.

Det som skedde igår, är redan förbi och kan inte bli ogjort.

Det som kommer att ske imorgon, är ännu utom räckhåll för oss.

Det är bara i detta nu, idag, som vi kan göra något åt någonting, what so ever. Denna möjlighet står oss till buds idag, men den kommer aldrig
tillbaks.. . . .

;D

Hälsar
Tukken

och blinkar "sammansvuret" åt ditt håll. ;D
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 8 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
gustaff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av gustaff »

Broder Tuck skrev:
Det är inte skojigt att vara en gnällgu**e/-a, men i det här avseendet som du tar upp i tråden, så vill jag ge dig massor av rätt i ditt ifrågasättande av att släppa en dist som troligtvis inte är helt färdig. Med stor respekt för att saker som man inte kan påverka, som tredjepartslösningar etc., ännu inte är på plats. Men disten som sådan och för vardagligt behov, den skall förbaske mig hålla måttet.
Håller helt med, vad som i mitt tycke är ännu värre är ju att för vissa användare så innehåller Ubuntu direkt skadlig kod.

I portalen sägs det glatt att:
Ubuntu är ett gemensamt av användare utvecklat operativsystem som är perfekt för bärbara, skrivbords- och serverdatorer.
Men hur bra stämmer det för bärbara? Där finns problemet med hårddiskar som åldras snabbt;
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=21701
https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement

Ok, det problemet finns i andra distar oxå men det hjälper ju knappast användaren. Den som kommer ny till Ubuntu var hittar han en varning/påpekande angående detta? Ska han ansvara själv för att förstå att han skall leta på diverse forum för att hitta svaret på ett problem som inte är uppenbart att känna till?

Jag har själv precis installerat en ny hårddisk på min ett år gamla laptopp (som jag dessutom körde xp på tills i april), att jag personligen kände till problemet redan innan men inte gjorde något åt det är en annan sak (jodå lite slö ibland :P ).

Ett sådant problem kan ju i förlängningen stöta bort många användare om man försöker att mörka, det borde ju framgå redan vid nedladdning/installation så länge som en lösning inte är inkluderad i disten.

//Staffan
ubot

Inlägg av ubot »

Tack för ditt utförliga svar Broder Tuck. Jag tycker vi är överrens om det mesta och det du skrev stämmer i princip med vad jag ville ha sagt också. Min tanke med tråden från början var väl att lägga ut en krok om att kanske på ett smidigt sätt kringå många problem genom att sätta ihop en enda fil (eller kanske några få) som sedan laddas ner och körs så att vanligt folk slipper ens öppna Terminalen.

Jag vet inte varför Mark är så noga med uppdateringsscehmat, om det är så att han på något vis tycker det är viktigt för att Ubuntu inte ska gå i stå eller något. Spontant så tycker jag det låter himla vettigt att vänta några månader och få ut en bra produkt istället för att stressa iväg något för att hålla schemat. Jag håller med dig fullständigt om att ett operativssytem som riktar sig till vanligt folk med hyfsad datorvana måste absolut fungera stabilt i dom mest vanliga tillämpningarna, typ lyssna på musik, surfa, titta på film, skicka mail, chatta, osv.

Hur som helst så har jag inte mycket vana av Ubuntu (tidigare haft XP i många år) så för mig var det ju en hel del nya saker att lära sig. Jag installerade Ubuntu på 4 datorer och det har väl strulat på 3 av datorerna på ett eller annat sätt. Det innebär att jag tycker att det inte är riktigt moget för den stora gruppen datoranvändare, tyvärr, tyvärr... Jag skulle i dagsläget aldrig rekommendera Ubuntu för en person som inte har ett gediget datorintresse och som har tid att sitta och trixa i Terminalen för att få saker och ting att fungera, vilket i praktiken utesluter minst hälften av alla datoranvändare, förmodligen fler. Jag tycker egentligen inte att jag gnäller för det här är saker jag har reagerat på som ny Ubuntu-användare och jag är övertygad om att många som testar Ubuntu skippar det just pga dom här sakerna.

Jag har absolut inte deppat ihop totalt pga detta. Jag har inga planer på att gå tillbaka till XP. Windows XP är ju inget alternativ eftersom man måste ominstallera hela OS med jämna mellanrum om inte datorn ska bli seg som sirap. Då sitter jag hellre och Terminalhackar mig till döds. Enligt olika personer på Ubuntu forum så ska Ubuntu inte behöva ominstalleras utan det ska i stort sett räcka med en installation. Det är ju i så fall väldigt, väldigt positivt jämfört med Windows. Det gör ju att man kan leva med att behöva jobba med det någon dag för att få ordning på det. Jag har ju trots allt lärt mig en hel del på att leta efter vad som är fel i mitt Ubuntu. Ett tag var jag så irriterad och konspiratorisk att jag trodde Ubuntu medvetet skapat felen för att locka till sig en viss sorts människor, dvs folk med god datorvana och hålla alla amatörer borta. Men som sagt, det var efter ett försök att installera Ubuntu som varande i nästan ett dygn. Efter så lång tids strul så börjar ju hjärnan tänka i alla möjliga banor, hehe. ;)
ubot

Inlägg av ubot »

gustaff skrev:
Broder Tuck skrev:
Håller helt med, vad som i mitt tycke är ännu värre är ju att för vissa användare så innehåller Ubuntu direkt skadlig kod.

I portalen sägs det glatt att:
Ubuntu är ett gemensamt av användare utvecklat operativsystem som är perfekt för bärbara, skrivbords- och serverdatorer.
Men hur bra stämmer det för bärbara? Där finns problemet med hårddiskar som åldras snabbt;
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=21701
https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement

Ok, det problemet finns i andra distar oxå men det hjälper ju knappast användaren. Den som kommer ny till Ubuntu var hittar han en varning/påpekande angående detta? Ska han ansvara själv för att förstå att han skall leta på diverse forum för att hitta svaret på ett problem som inte är uppenbart att känna till?

Jag har själv precis installerat en ny hårddisk på min ett år gamla laptopp (som jag dessutom körde xp på tills i april), att jag personligen kände till problemet redan innan men inte gjorde något åt det är en annan sak (jodå lite slö ibland :P ).

Ett sådant problem kan ju i förlängningen stöta bort många användare om man försöker att mörka, det borde ju framgå redan vid nedladdning/installation så länge som en lösning inte är inkluderad i disten.

//Staffan
Ja, på ett eller annat sätt måste ju kritiken komma fram, men det är klart ibland är det kanske smidigare att sköta sånt internt. Buggen som förstör hårddiskar på bärbara datorer är ju riktigt, riktigt allvarlig. Sedan det Stefan sa om att man måste själv komma på att man ska leta på olika forum. Så känner jag också. Som det är med Ubuntu nu så skulle man ju nästan lika gärna registrera folk automatiskt på Ubuntu forum när dom installerar Ubuntu, dom lär ju förr eller senare ändå hamna här om dom vill lösa problemen med Ubuntu.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag bara undrar om någon provat på kommersiell support?
Om den isåfall löser flertalet problem som beskrivits ovan i den här tråden?
mvh rune
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej Rune.K

Du skriver:
Rune.K skrev:Jag bara undrar om någon provat på kommersiell support?
Om den isåfall löser flertalet problem som beskrivits ovan i den här tråden?
mvh rune
Förmodligen har du missuppfattat tråden lite grann.

Detta är ett sammandrag från ubots första inlägg och jag har uppfattat det som så, att han inte ifrågasätter någon form av support.
Vare sig idéell, eller kommersiell sådan. Han skriver om att komma till rätta med allt för många buggar och att detta faktum i sig,
kan ha en avskräckande effekt på människor som vill testa en Linuxdist. Ubuntu är bara en bland flera.

Självklart kommer den som ändå väljer att fortsätta med sin dist, att få support. Oavsett hur personen väljer att söka den.
ubot skrev:Varför sammanställe rinte någon et tskript för att rätta till alla buggar . . .
. . . Jag tycker inte att det är användarvänligt med alla buggar och problem som drabbar vanliga datoranvändare. Det drar utan tvekan ner helhetsbetyget och gör att vanliga datoranvändare förmodligen kommer gå tillbaka till Windows pga allt terminal-hackande som krävs för att få grundläggande saker att fungera i Ubuntu.
Problemet som vi har skrivit om i tråden avser m.a.o. inte någon support, utan mer det faktum att distarna kommer ut medan de fortfarande
har en hel del buggar. Sådant som sedan skall tillrättaläggas under hand. Alternativet som har skissats på i tråden i övrigt är, att leverantören
i de olika fallen, kanske borde ta det lite lugnare och verkligen försöker eliminera buggar i största möjliga mån, innan man distribuerar.

Valet står mellan två alternativ, enligt min uppfattning.

a) Leverera på utsatt datum, oavsett produktens status.

b) Leverera först när produkten är så bra som den rimligtvis kan bli, oavsett om det i sig kommer att innebära en, eller två månaders fördröjning.

Det var vad jag uppfattar som meningen med tråden, alternativt att man på något sätt, enligt ubots första inlägg, bidrager med någon form
av scriptad lösning för att komma till rätta med släppta buggar.

Den som är tekniskt insatt och bevandrad kommer inte att ha något problem med ett alternativ enligt a).

Jag själv ser mer till användare som vare sig besitter kunskaper enligt föregående stycke och inte heller finner intresse för den formen
av problemlösningar. Det är denne, som jag fokuserar på och som vill ha en dator som fungerar för det personen ifråga skall använda den till. Detta är den presumtiva marknaden för alla som producerar alternativ till Microsoft. De är så många fler än vad vi Linuxanvändare är, i dagsläget, att man bör ge dem större utrymme i all produkt- och kvalitétsplanering. Det är ju dem vi vill nå, behöver nå, om vi skall lösa problemet med bug #1.

Då bör man inte kratta gångvägen för samtliga konkurrenter, bug #1 inräknad, med att distribuera produkter som förmodligen skulle ha tjänat
på att få ligga till sig och "mogna till sig" en tid, innan de lämnas över till sådana som man vill skall ta beslutet om att kliva in i Linuxgemenskapen och lämna MS.win (i första hand) bakom sig.

Under förutsättning att det användandet avser vad man kan kalla allmängiltigt användande som: email, surfning, se på video, använda ett
officepaket etc., så bör disten vara tillräckligt problemfri, så att en nytillkommen LInuxanvändare inte stupar redan i farstukvisten, utan helst
hinner längre in i huset, innan denne måste börja ropa på hjälp från en eller annan omkringstående.

Ansvaret för att en dist skall kunna vara tillräckligt buggfri före leverans/släppdatum och beslutet som detta grundar sig på, ligger tungt på
Ubuntus grundare. Därför anser jag att ett sådant beslut om att styras av fastlagda releasedatum är fel utgångspunkt.

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg i tråden:
Det är ubuntumänniskor som reagerar inne på bloggen och tycker att det är fel att göra på detta vis.
Somliga hänvisar till släppet av den föregående LTS-versionen, den som skulle ha blivit 6.04, men som stoppades centralt den gången, därför att den inte var riktigt färdig. Den kom ut två månader senare. I juni. Då var den i det närmaste buggfri. Något man fann och kunde lita på, som kund. (LTS-versionen vänder sig ju i många stycken till betalande kunder som skall ha den i sin produktion).

Ingen skugga över Ubuntu för en sådan sak som två månaders försening. Kanske rent av, tvärtom. Det ger mer tyngd åt utvecklarna att man visar sig ha denna förmåga till att inse att något kanske inte är helt färdigt än.
För mig är det mer naturligt och mer respektfullt gentemot marknaden, kunden, brukaren, att produkten är så genomarbetad och färdig som den bara kan bli, innan kunden erbjuds att få komma över den för sin egen del. Där lyckades man med ver 6.06 och jag tror knappast att Ubuntu fick någon nesa för det beslutet. Förmodligen helt tvärt om, faktiskt. Kvalitétstänkande.

Jag vill inte svartmåla någon dist. Jag ifrågasätter däremot en antagen policy om fastlagda släppdatum.

Om det riskerar att medföra att en ännu inte "helt" färdig slutproduktion släpps, bara för att det är ett spikat datum för det. Sådant kan negativt komma att förändra marknadens mottagande för lång tid framåt. Det är svårare att vinna nya kunder än att arbeta på befintliga, för att hålla dem kvar.

Att försöka nå nya kunder med en ny produkt som inte riktigt når fram till dem, får dem inte att stanna kvar. Börjar därtill befintliga kunder också fundera i mindre positiva banor om produktens rättmätiga kvalité, riskerar produkten med tiden att hamna i "stå", bli en "mogen" produkt. Negativ definition om en produkt som nått sin peak och är i dalande.

Det är alltid riskfyllt att lova något som kunden sedan inte anser sig ha fått. Denne anser sig ha blivit "missledd", eller anser sig ha fått något som inte håller måttet i jämförelse med utfästelser och mot kundens förväntningar. Detta gäller alltid, oavsett vad som avses i en affärstransaktion.

Jag skulle gärna se att Ubuntu omvärderar sitt beslut. Jag tror på alternativ b).

Detta för att jag gillar Ubuntu och vill att det skall bli väl mottaget och med minsta möjliga negativa mottagande.

Tukken
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 8 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Till p(l)un ;D

Varför tar du inte tillbaks ditt ursprungliga nick?
Detta "pun"ande känns ovanligt och besynnerligt.

Ang ditt inlägg vill jag/kan jag inte annat än att citera en f.d. statsminister här i Sverige och hans
råd till medborgarna att besvara myndighetsskrivelser som hölls på kanslisvenska till gemene man:

"Läst. Men inte förstått".
Men... nu är vi ju i den svenska "dypölen" så det hindras väl av Jantelagen
inkl icke Ubuntuister som belägrat Ubuntu Sverige,
Antingen skall jag ta det som en kamratlig klapp på axeln för ett gott genomfört arbete,
eller så skall jag kanske ta det som "en smäll på käften" för att jag reser mig upp ur dypölen. ;D ;D ;D

Sak samma p(l)un, jag gillar dig mestadels iallafall. Även om du alltsomoftast är lite väl kryptisk i ditt skrivande.

Kram! ;)

*'edit*
OOOOOOPPPPppppsssss . . . . . Det var som attan. Var blev du av din rackare? Deleatade du inlägget medan jag skrev?
Snabba grabbar, stundtals. Som sagt, mestadels gillar jag dig ändå. Bugar och känner viss vördnad för all din sakkunskap
kring detta med Linux och Ubuntu.

Jag skulle önska dock, att du kunde känna lite av detta (bugar och känner viss vördnad)för oss här på forumet och kanske
framförallt för vår forumledning. De är fantastiskt bra, även om du försöker att inte se det. Ha nu en god fredagskväll p(l)un,
gör som jag, kyl några pilsner och i väntan på att de får en rimlig temperatur, smutta på en liten whiskey. Jag kör med
kloster-munk-Whiskey från Färöarna. . . . tror jag . . . ? ??? ;) 8) Isen finns redan i flaskan. ;D
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"