Hej!
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig att få tillgång till min mediaspelare (Dvico Tvix M-4000 PA extern usb hdd) via Linux.
Har installerat Ubuntu 8.04 på en äldre maskin (AMD 1700+, Nvidia Geforce 2 mx, 30Gb HDD, Epox MB USB 2.0 stöd (minns ej namnet)) och allt fungerar toppen förutom att få kontakt med Tvix:en.
Hårddisken i Tvix:en är formaterad med NTFS och jag har installerat NTFS-3G.
Problemet uppträder så här:
Efter att jag använt Tvix:en via Windows XP (där den fungerar felfritt, även kollat disken via chkdsk utan anm) så kopplar jag ur den med korrekt dvs via "Safley Remove Hardware" funktionen.
När jag kopplar in den i Ubuntu maskinen så i första steget så kan jag se den via Terminal -> lsusb en kort stund sen försvinner den, dvs ingen tid att köra mount.
Om jag där efter försöker koppla in den igen, genom att slå av och på Tvix:en, så får jag ett felmeddeland som säger att hårddisken är korrupt. Dock kommer en Tvix_hd hårddisk-ikon upp i filhanteraren en kort stund före att felmeddelandet dyker upp.
Har även testat att plugga in en USB-minnespinne och det fungerar felfritt.
Någon som har någon idé?
MVH
Mer usb hdd problem (Tvix M-4000PA)
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Mer usb hdd problem (Tvix M-4000PA)
- Bilagor
-
- Skärmbild-gnome-mount.png (27.4 KiB) Visad 677 gånger