Titta på Real Player-filmer?!
Titta på Real Player-filmer?!
Min filmuppspelare vill inte visa bilden när jag vill spela upp filmklipp från nätet som kräver RealPlayer. Jag har installerat
RealPlayer, men när jag ska köra filmen står det att jag saknar kodek/intsticksmodul, men efter en sökning hittar den ingenting...
Vad göra?
/wumama
RealPlayer, men när jag ska köra filmen står det att jag saknar kodek/intsticksmodul, men efter en sökning hittar den ingenting...
Vad göra?
/wumama
Re: Titta på Real Player-filmer?!
Detta är min högst personliga åsikt, men Real Player måste ju, precis efter iTunes, vara den sämsta multimediaspelaren som tillverkats.
Jag skulle istället rekommendera att du använder vlc alternativt mplayer, i kombination med mozilla-plugin till respektive spelare. Jag gillar vlc bäst, installerar gör du så här:
Jag skulle istället rekommendera att du använder vlc alternativt mplayer, i kombination med mozilla-plugin till respektive spelare. Jag gillar vlc bäst, installerar gör du så här:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install vlc mozilla-plugin-vlc
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Instruktion finns här: http://plugindoc.mozdev.org/linux.html#RealPlayer
Realplayer var den "elakaste" mediaspelaren/pluginen för många år sedan, nuförtiden är den OK.
Använder den bara som plugin i webbläsaren.
mvh rune
Realplayer var den "elakaste" mediaspelaren/pluginen för många år sedan, nuförtiden är den OK.
Använder den bara som plugin i webbläsaren.
mvh rune
Hej Rune K.
Tack för länken. Men jag hajjar inte riktigt instruktionerna...
Jag har ju installerat RealPlayer genom Pakethanteraren och även råkat dubbelinstallera den i Terminalen. Så jag torde ha den senaste versionen.
Men det där med kopiera till Mozilla's insticksmoduler.... Hur gör man det? Vart skriver man in det?
Mvh En Färsking
Tack för länken. Men jag hajjar inte riktigt instruktionerna...
Jag har ju installerat RealPlayer genom Pakethanteraren och även råkat dubbelinstallera den i Terminalen. Så jag torde ha den senaste versionen.
Men det där med kopiera till Mozilla's insticksmoduler.... Hur gör man det? Vart skriver man in det?
Mvh En Färsking
Tyvärr har jag inte tillgång till en ubuntudator just nu.
Det borde fixa sej AUTOMAGISKT i ubuntu...
annars är det så att du måste leta upp var realplay-skriptet finns.
notera hela sökvägen.
i terminalen........................................................
logga in som root med sudo -i i terminalen.
navigera till /usr/local/bin
skriv då ln -s /sökvägen/realplay realplay
skriv exit för att logga ut från root i terminalen
slut på terminaljobbet..................................
voilá
då har du en symbolisk länk till realplayer som i sin tur firefox använder sej av.
testa! det ett enda du ev. behöver starta om är firefox
Det borde fixa sej AUTOMAGISKT i ubuntu...
annars är det så att du måste leta upp var realplay-skriptet finns.
notera hela sökvägen.
i terminalen........................................................
logga in som root med sudo -i i terminalen.
navigera till /usr/local/bin
skriv då ln -s /sökvägen/realplay realplay
skriv exit för att logga ut från root i terminalen
slut på terminaljobbet..................................
voilá
då har du en symbolisk länk till realplayer som i sin tur firefox använder sej av.
testa! det ett enda du ev. behöver starta om är firefox
Otroligt störigt!
Har nu följt olika guider och verkligen fått installerat RealPlayer 11 för Linux. Följde även en guide som skulle göra att RealPlayer hamnade
i Mozilla Firefox. Men jag kan fortfarande inte streama video från nätet! Oftast ljud, men ingen bild... Istället går Mplayer in och öppnar filmerna, men
med samma resultat! Ljud, men ingen bild.....
Ibland känns det som att det var enklare med windows... (ursäkta att jag svär i kyrkan
)
Har nu följt olika guider och verkligen fått installerat RealPlayer 11 för Linux. Följde även en guide som skulle göra att RealPlayer hamnade
i Mozilla Firefox. Men jag kan fortfarande inte streama video från nätet! Oftast ljud, men ingen bild... Istället går Mplayer in och öppnar filmerna, men
med samma resultat! Ljud, men ingen bild.....
Ibland känns det som att det var enklare med windows... (ursäkta att jag svär i kyrkan

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vet inte om Helix skulle kunna göra jobbet. Det är ju i princip RealPlayer. Kanske den har bättre stöd i Ubuntu?
Okej. Så här ligger läget nu. Nu är det Mplayer som vill visa filmer när jag ska titta på nätet. Det är helt okej för mig. Men jag får ingen bild. Bara ljud.
Antar att det kan ha att göra med codecs kanske. Jag har dock följt de guider som ska ladda ner de codecs som behövs, men jag lyckas inte... Någon som
har en förståelig lösning på hur man kan se videoklipp på nätet?! Det borde inte vara så komplicerat tycker man....
Antar att det kan ha att göra med codecs kanske. Jag har dock följt de guider som ska ladda ner de codecs som behövs, men jag lyckas inte... Någon som
har en förståelig lösning på hur man kan se videoklipp på nätet?! Det borde inte vara så komplicerat tycker man....

vad jag vet, så är det i firefox du gör inställningen om du vill använda mplayer eller realplayer för att se videoklipp i firefox.
mvh rune
mvh rune
Hej! Vilket bra val du gjort som vill testa Ubuntu. Du är välkommen. Du kan försöka med instruktionerna nedan. De är på engelska. Hoppas de inte ställer till några problem. Har inte tid att översätta. Lycka till med Ubuntu Linux.
OPTION 3, MPLAYERPLUG-IN + REALPLAYER
PRE-UBUNTU FAMILY 8.04 HARDY HERON USERS ONLY
The MPlayer plugin will stream most formats still, but RealPlayer will handle it's native formats. This is a slightly more complicated method and some users may initially have problems with RealPlayer. Also, this method is more suited for 32-bit users, as RealPlayer isn't packaged for 64-bit systems. RealPlayer isn't in the repos, so download it here. Don't worry that it's packaged for Fiesty, it should work and install fine. You can remove it in Synaptic or with "sudo dpkg -r realplay". Install it by double or single-clicking on the deb, or by using the right-click context menu. Type your password when prompted. To install MPlayer, it's browser plugin and remove anything that may conflict with it, copy and paste these commands into the terminal:
sudo apt-get remove kaffeine-mozilla mozilla-helix-player mozilla-plugin-vlc totem-mozilla xine-plugin
sudo apt-get install mplayer mozilla-mplayer
or if you're running Kubuntu, you might want the KDE frontend for MPlayer/Xine:
sudo apt-get install kmplayer mozilla-mplayer
Please Note: New users of Ubuntu or MPlayer should open the main MPlayer application after installing it for the first time, this will then cause it to create it's default folder in your home directory. Also, please navigate to Preferences > Audio in MPlayer, and and make sure the "Enable Software Mixer" option is ticked.
Now that the relevant packages have been installed , you need to configure MPlayer so that it can work together with the RealPlayer browser plugin. Copy and paste either of these commands into the terminal: (Substitute "gedit" for "kwrite" if you are using Kubuntu and "mousepad" if you are an Xubuntu user)
gedit $HOME/.mplayer/mplayerplug-in.conf
or if you have multiple users and want them all to use this method for streaming:
gksudo gedit /etc/mplayerplug-in.conf
If you chose to edit the "/etc/" file, please remove the settings already present and make sure that the "$HOME" version is blank or deleted in all user accounts. Now you need to paste the following settings into the configuraton file:
download=1
cachesize=1024
cache-percent=25
keep-download=0
dload-dir=$HOME
noembed=0
autoplay=1
enable-wmp=1
enable-qt=1
enable-rm=0
enable-gmp=1
enable-dvx=1
enable-mpeg=1
enable-mp3=1
enable-midi=0
enable-pls=1
enable-ogg=1
enable-smil=0
enable-helix=0
nomediacache=0
nopauseonhide=1
black-background=1
rtsp-use-http=0
rtsp-use-tcp=0
Close and save the file, then restart your web browser.
Note: Firefox 2x users may need to execute the following command in the terminal:
rm $HOME/.mozilla/firefox/pluginreg.dat
Restart Firefox. The above file has been deleted and recreated with the updated plugin information. If the command didn't work for you, navigate to Places > Home > View and tick the "Show Hidden Files" option. Finally, navigate to /.mozilla/firefox in your home directory, then look for and delete the file named "pluginreg.dat". Restart Firefox.
Please REBOOT if you are not carrying on with the rest of the how-to, as you have made lot's of changes to your system and could have some strange problems until you start a fresh session. If you still have problems after rebooting with certain applications, please read the troubleshooting section at the bottom.
Källa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683 Ett stort tack till Reassuringlyoffensive.
OPTION 3, MPLAYERPLUG-IN + REALPLAYER
PRE-UBUNTU FAMILY 8.04 HARDY HERON USERS ONLY
The MPlayer plugin will stream most formats still, but RealPlayer will handle it's native formats. This is a slightly more complicated method and some users may initially have problems with RealPlayer. Also, this method is more suited for 32-bit users, as RealPlayer isn't packaged for 64-bit systems. RealPlayer isn't in the repos, so download it here. Don't worry that it's packaged for Fiesty, it should work and install fine. You can remove it in Synaptic or with "sudo dpkg -r realplay". Install it by double or single-clicking on the deb, or by using the right-click context menu. Type your password when prompted. To install MPlayer, it's browser plugin and remove anything that may conflict with it, copy and paste these commands into the terminal:
sudo apt-get remove kaffeine-mozilla mozilla-helix-player mozilla-plugin-vlc totem-mozilla xine-plugin
sudo apt-get install mplayer mozilla-mplayer
or if you're running Kubuntu, you might want the KDE frontend for MPlayer/Xine:
sudo apt-get install kmplayer mozilla-mplayer
Please Note: New users of Ubuntu or MPlayer should open the main MPlayer application after installing it for the first time, this will then cause it to create it's default folder in your home directory. Also, please navigate to Preferences > Audio in MPlayer, and and make sure the "Enable Software Mixer" option is ticked.
Now that the relevant packages have been installed , you need to configure MPlayer so that it can work together with the RealPlayer browser plugin. Copy and paste either of these commands into the terminal: (Substitute "gedit" for "kwrite" if you are using Kubuntu and "mousepad" if you are an Xubuntu user)
gedit $HOME/.mplayer/mplayerplug-in.conf
or if you have multiple users and want them all to use this method for streaming:
gksudo gedit /etc/mplayerplug-in.conf
If you chose to edit the "/etc/" file, please remove the settings already present and make sure that the "$HOME" version is blank or deleted in all user accounts. Now you need to paste the following settings into the configuraton file:
download=1
cachesize=1024
cache-percent=25
keep-download=0
dload-dir=$HOME
noembed=0
autoplay=1
enable-wmp=1
enable-qt=1
enable-rm=0
enable-gmp=1
enable-dvx=1
enable-mpeg=1
enable-mp3=1
enable-midi=0
enable-pls=1
enable-ogg=1
enable-smil=0
enable-helix=0
nomediacache=0
nopauseonhide=1
black-background=1
rtsp-use-http=0
rtsp-use-tcp=0
Close and save the file, then restart your web browser.
Note: Firefox 2x users may need to execute the following command in the terminal:
rm $HOME/.mozilla/firefox/pluginreg.dat
Restart Firefox. The above file has been deleted and recreated with the updated plugin information. If the command didn't work for you, navigate to Places > Home > View and tick the "Show Hidden Files" option. Finally, navigate to /.mozilla/firefox in your home directory, then look for and delete the file named "pluginreg.dat". Restart Firefox.
Please REBOOT if you are not carrying on with the rest of the how-to, as you have made lot's of changes to your system and could have some strange problems until you start a fresh session. If you still have problems after rebooting with certain applications, please read the troubleshooting section at the bottom.
Källa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683 Ett stort tack till Reassuringlyoffensive.
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Jag rekommenderar fortfarande http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61#p234641 .
En sak med realplayer (den riktiga) är du att måste starta upp den gång i vanligt läge, för att godkänna licensavtalet.
Skriv bara realplay i terminalen, om du inte hittar någon ikon, därefter fungerar både ljud o bild i webbläsaren.
mvh rune
Skriv bara realplay i terminalen, om du inte hittar någon ikon, därefter fungerar både ljud o bild i webbläsaren.
mvh rune
hej dmz.
måste jag avinstallera något annat (typ RealPlayer eller Mplayer) om jag väljer att använda VLC som du beskriver?
ps. den lösning jag nu använder är att kopiera länkadresserna för att sen klistra in de i RealPlayer, men det känns som en onödig omväg.
måste jag avinstallera något annat (typ RealPlayer eller Mplayer) om jag väljer att använda VLC som du beskriver?
ps. den lösning jag nu använder är att kopiera länkadresserna för att sen klistra in de i RealPlayer, men det känns som en onödig omväg.
Det kan vara en fördel att avinstallera respektive spelares mozilla-plugins, inklusive totem's. Spelarna i sig behöver du inte avinstallera om du inte vill.wumama skrev:hej dmz.