Och hur får jag tag i drivrutiner till ljudkortet? Eller behövs inte det? (har kollat på ESIś hemsida, och det står att mitt ljudkort är ALSA-kompatibelt, men på "download drivers" finns endast Windows och OSX drivers med

Tacksam för svar!
Om det är ALSA-kompatibelt så följer drivrutinerna med direkt i ubuntu. För just ditt ljudkort ska drivrutinen heta ice1724.TKEEriksson skrev:Och hur får jag tag i drivrutiner till ljudkortet? Eller behövs inte det? (har kollat på ESIś hemsida, och det står att mitt ljudkort är ALSA-kompatibelt, men på "download drivers" finns endast Windows och OSX drivers med)
Kod: Markera allt
asoundconf list
asoundconf set-default-card Audigy2
Konservburk skrev:Du behöver inte vara kunnig. Jag ville bara inte smälla upp ett gäng kommandon och skrämma bort dig när det antagligen går att göra grafiskt också, i alla fall inte utan att fråga först.
Men till saken...
Du kan lista dina ljudkort med följande kommando:
Mina två ljudkort heter Audigy2 och Intel.Kod: Markera allt
asoundconf list
Sedan väljer jag vilket ljudkort som ska vara standard så här:
Men du ska såklart använda namnet på ditt eget ljudkort istället för Audigy2.Kod: Markera allt
asoundconf set-default-card Audigy2
lsmod
Konservburk skrev:Ajdå. Då kanske vi ska kolla om drivrutinerna är laddade till att börja med
Om allt står rätt till borde du se en rad med snd_ice1724 eller liknande.Kod: Markera allt
lsmod
sudo modprobe snd_ice1724
cat /proc/asound/cards