Rättighet att skapa mappar och lägga till filer på HDD
Rättighet att skapa mappar och lägga till filer på HDD
Jag har en disk där jag skulle vilja ha möjligheter att lägga filer jag laddar ner. Men jag får inte, för jag har inga rättigheter där. Hur gör man då? Disken går på ide, är formaterad ext 3 och sitter på en egen kanal.
- Konservburk
Re: Rättighet att skapa mappar och lägga till filer på HDD
Ändrar så att du har rättigheter?barQuest skrev:Jag har en disk där jag skulle vilja ha möjligheter att lägga filer jag laddar ner. Men jag får inte, för jag har inga rättigheter där. Hur gör man då?
EDIT: men det är kanske det du inte vet hur man gör?
Eftersom detta är ett forum för nybörjare och jag ställer frågan så, nej det gör jag inte. Hittade en massa annat om rättigheter. Men inte det.
- Konservburk
Jo, jag såg att det var nybörjar-forumet först efter att jag svarat... därav min EDIT.
Borde nog inte ha svarat alls eftersom jag inte har en susning om hur man gör detta på ett nybörjarvänligt peka och klicka sätt.
Det du vill göra är att ändra ägare på filerna till din egen användare. Det finns säkert någonstans i det grafiska, frågan är bara var? Jag skulle själv ordnat det med kommando, men eftersom vi nu är i nybörjar-tavlan så låter jag bli att gå in mer på det om du inte uttryckligen ber mig om det.

Det du vill göra är att ändra ägare på filerna till din egen användare. Det finns säkert någonstans i det grafiska, frågan är bara var? Jag skulle själv ordnat det med kommando, men eftersom vi nu är i nybörjar-tavlan så låter jag bli att gå in mer på det om du inte uttryckligen ber mig om det.
Jo jag kan väl beskriva "my way"...
Alt-F2 > gksudo nautilus
Nautilus startar med root rättighet.
Sen får man bläddra sig först uppåt till "roten".
Disken brukar sedan ligga under /media
Högerklicka på disken > egenskaper > fliken rättigheter > ändra till kontohavaren.
Alt-F2 > gksudo nautilus
Nautilus startar med root rättighet.
Sen får man bläddra sig först uppåt till "roten".
Disken brukar sedan ligga under /media
Högerklicka på disken > egenskaper > fliken rättigheter > ändra till kontohavaren.
Den var ju göreffektiv och enkel. Tack så mycket för hjälpen. 

Hur avslutar och låser man en tråd?
Jo varför göra något enkelt svårt.barQuest skrev:Den var ju göreffektiv och enkel. Tack så mycket för hjälpen.
Du kommer åt rubb o stubb via gksudo nautilus så det är kraftfullt.
Sen kan du då förfina rättigheterna via Meny Administration > Användare & Grupper
Mappar, diskar, filer > högerklick egenskaper.
Men normalt så räcker ju /home rättigheterna så man får tänka efter lite innan man kör Nautilus som root.