GNUMP3d och åtkomst från skoldator

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Tjena!

Installerade GNUBP3d och det funkar jättebra i hemmet och öven kompisar kommer åt mina musikfiler. Men nu när ja sitter i skolan så verkar det som skolans proxy har spärrat porten (8888). Tror ni det räcker med att byta port på servern för att kunna komma in på sidan eller måste jag göra något annat?

/ over n' out
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Testa, men tänk på att på skolor spärrar dom av en anledning.
Bild
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

hehe joo det förstås :P, får pröva byta port..

Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Du kanske ska tänka på en sak till, jag vet att skolans lärare brukar kolla loggar, och vart folk har vart, misstänker dom nåt spärrar dom nästa och nästa och nästa.

Så skriv inte här från skolan bara :D
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="gholen"]Så skriv inte här från skolan bara :D[/quote]
Det bör väl kanske tilläggas att de flesta nätverk innanför en proxy har någon form av IDS system....
typ Snort http://www.snort.org/ samt andra proxyserverapplikationer med loggning

Så allting loggas.....en skoladmin och ett skolnät kanske inte håller högsta klass men loggning är
säkerligen igång... för företagsnät är det garanterat loggning på all trafik inkl vilken burk som genererar dito.

Lite oturligt om någon tror sig vara "osynlig"...:P

:)
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Tänk dessutom på att om du använder, och bryer mot skolan regler, kan dom avföra dig helt, med pass och allt. ta inga risker när det kommer till studierna.
Bild
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

nej för sjutton! Jag må vara ung men inte dum, på det viset! Dessutom har vi skrivit på kontrakt för diverse saker så jag har koll på vad man får göra och icke göra..

Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="gholen"]Tänk dessutom på att om du använder, och bryer mot skolan regler, kan dom avföra dig helt, med pass och allt. ta inga risker när det kommer till studierna.[/quote]
Ähh skit snack! Satt på datorlektionen och skickade "shoutdown" kommandon i cmd till läraren som satt där framme och tjatade om sitt ***** Excel.

Han blev fly förbannad! Några dagar senare så åkte jag ditt. :P

Men när skoladmin frågade mig varför jag hade gjort det sa jag; "Jag ville testa om er säkerhet, och den var inget bra"

Skoladmin såg då ut som en treåring som skulle börja gråta. Han sa INGET, och sträkte fram Laptopen. Och la till; Ditt lösen är igång igen om 5 min!

Det är sådana stunder som gör livet värt att leva, jag har skratat åt det hela hösterminen! :D
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

[quote="TheOne"][quote="gholen"]Tänk dessutom på att om du använder, och bryer mot skolan regler, kan dom avföra dig helt, med pass och allt. ta inga risker när det kommer till studierna.[/quote]
Ähh skit snack! Satt på datorlektionen och skickade "shoutdown" kommandon i cmd till läraren som satt där framme och tjatade om sitt ***** Excel.

Men när skoladmin frågade mig varför jag hade gjort det sa jag; "Jag ville testa om er säkerhet, och den var inget bra"

Skoladmin såg då ut som en treåring som skulle börja gråta. Han sa INGET, och sträkte fram Laptopen. Och la till; Ditt lösen är igång igen om 5 min!

Det är sådana stunder som gör livet värt att leva, jag har skratat åt det hela hösterminen! :D[/quote]
hehe sjukt värt :P, tyvärr är säkerheten lite högre på min skola. Men tror du att det bara är att ändra porten?

Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="FlaerpeN"][quote="TheOne"][quote="gholen"]Tänk dessutom på att om du använder, och bryer mot skolan regler, kan dom avföra dig helt, med pass och allt. ta inga risker när det kommer till studierna.[/quote]

Det är sådana stunder som gör livet värt att leva, jag har skratat åt det hela hösterminen! :D[/quote]
hehe sjukt värt :P, tyvärr är säkerheten lite högre på min skola. Men tror du att det bara är att ändra porten?[/quote]
Jag vet ju inte hur det är på din skola. Men hos mig så skulle det INTE vara några problem. Skoladmin går ju i trädtoffor ffs! :P
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

[quote="TheOne"]Jag vet ju inte hur det är på din skola. Men hos mig så skulle det INTE vara några problem. Skoladmin går ju i trädtoffor ffs! :P[/quote]
haha, okej. vad menar du att det inte skulle vara något problem? Vad finns det att göra så det funkar? Jag kör genom en (skit)proxy som jag måste använda för att komma åt internet och det är ju det som spärrar, men jag förstår inte varför? det är ju bara en sida på internet, de spärrar inte tankning osv så detta kan ju inte vara ngt problem? :P

Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="FlaerpeN"][quote="TheOne"]Jag vet ju inte hur det är på din skola. Men hos mig så skulle det INTE vara några problem. Skoladmin går ju i trädtoffor ffs! :P[/quote]
haha, okej. vad menar du att det inte skulle vara något problem? Vad finns det att göra så det funkar? Jag kör genom en (skit)proxy som jag måste använda för att komma åt internet och det är ju det som spärrar, men jag förstår inte varför? det är ju bara en sida på internet, de spärrar inte tankning osv så detta kan ju inte vara ngt problem? :P[/quote]
Har du testat att bara stänga av proxyn? Funkar hos oss! :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

tycker det här börjar glida iväg åt minihacking hehe
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="Trazan"]tycker det här börjar glida iväg åt minihacking hehe[/quote]
Joo, kanske men det verkar som om det är det som behövs för att komma åt MP3:orna. :lol:
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"