Har precis nyinstallerat burken, gjorde på följande sätt.
1) Ny partition, installera xp här
2) Ytterligare två nya, en med swap samt en med ext3 där jag installerade ubuntu
Problemet nu är att maskinen direktbootar in i Windows, hur gör jag för att aktivera valet att köra Ubuntu?
Dualboot med XP samt 8.04 [LÖST]
Dualboot med XP samt 8.04 [LÖST]
Senast redigerad av 1 b99andla, redigerad totalt 8 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Dualboot med XP samt 8.04
Det finns en subergrub skiva att ladda ner som kan återställa bootsektorn. Googla lite så hittar du säkert den.
Har labbat lite med supergrub nu, men inte fått det att fungera. Får bara Error 21: Selected disc does not exist när jag försöker lägga till grub.
Några tips?
Några tips?
Hej igen!
Lyckades efter mycket om och men klura ut vad som var fel med gruben (skulle vara hd0 istället för hd2 som den envisas med). Jag kan få det att fungera genom att manuellt editera raderna, men hur tusan gör jag för att spara ner alla ändringar när jag väl är klar?
Lyckades efter mycket om och men klura ut vad som var fel med gruben (skulle vara hd0 istället för hd2 som den envisas med). Jag kan få det att fungera genom att manuellt editera raderna, men hur tusan gör jag för att spara ner alla ändringar när jag väl är klar?
När du bootat upp Ubuntu så kan du editera grubs menyfil så att ändringarna blir permanenta.b99andla skrev:Jag kan få det att fungera genom att manuellt editera raderna, men hur tusan gör jag för att spara ner alla ändringar när jag väl är klar?
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Ändra där till de korrekta värdena som du hittills fått editera manuellt vid grub prompten.

Stämde alldeles utmärkt det! Tack för hjälpen, nu fungerar allt som tänkt!