Emesene 1.0.1 från source code
Emesene 1.0.1 från source code
Jag vill installera Emesene 1.0.1 för i Emesenes nya version har konstruktörerna rättat till en bug som gav felmeddelanden när någon skickar en blinkning (tror även felmeddelandet kommer när någon skickar en länk). Saken är den att jag hittar två metoder att installera Emesene 1.0.1. Dels mha något som kallas SVC: http://emesene.org/trac/ ,men dessutom så går det att ladda ner Emesene 1.0.1 som source code och sedan starta programmet genom att klicka på emesene-filen i katalogen som man laddar ner och packar upp: http://emesene.org/download.html Vilken metod ska jag välja? Varför måste jag inte kompilera och installera Emesene? Är det för att det verkar bestå av python-filer? Och om jag inte behöver kompilera och installera Emesene var ska jag då lägga katalogen som innehåller programmets alla filer, bland annat startfilen som heter emesene?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Re: Emesene 1.0.1 från source code
Mappen med källkoden kan du döpa till .emesene och lägga den i din hemmapp. Sedan ha en genväg i Program-menyn till rätt fil. Enkel och smidig lösning.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ok, men att man inte behöver kompilera och att det inte är binärfiler? Beror det på att det är python? Det blir inte säkrare om man lägger mappen i .local/usr?Hund skrev:Mappen med källkoden kan du döpa till .emesene och lägga den i din hemmapp. Sedan ha en genväg i Program-menyn till rätt fil. Enkel och smidig lösning.
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Precis, Python är ett scriptspråk. Därav behöver det ingen installation. Och jag förstår inte riktigt vad du menar med säkrare.ubot skrev:Ok, men att man inte behöver kompilera och att det inte är binärfiler? Beror det på att det är python? Det blir inte säkrare om man lägger mappen i .local/usr?Hund skrev:Mappen med källkoden kan du döpa till .emesene och lägga den i din hemmapp. Sedan ha en genväg i Program-menyn till rätt fil. Enkel och smidig lösning.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Nja, tänkte att det kanske är säkrare om programmet ligge ri en katalog som inte en vanlig användare har rätt att modifiera filerna i, att det skulle vara osäker tpå något vis att chatta med ett program vars filer ligger i hem-katalogen, typ.Smygis skrev:Precis, Python är ett scriptspråk. Därav behöver det ingen installation. Och jag förstår inte riktigt vad du menar med säkrare.ubot skrev:Ok, men att man inte behöver kompilera och att det inte är binärfiler? Beror det på att det är python? Det blir inte säkrare om man lägger mappen i .local/usr?Hund skrev:Mappen med källkoden kan du döpa till .emesene och lägga den i din hemmapp. Sedan ha en genväg i Program-menyn till rätt fil. Enkel och smidig lösning.
Jag tror knappast Emesene innehåller skadlig kod.
Och det spelar egentligen ingen roll vart programmet ligger så kan det göra skada i din hemmapp, om vi leker med tanken att programmet vill dig illa alltså.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nja, tänkte väl mer att någon lättare kan göra intrång i min dator via chatten om Emesene ligger i min hem-katalog och inte i en katalog som kräver root-rättigheter.Hund skrev:Jag tror knappast Emesene innehåller skadlig kod.Och det spelar egentligen ingen roll vart programmet ligger så kan det göra skada i din hemmapp, om vi leker med tanken att programmet vill dig illa alltså.
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det skulle jag verkligen inte tro. Det enda skillnaden det gör är att det är lättare att råka radera programmet om det ligger i din hemmamapp. Samt att andra användare inte kan använda det.ubot skrev:Nja, tänkte väl mer att någon lättare kan göra intrång i min dator via chatten om Emesene ligger i min hem-katalog och inte i en katalog som kräver root-rättigheter.Hund skrev:Jag tror knappast Emesene innehåller skadlig kod.Och det spelar egentligen ingen roll vart programmet ligger så kan det göra skada i din hemmapp, om vi leker med tanken att programmet vill dig illa alltså.
Och för att installera Python-program brukar det räcka att starta setup.py som root. sudo python setup.py
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Vad innebär det att "installera" python iställer för att bara lägga in vägen till programmets startfil (i katalogen med programmets python filer) till Ubuntus meny?Smygis skrev:Det skulle jag verkligen inte tro. Det enda skillnaden det gör är att det är lättare att råka radera programmet om det ligger i din hemmamapp. Samt att andra användare inte kan använda det.ubot skrev:Nja, tänkte väl mer att någon lättare kan göra intrång i min dator via chatten om Emesene ligger i min hem-katalog och inte i en katalog som kräver root-rättigheter.Hund skrev:Jag tror knappast Emesene innehåller skadlig kod.Och det spelar egentligen ingen roll vart programmet ligger så kan det göra skada i din hemmapp, om vi leker med tanken att programmet vill dig illa alltså.
Och för att installera Python-program brukar det räcka att starta setup.py som root. sudo python setup.py
Det kan du enkelt kika på genom att köra nano setup.pyubot skrev:Vad innebär det att "installera" python iställer för att bara lägga in vägen till programmets startfil (i katalogen med programmets python filer) till Ubuntus meny?Smygis skrev:Det skulle jag verkligen inte tro. Det enda skillnaden det gör är att det är lättare att råka radera programmet om det ligger i din hemmamapp. Samt att andra användare inte kan använda det.ubot skrev:Nja, tänkte väl mer att någon lättare kan göra intrång i min dator via chatten om Emesene ligger i min hem-katalog och inte i en katalog som kräver root-rättigheter.Hund skrev:Jag tror knappast Emesene innehåller skadlig kod.Och det spelar egentligen ingen roll vart programmet ligger så kan det göra skada i din hemmapp, om vi leker med tanken att programmet vill dig illa alltså.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Fast vad är skillnaden mellan Emesene genom SVC och att hämta Emesene som en source code (dvs katalog med filer)? Vad är skillnaden mellan dom två metoderna att installera Emesene?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det beror vad du checkar ut. Men i princip får du den allra senaste utvecklingsversionen (bleading edge, med nya fräsha buggar och nya features) om du checkar ut från trunk. Medan en tarboll innehåller en releasad variant, samma sak som att checka ut en tag med samma nummer. En tredje variant är att checka ut från en branch (gren) Då kan du få de senaste ändringarna för en viss version.
Jaha, men alltså är det någon skillnad på hur programmet installeras och ser ut när det väl är installerat i OS, förutom att det är olika versioner då? Uppdateras någon variant automatiskt eller gäller manuell uppdatering för båda?mcNisse skrev:Det beror vad du checkar ut. Men i princip får du den allra senaste utvecklingsversionen (bleading edge, med nya fräsha buggar och nya features) om du checkar ut från trunk. Medan en tarboll innehåller en releasad variant, samma sak som att checka ut en tag med samma nummer. En tredje variant är att checka ut från en branch (gren) Då kan du få de senaste ändringarna för en viss version.
- mcNisse
Det är manuell uppdatering som gäller. Du kan dock specifiera vart programmet ska installeras när du kör configure (eller motsvarande). Så att du kan ha flera varianter installerade samtidigt.
Configure, hur kör man det då?mcNisse skrev:Det är manuell uppdatering som gäller. Du kan dock specifiera vart programmet ska installeras när du kör configure (eller motsvarande). Så att du kan ha flera varianter installerade samtidigt.
- mcNisse
./configure
Kolla i readme filer hur du gör för att bygga.
Kolla i readme filer hur du gör för att bygga.