Zepto 6625WD

martea
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Zepto 6625WD

Inlägg av martea »

Jag har för några dagar sedan installerat ubuntu 8.04 hardy lts desktop edition och jag har haft lite små problem med min dator som jag tänkte dokumentera här för det andra zepto användare som kanske har samma problem kan hittas här.

Listar upp de problem jag har haft.
-CD/DVD enheten kunde inte först hittas
-Webcameran funkar inte
-Microfonen har jag inte fått att fungera

Lösningar
CD/DVD
det var ganska enkel men jag har inte suttit med linux på ett tag så det var lite problematiskt men det löste sig fint.

det du ska göra är att se till så att man inte laddar acpi i booten för då kommer den att trilla bort någonstans i booten.
det jag gjode var att editera bootloadern

Kod: Markera allt

sudo pico /boot/grub/menu.lst
bläddra ner till följande och lägga till den rödmarkerande texten, jag har editerat titlarna lite så jag vet vad jag har gjort för föränding osv.
title Ubuntu 8.04.1, noacpi
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=65ba3402-ca05-43e7-873d-95261eb8f32a ro quiet splash noacpi acpi=off
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

sen rebootar och sen ska cd enheten finnas under places->computer

det du kan skriva för att kontroller att läsaren är inläst i systemet är följande
kommando:

$ dmesg | grep dvd
respons:

[   67.519067] sr0: scsi3-mmc drive: 24x/24x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray
Webcam
håller jag på att pilla med en lösning men inte kommit upp med något vettigt men jag kommer att uppdatera denna posten så fort jag har kommit på en lösning

Microfon
har jag inte heller fått att fungera.
KlavKalashj

Re: Zepto 6625WD

Inlägg av KlavKalashj »

Hej!

Har en Zepto 6625WD också, och kan bidra med lite erfarenhet.
Jag hade också problem med min CD/DVD-enhet, lösningen för mig var att gå in i BIOS, och för enheten "IDE2" ändra typen till "none". Konstigt låter det, men tipset kom från Zepto's support så det kan vara värt ett försök om man har problem.

Webcamen har jag googlat runt som tusan, och det verkar vara väldigt dåligt med drivrutiner. En är under utveckling, man har lyckats få bild men en väldigt dålig sådan, men det kommer. I en kernel 2.6.27 kommer en universal drivrutin som ska fungera med nästan alla webcams, problemet kanske löses automagiskt då.

Angående ljudet så är det ganska enkelt att få igång. Ladda ner alsa-base, alsa-utils och alsa-lib, kompilera, installera, lägg till 'options snd-hda-intel model=toshiba' längst ner i /etc/modprobe.d/alsa-base, kör 'alsamixer' i terminalen och unmuta de kanaler som behövs.

Hoppas detta hjälpte någon!
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"