Bränna CD-skivor med jpg-filer; Wine-applikationer
Bränna CD-skivor med jpg-filer; Wine-applikationer
Jag har en CD-brännare, Brasero, i min Linux-version Hardy Heron 8.04, som jag försökt bränna ner jpg-bilder till en CD med. Jag får ett felmeddelande att det inte går att skapa "temporary files".
Är detta en bra brännare? I hjälptexterna finns flera olika brännare angivna!!
Kan du säga varför jag får detta felmeddelande??
Jag har aldrig brännt några skivor med Linux.
Ny fråga.
Jag har ett aktieanalysprogram från Aktiespararna som heter Hitta Kursvinnare som enbart är skrivet för Windows. Jag har laddat ner det och kört det i Wine och det verkar fungera, dock med några brister. Exempelvis saknas text (dvs datum) på den horisontella tidsskalan; vidare saknas på samma sätt siffror (aktiekurs i KR) på den vertikala skalan.
Min fråga är hur jag skall bära mig åt för att åt gärda detta?
Tacksam för hjälp.
Är detta en bra brännare? I hjälptexterna finns flera olika brännare angivna!!
Kan du säga varför jag får detta felmeddelande??
Jag har aldrig brännt några skivor med Linux.
Ny fråga.
Jag har ett aktieanalysprogram från Aktiespararna som heter Hitta Kursvinnare som enbart är skrivet för Windows. Jag har laddat ner det och kört det i Wine och det verkar fungera, dock med några brister. Exempelvis saknas text (dvs datum) på den horisontella tidsskalan; vidare saknas på samma sätt siffror (aktiekurs i KR) på den vertikala skalan.
Min fråga är hur jag skall bära mig åt för att åt gärda detta?
Tacksam för hjälp.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Bränna CD-skivor med jpg-filer; Wine-applikationer
Har inte testat Brasero men du får testa dig fram vilket brännarprogram som är bäst.
Jag använder personligen K3B men många föredrar GnomeBaker. Båda går att installera genom System/Administration/Pakethanteraren Synaptic
Vad heter ditt aktieanalysprogram?
Har varit med om att det krävdes några fonter för att kunna se texten i ett annat program.
Jag använder personligen K3B men många föredrar GnomeBaker. Båda går att installera genom System/Administration/Pakethanteraren Synaptic
Vad heter ditt aktieanalysprogram?
Har varit med om att det krävdes några fonter för att kunna se texten i ett annat program.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Hej och tack för svaret.
Programmet heter "Hitta Kursvinnare".
Programmet heter "Hitta Kursvinnare".
Hur skaffar jag vilka fonter? Pröva mig fram?
Har du installerat msttcorefonts? Släng in dom i ~/.wine/drive_c/Windows/fonts och testa.rkl skrev:Hur skaffar jag vilka fonter? Pröva mig fram?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Nu har jag gjort detta utan resultat; möjligen gjort något fel.
Filen jag lagt dit heter msttcorefonts_1.8_all.deb. Är den rätt för Ubuuntu 8.04??
När jag klickar på filen kommer det upp en Ppackage Installer, som med röd text varnar för att det finns en senare version installerad.
Någon annan version kan jag inte hitta, trots att jag sökt, och den finns definitvt inte i ...windows/fonts.
Jag har också sökt i Add/Remove applications och får upp msttcorefonts. Därifrån kommer jag inte vidare med att installera; hur göra detta??
Tacksam för tips att gå vidare
Filen jag lagt dit heter msttcorefonts_1.8_all.deb. Är den rätt för Ubuuntu 8.04??
När jag klickar på filen kommer det upp en Ppackage Installer, som med röd text varnar för att det finns en senare version installerad.
Någon annan version kan jag inte hitta, trots att jag sökt, och den finns definitvt inte i ...windows/fonts.
Jag har också sökt i Add/Remove applications och får upp msttcorefonts. Därifrån kommer jag inte vidare med att installera; hur göra detta??
Tacksam för tips att gå vidare
cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/Windows/Fonts
Tack
Kan du förklara mer i detalj vad jag skall göra; kan inte detta speciellt bra.
Plocka fram terminalen och skriv in strängen ovan , det kopierar mappen med fonts till wine's font-folder. Testa sedan att starta programmet i fråga och se om det blev någon skillnad.rkl skrev:Tack
Jag har tydligen mycket att lära. Tacksam för ditt tålamod.
I terminalen står f n enbart, rl@dator-free:~$.
Är det detta som kallas profil??
Skall den gamla profilen tas bort, eller ligga kvar, när den nya läggas in?
I terminalen finns under Arkiv, alternativet Ny Profil; är det där jag skall lägga in din rad.
ELLER
Under menyn i Terminalen finns alternativet, Byt Profil; är det där jag skall lägga in din rad??
I terminalen finns under Arkiv, alternativet Ny Profil; är det där jag skall lägga in din rad.
ELLER
Under menyn i Terminalen finns alternativet, Byt Profil; är det där jag skall lägga in din rad??
Nu hänger jag inte med alls. :srkl skrev:Jag har tydligen mycket att lära. Tacksam för ditt tålamod.
ELLER
Kopiera bara strängen ovan och klistra in i terminalen, och tryck enter.
Så här ser nu texten ut i Terminalen:
citat:
rl@dator-free:~$ cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/Windows/Fonts
cp: kan inte skapa katalog "/home/rl/.wine/drive_c/Windows/Fonts": Filen eller katalogen finns inte
rl@dator-free:~$
slut citat:
Ingen föråndring i programmet Hitta Kursvinnare
I Wine katalogen ligger nedanstående två filer:
/home/rl/.wine/drive_c/windows/fonts/msttcorefonts_1.8_all.deb
/home/rl/.wine/drive_c/windows/fonts/SYMBOL.TTF
När jag klickar på filen msttcorefonts kommer en ruta upp med följande text:
Installer for Microsoft TrueType core fonts
This package allows for easy installation of the Microsoft True Type Core Fonts for the Web including:
Andale Mono Arial Black Arial (Bold, Italic, Bold Italic) Comic Sans MS (Bold) Courier New (Bold, Italic, Bold Italic) Georgia (Bold, Italic, Bold Italic) Impact Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic) Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic) Verdana (Bold, Italic, Bold Italic) Webdings
You will need an Internet connection to download these fonts if you don't already have them.
Kan du få något vettigt ur detta?
Mycket tacksam för hjälp.
citat:
rl@dator-free:~$ cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/Windows/Fonts
cp: kan inte skapa katalog "/home/rl/.wine/drive_c/Windows/Fonts": Filen eller katalogen finns inte
rl@dator-free:~$
slut citat:
Ingen föråndring i programmet Hitta Kursvinnare
I Wine katalogen ligger nedanstående två filer:
/home/rl/.wine/drive_c/windows/fonts/msttcorefonts_1.8_all.deb
/home/rl/.wine/drive_c/windows/fonts/SYMBOL.TTF
När jag klickar på filen msttcorefonts kommer en ruta upp med följande text:
Installer for Microsoft TrueType core fonts
This package allows for easy installation of the Microsoft True Type Core Fonts for the Web including:
Andale Mono Arial Black Arial (Bold, Italic, Bold Italic) Comic Sans MS (Bold) Courier New (Bold, Italic, Bold Italic) Georgia (Bold, Italic, Bold Italic) Impact Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic) Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic) Verdana (Bold, Italic, Bold Italic) Webdings
You will need an Internet connection to download these fonts if you don't already have them.
Kan du få något vettigt ur detta?
Mycket tacksam för hjälp.
cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/windows/fonts
Testa så då.
Testa så då.
Mitt problem är inte de strängar du gett, utan att jag inte kan få in någon av dessa i Terminalen.
Jag gör som du säger, stänger sedan Terminalen och när jag öppnar den finns strängen inte där.
Jag behöver en steg för steg instruktion hur jag får in strängen i Terminalen!!
Jag gör som du säger, stänger sedan Terminalen och när jag öppnar den finns strängen inte där.
Ta fram terminalen (Program-menyn, någonstans, tror jag).rkl skrev:Mitt problem är inte de strängar du gett, utan att jag inte kan få in någon av dessa i Terminalen.
Markera den sista strängen jag skrev här.
Mittenklicka med mushjulet, alternativt skriv av strängen.
Tryck enter.
Nu ska mappen ha kopierats.
Under huvudmenyn/tillbehör hittar jag Terminal.
Jag får då upp en ruta, som jag antar är terminalen, som enbart innehåller texten " rl@dator-free:~$ ". Efter texten finns en blinkande rekrangel.
Jag kopierar din sträng och klistrar in den. Den skrivs då in efter det ursprungliga meddelande i Terminalen. Ser ut så här : "rl@dator-free:~$ cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/windows/fonts.
Jag stänger Terminalen med krysset i övre högra hörnet och startar aktirprogrammet " Hitta Kursvinnare" . Fortfarande inga siffror eller datum på skalorna.
Jag öppnar Terminalen igen och hittar bara "rl@dator-free:~$ ". Strängen finna alltså inte kvar.
Var det så här du menade jag skulle göra??
Uppskattar mycket att du tar dig tid med detta. Tack
Förstår inte vad du menar med "mapp" i ditt senaste meddelande?! Mapp = sträng??
Jag får då upp en ruta, som jag antar är terminalen, som enbart innehåller texten " rl@dator-free:~$ ". Efter texten finns en blinkande rekrangel.
Jag kopierar din sträng och klistrar in den. Den skrivs då in efter det ursprungliga meddelande i Terminalen. Ser ut så här : "rl@dator-free:~$ cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/windows/fonts.
Jag stänger Terminalen med krysset i övre högra hörnet och startar aktirprogrammet " Hitta Kursvinnare" . Fortfarande inga siffror eller datum på skalorna.
Jag öppnar Terminalen igen och hittar bara "rl@dator-free:~$ ". Strängen finna alltså inte kvar.
Var det så här du menade jag skulle göra??
Uppskattar mycket att du tar dig tid med detta. Tack
Förstår inte vad du menar med "mapp" i ditt senaste meddelande?! Mapp = sträng??
När du har klistat in strängen i terminalen trycker du ENTER.
Klistra in det här i terminalen:
När terminalen skriver ut "Klart" är du klar.
Klistra in det här i terminalen:
Kod: Markera allt
cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/windows/fonts && echo Klart
Tack igen och för att du hänger i.
När jag gjort det du sade ser det ut så här:" rl@dator-free:~$ cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/windows/fonts && echo Klart
Klart
rl@dator-free:~$ ".
När jag öppnar Terminalen igen ser det ut så här: "rl@dator-free:~$ ". Ingen ändring i mitt Aktieprogram.
Har du fler tips??
När jag gjort det du sade ser det ut så här:" rl@dator-free:~$ cp -r /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts ~/.wine/drive_c/windows/fonts && echo Klart
Klart
rl@dator-free:~$ ".
När jag öppnar Terminalen igen ser det ut så här: "rl@dator-free:~$ ". Ingen ändring i mitt Aktieprogram.
Har du fler tips??