Kommer inte till skrivbordet (Löst)

Hazzze

Kommer inte till skrivbordet (Löst)

Inlägg av Hazzze »

Kommer inte in i det grafiska skalet. Har skapat en användare som heter Hanwah01 och efter @ så finns värdnamnet som jag låtit vara default ubuntu. kör Linux ubuntu 2.6.24-19 server, syftet med att lära mig linux är att sätta upp en egen server hemma. Kan någon hjälpa mig.

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 Hazzze, redigerad totalt 7 gånger.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Kommer inte till skrivbordet

Inlägg av ycc »

Hej Hazzze,

Välkommen till forumet :)

Installerar man serverversionen så finns det ingen grafik med från början. Vill man ha t.ex. en web-server kan man ju även ha det i en vanlig grafisk "icke-server"-version av Ubuntu. Är aktiviteten inte så stor så klarar datorn av detta. (Det finns också mindre resurskrävande grafiska alternativ, t.ex. Xubuntu.) Vill man installera grafik i serverversionen tror jag nedanstående kommandon skall fixa till det. Alternativt kan man ju installera om från skivan med den vanliga grafiska versionen av Ubuntu.

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get install gdm
sudo /etc/init.d/gdm start
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Jag tror inte man behöver ändra inställningarna för vilka mjukvarukällor som det går att hämta ifrån. Skulle nedladdningen strula så kanske man skall kolla vilka mjukvarukällor som är öppna. Man startar editeringen av filen så här:

Kod: Markera allt

sudo nano /etc/apt/sources.list
Man sparar ändringar med ctrl/o ctrl/x

Bara att fråga vidare v.b. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"