Skapa minimalt gränssnitt

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skapa minimalt gränssnitt

Inlägg av Calmeida »

Jag ertappar mig själv gång på gång med att installera och reducera operativsystem för närastående. Sammanfattningsvis ominstallerar jag OS, tar bort skräpprogram, säkrar upp med behövlig mjukvara (Beroende på system), installerar de applikationer folk behöver och sedan strukturerar upp det. Beroende på användarens kunskapsnivå struktureras det olika hårt. Det kan röra sig om allt från att bara kategorisera upp Start/Program i enlighet med programfunktion ("Internet & Kommunikation", "Ordbehandling & Kalkyler", och så vidare och rensa bort allt utom programstartarna, ner till att kleta fast ikonerna på skrivbordet och byta namn på dem till nära på skamligt uppenbara saker som Internet, Epost, Skriva och Musik.

I all korthet så använder somliga i min bekantskapskrets en mycket begränsad del av mjukvaran och detta vill jag spinna vidare på. Jag vill helt enkelt hitta - eller om tvunget konstruerar en själv - mjukvara för att skapa ett högst begränsat skrivbord. Bakgrund, 6-talet applikationer, alltid maximerade fönster - inget mer. Asus har skapat ett rätt schyst gränssnitt i sitt Easy Mode för deras Xandrosbaserade Eee-datorer. Dock har det brister. Det är inte så pass komplett som t ex Origami om det nu ska vara så "omfattande" som det är, och det är inte heller så modifierbart att jag kan begränsa det det. Alltså fyller det varken tanke A eller tanke B.

Jag kör Ubuntu Netbook Remix på en Eee PC 700 och tycker det är rätt ok, och en omstrukturerad Eee PC 900 där en cairo-dock utgör allt synligt på skrivbordet med tillgång till Epost, browser, musik- och filmspelare och ordbehandlare. Tyvärr är inte Netbook Remix komplett (Enligt min syn på saken) i egenskap av att minigränssnitt. Men jag har tanken på alltid maximerade fönster. Som jag förstår det kan programmet Maximus som är en del av Ubuntu Netbook Remix göra den här biten. Men hur skapar man en "meny" i sig? Och hur implementerar man Maximus i sammanhanget.

I Windowsmiljö så har Microsofts Origami Experience börjat nosa på det hela i ett lite mer avancerat hörn, men tyvärr så fungerar inte de versioner som cirkulerar där ute särskilt bra. Origami har potential i mina ögon, men det verkar inte som om Microsoft har tankar på att släppa det för alla. Jag skulle inte vara främmande för tips om Microsoftkompatibla saker heller. Har testat Touch Pack och Origami Experience, och jag gillar tanken med de båda men ingendera presterar stabilt nog. Men eftersom ingen skakat fram en bredfungerande "easy-mode"-variant för Ubuntu/etc antar jag att de flesta inte ser lika positivt på det som jag. Jag älskar verkligen tanken, både för att skapa smidiga miljöer för andra, men även för eget bruk.

Som jag ser på det hela just nu så är det nog för mycket att önska sig att det ska dimpa in en modifierbar, snygg, funktionell och underbar lösning som fungerar både i Ubuntu och Windows (Vilket är vad jag använder). Därför måste jag hitta en egen lösning, och som jag upplever saken i dagsläget - och med tanke på mina totala okunskaper vad beträffar programmering - så måste det nog bli en lösning av den modell som jag kör på Eee PC 700:an. Alltså, inga paneler, en cairo-dock och lite estetiska förändringar vad beträffar ikoner och titelrader med mera.

Det jag dock skulle vilja veta mer om är hur man skulle kunna implementera det där Maximus för att alltid få maximerade fönster. Alla handfast tips och råd välkomnas.

För att illustrera det hela bifogar jag lite bilder.
eee1.gif
eee1.gif (10.23 KiB) Visad 912 gånger
Enkelt och grått, såhär kör jag på den Eee PC som används som "soffdator".

eee2.jpg
eee2.jpg (27.55 KiB) Visad 913 gånger
Calmeida

Re: Skapa minimalt gränssnitt

Inlägg av Calmeida »

Lite konceptfortsättning.
eee3.jpg
eee3.jpg (51.56 KiB) Visad 912 gånger
För fyraårigt syskonbarn.
eee4.jpg
eee4.jpg (38.83 KiB) Visad 914 gånger
Modernt cityelände
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Enkelt, snyggt och bra! Modernt sity är min favorit, och den enkla gråa är helt ok den med!
Hur gör du och vilka paneler/ikoner/program använder du dig av. Just beställt en Asus EeePC 900, så jag skulle vara mycket intresserad av det :)
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

Problematiken ligger i att jag inte använder paneler, utan tar bort alla vilket gör det lite omständigt när man ska komma åt diverse saker. Jag har helt enkelt inget grafiskt gränssnitt för diverse inställningar, utan får starta program via Alt-F2. Det är lite därför jag söker tips. Jag är helt enkelt inte kunnig nog att skapa riktiga saker, utan får skapa halvdana lösningar. Det ideala vore ju ett menygränssnitt med bra modifikationsmöjligheter som man kunde autostarta.

Citygrejset är bara en cairo-dock med bilderna i högerkant samt en bakgrund då. De andra är bara halvprototyper, efter som jag inte bemödat mig med att ta reda på om det går att köra flera cairo-docks eller så. Så i de fall där ikonerna är separerade sköts delar av en cairo-dock, och andra delar är bara vanliga ikoner på skrivbordet.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Calmeida skrev:Problematiken ligger i att jag inte använder paneler, utan tar bort alla vilket gör det lite omständigt när man ska komma åt diverse saker. Jag har helt enkelt inget grafiskt gränssnitt för diverse inställningar, utan får starta program via Alt-F2. Det är lite därför jag söker tips. Jag är helt enkelt inte kunnig nog att skapa riktiga saker, utan får skapa halvdana lösningar. Det ideala vore ju ett menygränssnitt med bra modifikationsmöjligheter som man kunde autostarta.

Citygrejset är bara en cairo-dock med bilderna i högerkant samt en bakgrund då. De andra är bara halvprototyper, efter som jag inte bemödat mig med att ta reda på om det går att köra flera cairo-docks eller så. Så i de fall där ikonerna är separerade sköts delar av en cairo-dock, och andra delar är bara vanliga ikoner på skrivbordet.

Den programvaran jag omedelbart kommer att tänka på är FVWM, kolla upp det! Det är ett mycket trevligt fönstersystem. Du kan göra ALLT i det :)
KOlla in det.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"