Två funktioner saknas i Pidgin, men finns funktionerna?
Två funktioner saknas i Pidgin, men finns funktionerna?
Jag vill kunna skicka meddelanden till folk på min kontaktlista även när jag är osynlig för mina vänner, går det att ordna? (jag menar inte offline-meddelanden)
Dessutom så vill jag dela upp olika konton på två olika kontaktlistor. Som de tär idag så blandas alla mina kontakter om jag är inloggad på två konton samtidigt. Jag vill ha ett fönster (och en tray icon) för varje konto, inte båda i ett och samma fönster. Går det?
Dessutom så vill jag dela upp olika konton på två olika kontaktlistor. Som de tär idag så blandas alla mina kontakter om jag är inloggad på två konton samtidigt. Jag vill ha ett fönster (och en tray icon) för varje konto, inte båda i ett och samma fönster. Går det?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Två funktioner saknas i Pidgin, men finns funktionerna?
Flera fönster kan man inte ha, men du kan ju lägga in personerna i olika grupper om du vill.
Jag har 3 konton jag är online på samtidigt. Har löst det med att helt enkelt döpa om folket i fråga till någonting lämpligt istället för att heta saker i stil med [L]AIF jag äslkar min flicka mest i hela världen vi ska förlova oss bla bla jg är lycklig bla bla (*}] som alla har en tendens att "nicka". På det viset hamnar alla kontakter som finns på olika listor som samma kontakt. Fördelen är att man slipper fundera på vilket konto det är man skriver ifrån.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Fast när det gäller det här så är ju faktiskt Emesene bättre, där startas liksom Emesene två gånger, en gång per konto, man får två varianter av programmet öppet på samma gång. Nackdelen med att döpa om kontakterna för att sortera dom är att det inte löser mitt egentliga problem. Jag vill nämligen kunna vara upptagen på ett konto, men kanske online på mitt andra. Som det är nu är det en och samma status som gäller på båda kontona. De tär ingen bra lösning, tycker inte jag iaf. Jag kanske ska passa på att säga att jag chattar med folk som har Live Messenger.dmz skrev:Jag har 3 konton jag är online på samtidigt. Har löst det med att helt enkelt döpa om folket i fråga till någonting lämpligt istället för att heta saker i stil med [L]AIF jag äslkar min flicka mest i hela världen vi ska förlova oss bla bla jg är lycklig bla bla (*}] som alla har en tendens att "nicka". På det viset hamnar alla kontakter som finns på olika listor som samma kontakt. Fördelen är att man slipper fundera på vilket konto det är man skriver ifrån.
Dessutom är ju frågan om det går att fixa så man kan skicka meddelanden från osynlig status till kontakterna i listan?
Går det inte att öppna programmet två gånger då, oberoende av varandra? Egentligen är iofs problemet att jag inte vill ha samma status när jag är inloggad på kontona.Lars skrev:Flera fönster kan man inte ha, men du kan ju lägga in personerna i olika grupper om du vill.
Jag kikade runt lite på Google och det verkar inte som om Pidgin har stöd för att skicka meddelanden över MSNP som osynlig. Det kanske finns stöd för det i MSNP14? Hur som helst så tycker jag nog nästan att Emesene är bättre än Pidgin, i alla fall om det inte går att ha en kontaktlista per konto och att skicka meddelanden när man är osynlig status. Emesene 1.0.1 finns som source code på Emesenes hemsida. När jag laddar ner och packar upp den så får jag en katalog med massa filer. klickar jag på emesene så startat programmet. Ska jag bara lägga programmat i usr/local-katalogen eller ska jag ändå kompilera programmet och installera det?
http://emesene.org/download.html
http://emesene.org/download.html
Testaubot skrev:Går det inte att öppna programmet två gånger då, oberoende av varandra? Egentligen är iofs problemet att jag inte vill ha samma status när jag är inloggad på kontona.
pidgin -m -c /dev/null
(byt ut /dev/null mot olika konfigkataloger du vill ha)
Vad menar du egentligen med konfigurationskataloger?xoob skrev:Testaubot skrev:Går det inte att öppna programmet två gånger då, oberoende av varandra? Egentligen är iofs problemet att jag inte vill ha samma status när jag är inloggad på kontona.
pidgin -m -c /dev/null
Vad spelar det för roll om man är "online" eller "upptagen"? Jag är alltid "online" med är alltid upptagen iallafall. Bara att kryssa bort de där irriterande funktionerna så som ljud t.ex så. Att ha två instanser av samma IM-klient up and running låter verkligen inte som en bra idé.ubot skrev:Fast när det gäller det här så är ju faktiskt Emesene bättre, där startas liksom Emesene två gånger, en gång per konto, man får två varianter av programmet öppet på samma gång. Nackdelen med att döpa om kontakterna för att sortera dom är att det inte löser mitt egentliga problem. Jag vill nämligen kunna vara upptagen på ett konto, men kanske online på mitt andra. Som det är nu är det en och samma status som gäller på båda kontona. De tär ingen bra lösning, tycker inte jag iaf. Jag kanske ska passa på att säga att jag chattar med folk som har Live Messenger.dmz skrev:Jag har 3 konton jag är online på samtidigt. Har löst det med att helt enkelt döpa om folket i fråga till någonting lämpligt istället för att heta saker i stil med [L]AIF jag äslkar min flicka mest i hela världen vi ska förlova oss bla bla jg är lycklig bla bla (*}] som alla har en tendens att "nicka". På det viset hamnar alla kontakter som finns på olika listor som samma kontakt. Fördelen är att man slipper fundera på vilket konto det är man skriver ifrån.
Dessutom är ju frågan om det går att fixa så man kan skicka meddelanden från osynlig status till kontakterna i listan?
Jag menar sökvägen till katalogen alltså mappen för dina programinställningar för programmet pidgin som du vill använda för den nya profilen, istället för ~/.purple som är default. Där sparas dina programinställningar och information om dina olika IM-konton. Det gör att du slipper köra med samma inställningar för varje pidgin du startar.ubot skrev:Vad menar du egentligen med konfigurationskataloger?xoob skrev:Testaubot skrev:Går det inte att öppna programmet två gånger då, oberoende av varandra? Egentligen är iofs problemet att jag inte vill ha samma status när jag är inloggad på kontona.
pidgin -m -c /dev/null
Exempel:
pidgin -m -c ~/.pidgin1
pidgin -m -c ~/.pidgin2
Katalogerna kommer att skapas om de inte redan finns.
Enklast är väl bara att skapa ett statusmeddelande som har olika status för de olika kontona. Och gruppera kontakterna så varje konto har en egen grupp.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Du med dina statusmeddelanden. :>Hund skrev:Enklast är väl bara att skapa ett statusmeddelande som har olika status för de olika kontona. Och gruppera kontakterna så varje konto har en egen grupp.
Var väljer man sådana överhuvudtaget?
Det är jobbigt med folk som har statusen "Online" även fast dom är borta.dmz skrev:Du med dina statusmeddelanden. :>Hund skrev:Enklast är väl bara att skapa ett statusmeddelande som har olika status för de olika kontona. Och gruppera kontakterna så varje konto har en egen grupp.

Via högerklick på ikonen i tray eller längst ner i fönstret.
Nope, finns inget sådant val.Hund skrev:Det är jobbigt med folk som har statusen "Online" även fast dom är borta.dmz skrev:Du med dina statusmeddelanden. :>Hund skrev:Enklast är väl bara att skapa ett statusmeddelande som har olika status för de olika kontona. Och gruppera kontakterna så varje konto har en egen grupp.
Via högerklick på ikonen i tray eller längst ner i fönstret.
Går det verkligen att ha två olika statusmeddelanden? Jag trodde att man bara kunde ha ett statusmeddelande oavsett om precis som när det gäller kontos status, dvs online, osynlig osv.Hund skrev:Enklast är väl bara att skapa ett statusmeddelande som har olika status för de olika kontona. Och gruppera kontakterna så varje konto har en egen grupp.
Vad har ni emot Emesene egentligen? Jag tycker att det är ett mycket bra alternativ till Live Messenger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vi gillar kanske inte Live Messenger?ubot skrev:Vad har ni emot Emesene egentligen? Jag tycker att det är ett mycket bra alternativ till Live Messenger.

Nej, men Emesene har en hel del fördelar jämfört med Pidgin. Man kan ha två versioner av programmet igång samtidigt, et tprogram per konto, med valfri status, statusmeddelande, kontaktlista osv per session/program. sedan finns det ju säkert en hel del andra fördelar med Pidgin, men, men.KiviE skrev:Vi gillar kanske inte Live Messenger?ubot skrev:Vad har ni emot Emesene egentligen? Jag tycker att det är ett mycket bra alternativ till Live Messenger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag är glad för att jag inte behöver ha det precis så där. Men vi är alla olika, tur att det finns valmöjligheter.ubot skrev: Man kan ha två versioner av programmet igång samtidigt, et tprogram per konto, med valfri status, statusmeddelande, kontaktlista osv per session/program.
Jag är stensäker, och jag dubbelkollade tidigare idag med.ubot skrev:Går det verkligen att ha två olika statusmeddelanden? Jag trodde att man bara kunde ha ett statusmeddelande oavsett om precis som när det gäller kontos status, dvs online, osynlig osv.Hund skrev:Enklast är väl bara att skapa ett statusmeddelande som har olika status för de olika kontona. Och gruppera kontakterna så varje konto har en egen grupp.