kommer inte ihåg nätverks inställningarna. [LÖST]
kommer inte ihåg nätverks inställningarna. [LÖST]
Varje gång jag startar Ubuntu så måste jag gå in och ändra mina WLAN inställningar. Den verkar inte komma ihåg vad jag hade förra gången.
Jag får tex alltid ändra från WPA till WPA2 samt uppdatera lösenordet. Någon som har några tips på hur man löser detta.
Jag är nybörjare på Linux så steg för steg instruktioner är tacksamma.
/Linus
Jag får tex alltid ändra från WPA till WPA2 samt uppdatera lösenordet. Någon som har några tips på hur man löser detta.
/Linus
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: kommer inte ihåg nätverks inställningarna.
Jag har verkligen inget bra svar, men man bör nog i alla fall kolla i menyerna: "system > preferenser > kryptering och nyckelringar", hos mig står det under fliken "lösenord/nyckelringar": nyckelring: "login", "låses automatiskt upp vid inloggning". Jag undrar om inte denna funktion bör vara aktiverad för att WPA-nyckeln skall kunna sparas?
- Ulsak
harru bockat för roaming mode?linuz76 skrev:Varje gång jag startar Ubuntu så måste jag gå in och ändra mina WLAN inställningar. Den verkar inte komma ihåg vad jag hade förra gången.
/Linus
Kollade detta och hos mig står det "login Automatiskt upplåst när användare loggar in" vilket verkar vara samma som det som du angav.ycc skrev:Jag har verkligen inget bra svar, men man bör nog i alla fall kolla i menyerna: "system > preferenser > kryptering och nyckelringar", hos mig står det under fliken "lösenord/nyckelringar": nyckelring: "login", "låses automatiskt upp vid inloggning". Jag undrar om inte denna funktion bör vara aktiverad för att WPA-nyckeln skall kunna sparas?
Roaming är inte ikryssat. De inställningar som står där är mina gamla inställningar som jag fyllde i första gången som jag testade Ubuntu. Jag har dock ingen aning om vad lösenordet var då så jag kan inte ändra tillbaka i min router. Jag förstår inte varför den envisas med mina gamla inställningar.Ulsak skrev:harru bockat för roaming mode?
Frågan är om jag ändrar inställningar på fel sätt?
Jag klickar på skärmarna intill volymkontrollen uppe till höger. Jag får utt 2 alternativ
* Trådbundet nätverk (dimmad eftersom jag inte har någon kabel insatt)
* Manuell konfiguration.
Jag väljer manuell konfiguration.
Nu har jag kommit in i nätverksinställningarna!
Jag trycker på knappen "Lås upp" och fyller i lösen
Jag markerarTrådlöst och trycker på egenskaper.
Här måste jag uppdatera följande fält
Lösenordstyp -> WPA2 (är WPA som default)
Nätverkslösenord -> Anger mitt nya lösen. (Ser att det som stod där innan är 1 tecken längre än mitt nya)
Jag trycker på OK och några sekunder senare så fungerar mitt trådlösa nätverk..
Jag kan nu stänga Nätverksinställningarna.
Om jag öppnar Nätverksinställningarna igen så ser jag att de gamla inställningarna står där igen, men mitt trådlössa nätverk fugerar fortfarande.
Jag klickar på skärmarna intill volymkontrollen uppe till höger. Jag får utt 2 alternativ
* Trådbundet nätverk (dimmad eftersom jag inte har någon kabel insatt)
* Manuell konfiguration.
Jag väljer manuell konfiguration.
Nu har jag kommit in i nätverksinställningarna!
Jag trycker på knappen "Lås upp" och fyller i lösen
Jag markerarTrådlöst och trycker på egenskaper.
Här måste jag uppdatera följande fält
Lösenordstyp -> WPA2 (är WPA som default)
Nätverkslösenord -> Anger mitt nya lösen. (Ser att det som stod där innan är 1 tecken längre än mitt nya)
Jag trycker på OK och några sekunder senare så fungerar mitt trådlösa nätverk..
Jag kan nu stänga Nätverksinställningarna.
Om jag öppnar Nätverksinställningarna igen så ser jag att de gamla inställningarna står där igen, men mitt trådlössa nätverk fugerar fortfarande.
- Ulsak
ok, sorry ..
Jag var lite otydlig. Man fyller i ( inte ens det behöver vara nödvändigt..?) sina uppgifter om wep eller wpa( det sistnämnda är ett bra val) och bockar för roaming mode. Nu ska datorn komma ihåg inställningarna..
Jag var lite otydlig. Man fyller i ( inte ens det behöver vara nödvändigt..?) sina uppgifter om wep eller wpa( det sistnämnda är ett bra val) och bockar för roaming mode. Nu ska datorn komma ihåg inställningarna..
Det löste problemet! Jag hade missuppfattat vad Roaming mode var för något. Tack för hjälpen!Ulsak skrev:ok, sorry ..