Övervakning sms mobiltbredband

mattiash

Övervakning sms mobiltbredband

Inlägg av mattiash »

Tja !

Har ju ett mobiltbredband från 3 som jag använder.
Men när jag är på jobbet behövs jag ju inte använda det mobila bredbandet

Nu kom jag på att jag skulle vilja använda funktionen att skicka sms.
Kör redan nagios och om man skulle kunna koppla nagios eller något anat övervaninsprogram med tex kmobil och få den att skicka sms.

Man kan kanske göra ett script som skickar sms till ett nummer och sedan kan man bara skriva en plugin till nagios som fixar nagios bit.
Skulla man kunna använda sina mobilbredband till server övervakning på hög nivå.

Jag har ingen aning om hur man skulle kunna göra själva sms skickade men skulle kanske kunna få till nagios pluginen.
Någon som har möjlighet att hjälpa till ??

// matte
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Övervakning sms mobiltbredband

Inlägg av northface »

Förstår inte riktigt hur du menar ...

Själv kör jag Nagios, som övervakar några servrar ute på Internet. Vid otillgänglighet hos någon host eller services på servrarna, skickar Nagios ut ett mail till en sms gateway, som konverterar mailet till ett sms. Sms:et går sedan vidare till min mobiltelefon, där jag ser vilken server som genererat notifikationen från Nagios och varför.
mattiash

Inlägg av mattiash »

Precis jag vill göra samma sak men slippa använda en sms gateway och istället använda mitt mobila bredband och sms funkionen i den att skicka sms.

Så att nagios skickar ett mail till något sorts program eller om nagios gör det själv som gör att
stt sms skickas från mitt mobila bredband till mig.

Kan jag använda mitt mobila bredband till något mer än att det bara ligger och skräpar när jag inte är ute och reser.

/ matte
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"