MSNP14 i Pidgin

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

MSNP14 i Pidgin

Inlägg av ubot »

I den här guiden beskrivs hur Pidgin kompileras med stöd för MSNP14. Om man kompilerar Pidgin på det viset så kommer väl Pidgin inte att uppdateras automatiskt i fortsättningen eller? Guiden använder ju inte APT.

http://www.ubuntu-se.org/wiki/Program/A ... 4_i_Pidgin
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Re: MSNP14 i Pidgin

Inlägg av TForsman »

ubot skrev:Pidgin på det viset så kommer väl Pidgin inte att uppdateras automatiskt i fortsättningen eller?
Det stämmer, man får uppdatera manuellt i fortsättningen.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
ubot

Inlägg av ubot »

TForsman skrev:
ubot skrev:Pidgin på det viset så kommer väl Pidgin inte att uppdateras automatiskt i fortsättningen eller?
Det stämmer, man får uppdatera manuellt i fortsättningen.
Hur vet man när det är dags då, hur håller man koll på det?
ubot

Inlägg av ubot »

Nu har jag laddat ner källkoden, konfigurerat, kompilerat och installerat Pidgin med MSNP14. När jag försöker skicka ett meddelande till någon som är offline så sparas meddelandet som en notifiering, vilket är bra. Det går dock inte att skicka meddelanden från "osynlig", vilket jag tycker är dåligt. Går det att fixa det här på något vis?

Förresten, vad hände med min gamla Pidgin när jag kompilerade och installerade det nya med MSNP14. Hur ser Ubuntu skillnad på orginalversionen av Pidgin och mitt kompilerade Pidgin?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

När man kompilerar själv så brukar programmet hamna i /usr/local/bin istället för i /usr/bin. Katalogen /usr/local/bin letas i allmänhet igenom först när man försöker starta ett program.
ubot

Inlägg av ubot »

Lars skrev:När man kompilerar själv så brukar programmet hamna i /usr/local/bin istället för i /usr/bin. Katalogen /usr/local/bin letas i allmänhet igenom först när man försöker starta ett program.
Aha, men vad händer egentligen med galma installationen av Pidgin när jag kompilerar och installerar programmet på nytt, blandas dom eller ligger båda installationerna kvar sida vid sida?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag startar en ny tråd för det här med hur Ubuntu hanterar kompilerade program jämfört med orginalprogram. Den nya tråden hittar ni här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=193&t=30253
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"