Tydligen så måste jag vara root behörig för att kunna installera ett x:tra program för att kunna ställa in tv-kortet. Men jag tillåts inte kopiera filerna till en katlog såvida jag inte har root behörighet. Tusan det är ju jag som har installerat programmet, vet inte min dator det ? att ibland undrar man ju om det är jag eller datorn som saknar chipsen i påsen . Hur ändrar jag så att jag blir det utan att göra en massa hokuspokus varje gång som jag ska fixa något t.e.x. antivirus prorammet som inte vill uppdatera filena såvida jag inte är ROOT .
tackar på förhand o ha det gött.
Root
-
Re: Root
Du menar att du vill bli automatiskt inloggad som root precis som i windows..?
Det är inte så bra!
Det är inte så bra!
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 1 gånger.
- DeepThought
För att skydda dina viktiga filer och systeminställningar (i stort sett allting som inte är din användares filer och inställningar) ägs och kontrolleras dessa enbart av en mystisk användare vid namn "root". I många GNU/Linux-distributioner är denna användare aktiverad och det går att logga in (eller tillfälligt logga in) som "root" när man vill göra något med systemet. Många anser att detta är osäkert, bland annat eftersom det finns risken att användare av "bekvämlighetsskäl" alltid gör allting som root (vilket är en mycket dålig idé ur säkerhetssynpunkt).
För att komma ifrån det problemet har utvecklarna bakom Ubuntu valt att istället inaktivera root och istället ge vissa användare (medlemmar i gruppen "admin", om jag inte missminner mig) rättigheter att tillfälligt få samma rättigheter som en root-användare. Detta görs genom att använda kommandot sudo eller, när det gäller program med grafiskt gränssnitt, gksudo (eller i KDE, kdesu).
Du skall alltså bara peta in ett sudo eller ett gksudo när du vill/måste ha root-rättigheter. Dock skall du alltid vara väldigt försiktigt och aldrig någonsin köra program som root-användare i onödan (och helst inte exempelvis filhanteraren, och ALDRIG en webläsare).
Läs gärna mer:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Sakerhet
För att komma ifrån det problemet har utvecklarna bakom Ubuntu valt att istället inaktivera root och istället ge vissa användare (medlemmar i gruppen "admin", om jag inte missminner mig) rättigheter att tillfälligt få samma rättigheter som en root-användare. Detta görs genom att använda kommandot sudo eller, när det gäller program med grafiskt gränssnitt, gksudo (eller i KDE, kdesu).
Du skall alltså bara peta in ett sudo eller ett gksudo när du vill/måste ha root-rättigheter. Dock skall du alltid vara väldigt försiktigt och aldrig någonsin köra program som root-användare i onödan (och helst inte exempelvis filhanteraren, och ALDRIG en webläsare).
Läs gärna mer:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Sakerhet
- DeepThought
Varför det inte är bra? Kort och gott för att skydda ditt system så att det inte slutar fungera och du får en massa dataförluster, eller för att din dator inte skall användas av obehöriga som kontrollerar den på distans, eller för att minska risken för att skadlig kod skall kunna göra otrevligheter, eller... ja, listan är lång.
Som jag försökte säga så loggar man inte in som root, utan man ger sig själv tillfälligt möjligheten att köra enstaka program som root-användare. Detta görs genom att peta in ett sudo eller ett gksudo (för grafiska program) framför det program du vill köra. Två exempel:
1: Du vill köra updatedb för att uppdatera slocate-databasen, men får ett felmeddelande som säger att du inte har rättighet att göra det. Lösningen:
2: Du vill installera paket med hjälp av synaptic, men inser när du startat det att du inte har rättigheter att installera något. Lösningen:
Som jag försökte säga så loggar man inte in som root, utan man ger sig själv tillfälligt möjligheten att köra enstaka program som root-användare. Detta görs genom att peta in ett sudo eller ett gksudo (för grafiska program) framför det program du vill köra. Två exempel:
1: Du vill köra updatedb för att uppdatera slocate-databasen, men får ett felmeddelande som säger att du inte har rättighet att göra det. Lösningen:
Kod: Markera allt
sudo updatedb
Kod: Markera allt
gksudo synaptic