Problem med Wine
Problem med Wine
Jag försökte installera ett spel från en mountad iso-fil, men det gick inte pga rättigheterna. Då startade jag Nautilus i Termianlen med gksudo och installerade spelet. Allt såg ut att gå bra, men nu hittar jag inte spelet i Wine C: Program Files, trots att det ska ligga där. Är det gksudo som har ställt till det eller vad?
Re: Problem med Wine
Kan det blivit installerat i roots lilla hemmamapp?
Kod: Markera allt
/root/.wine/
Hm, verkar så. Jag hittade iaf root/Desktop/Speletsnamn i roots hemkatalog. Det var ju inte så bra, men kanske självklar tom jag installerar genom att klicka på setup.exe i nautilus under gksudo.axel112 skrev:Kan det blivit installerat i roots lilla hemmamapp?Kod: Markera allt
/root/.wine/
Då är frågan. Hur blir jag av med det ur roots hemkatalog, det går ju inte att avinstallera genom Wines meny på min vanliga användare?
Dessutom undrar jag hur jag gör för att komma åt en mountad iso-fil från min vanliga användare, rättigheter saknas står det när jag klickar på den mountade iso-filens ikon på skrivbordet?
När det gäller att avinstallera från root, så är det bara att ta bort hela wine-mappen ifall du inte har några andra program som ska köras i wine av root.
Terminalen
Detta tar bort allt i root's winemapp och winemappen.
När det gäller det andra får vi hoppas att någon annan kan hjälpa till.
Terminalen
cd /root
sudo rm -r .wine
Ok, tack.axel112 skrev:När det gäller att avinstallera från root, så är det bara att ta bort hela wine-mappen ifall du inte har några andra program som ska köras i wine av root.
TerminalenKod: Markera allt
cd /root
Detta tar bort allt i root's winemapp och winemappen.Kod: Markera allt
sudo rm -r .wine
Det kanske är på det viset att iso-filen mountades under root pga av att jag skrev sudo innan mount? Eller gjorde jag det... jag minns inte. Jag får testa utan sudo så får vi se om jag når den mountade filen från min vanliga användare.
Edit: Jo, jag testade utan sudo, men då klagar Terminalen på att jag inte är root och att endast root kan mounta.
Under ägare på den mountade iso-filen så står det 400, vad är det för en skum figur?
Enklast är att ta bort wine katalogen i root's hemmapp, då blir du av med spelet.
Du lär använda dig av sudo om du vill montera enheten. Felet du gjorde var att du installerade spelet som användaren root. Sudo ger dig som vanlig användare tillfälliga rättigheter.
Du lär använda dig av sudo om du vill montera enheten. Felet du gjorde var att du installerade spelet som användaren root. Sudo ger dig som vanlig användare tillfälliga rättigheter.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jo, jag förstår att det var det som hände. Att jag installerade spelet som root genom att klicka på setup.exe i gksudo Nautilus. Problemet är ju bara det att jag inte kan komma åt innehållet på den mountade iso-filen utan att använda mig av root. Min vanliga användare får ju inte tillgång till den mountade iso-filen. Rättigheter saknas och det går inte att lägga till rättigheter för user, står bara att "Filsystemet enbart läsbart". Ägare är ju någon skummis som heter 400 och 401?Hund skrev:Enklast är att ta bort wine katalogen i root's hemmapp, då blir du av med spelet.
Hur monterar du CD:n? Du kan enklast använda dig av Gmount-ISO.
Jag skriver det här i Terminalen:Hund skrev:Hur monterar du CD:n? Du kan enklast använda dig av Gmount-ISO.
sudo mount -o loop /home/användarnamn/Video/fil.iso /home/användarnamn/isomount/
Jag körde med Gmount-iso innan, men samma problem inträffade då också.
Det är hemligt.Hund skrev:Vad är det för spel?

Verkar lustigt att du inte har rättigheter.
Skulle det varit ett kopieringsskydd skulle iaf installationen komma igång eller liknande innan den satte stopp.
Jag lär nog sova på saken..

Jag lyckades ju installera spelet under root. Så hela installationsprocessen gick ju igenom, men för att genomföra installationen så var jag tvungen att intsallera i roots Wine-katalog. Det vill jag ju inte göra egentligen.Hund skrev:Verkar lustigt att du inte har rättigheter.Skulle det varit ett kopieringsskydd skulle iaf installationen komma igång eller liknande innan den satte stopp.
Det står ju att jag saknar rättigheter att titta på mappinnehållet när jag klickar på skiv-ikonen på skrivbordet. Samma sak om jag i Filhanteraren försöker komma åt innehållet.
Jag packade upp alla iso-filer och installerade spelet direkt från katalogerna som jag placerade iso-filernas innehåll i. Det fungerade utmärkt. Varför det inte gick att komma åt filerna i dom mountade iso-filerna vet jag inte. Jag ska testa att ladda ner en Ubuntu-iso-fil så får vi se om vanlig iso-montering fungerar som det ska.
sudo mount spel.iso /media/isoimage/ -t iso9660 -o loop
Starta med:
wine /media/isoimage/setup.exe
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Jag testade det, men problemet är att jag inte kan komma åt filerna i katalogen med den mountade iso-filen. Felet ligger inte i Wine utan i att jag inte har rätt att komma åt filerna utan root. När jag högerklickar på katalogen som innehåller filerna från den mountade iso-filen så går det inte ens att få information om filrättigheterna. Det går inte att fastställa eller något i den stilen står det i felmeddelandet. Jag misstänker att det är något skumt med iso-filen/CD-skivan. Jag håller på och tankar ner en annan iso-fil som jag ska testa att mounta så får vi se hur det går.dmz skrev:Lägg till som enhet i winecfg.Kod: Markera allt
sudo mount spel.iso /media/isoimage/ -t iso9660 -o loop
Starta med:Kod: Markera allt
wine /media/isoimage/setup.exe
Problemet med att installera spelet lyckades jag lösa genom att helt enkelt packa upp filerna i iso-filerna och lägga dom i olika kataloger och sedan starta installationsfilen setup.exe som vanligt.
Nu har jag testat att montera en Ubuntu installationsskiva i form av en iso-fil. Det gick utan minsta problem. Jag kunde komma åt filerna genom att klicka på ikonen på skrivbordet och genom isomount-katalogen i Filhanteraren. Om jag högerklickar på skrivbordsikonen så står det iofs fortfarande att rättigheterna inte kan fastställas, men om jag högerklickar på isomount-katalogen i Filhanteraren så kommer det upp att det är root som är ägare osv.
Jag antar att det var något skumt med iso-filerna till spelet som jag försökte med innan då. Jag har iofs ingen aning om vad som gjorde att jag inte kunde nå filerna på dom andra mountade iso-filerna. Strunt samma. Jag lyckades ju kringgå problemet plus att det säkert fungerar i vanliga fall. Det gjorde det ju i testat som jag gjorde med en Ubuntu-iso-fil.
Jag antar att det var något skumt med iso-filerna till spelet som jag försökte med innan då. Jag har iofs ingen aning om vad som gjorde att jag inte kunde nå filerna på dom andra mountade iso-filerna. Strunt samma. Jag lyckades ju kringgå problemet plus att det säkert fungerar i vanliga fall. Det gjorde det ju i testat som jag gjorde med en Ubuntu-iso-fil.