Ser denna server bra ut?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Insane

Ser denna server bra ut?

Inlägg av Insane »

Hejsan

Jag har pratat med folk på andra forum ang mitt kommande serverbygge men det är ju lika bra att höra med er också med tanke på dem inte varit så hemma på Ubuntu som ni är =)
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=& ... 447,101890
Vad tycks om hårdvaran duger den för en server som jag kommer använda som backupserver för bilder/dokument samt filserver för filmer/musik?
Jag har tänkt att installera Ubuntu 8.04 är det ett bra operativ för denna server?
Är det lätt att skapa RAID5 i Ubuntu?

Mvh
Kent
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Ser denna server bra ut?

Inlägg av jonasbjork »

Skall du bara använda den för fillagring skulle jag titta på en NAS-enhet istället, dvs en disk som är ethernet-ansluten. Anledningen? Det är betydligt billigare och drar mycket mindre ström.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

För att fixa till en sådan server behöver du ingen ny dator. Du har inte någon som är ett par år gammal? Ska du köpa en ny, så behöver den inte värsta prestandan heller. Det du verkar vilja göra kräver inte så mycket.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Det där var ju rätt overkill ja... Kör någon begagnat på blocket för 500. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Insane

Inlägg av Insane »

Nej jag har ingen gammal dator alls hemma som jag kan använda tyvärr.
Men vad kan jag använda denna server till egentligen mer än det jag skrivit?

Något bra tips på en NAS som skulle räcka för mig?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med angiven hårdvara? Allt! Det kan du iofs göra med en gammal P2:a med, beror ju på hur stor belastningen kommer att vara.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Insane

Inlägg av Insane »

och vad är egentligen "allt" med tanke på detta kommer bli min första server?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Insane skrev:och vad är egentligen "allt" med tanke på detta kommer bli min första server?
Mja, du sär väl inte ha några problem med att sätta upp en community för ca 5k användare med tillhörande databas och mail. ;)
Egentligen allt du kan tänka dig utom att använda den som superdator eller liknande.

Det här är nog lämpligare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131071

Men det är ändå lååångt utöver dina behov. ;)

Själv har jag denna:
http://sandnabba.se/phpsysinfo/

Köpte för 700kr för typ ett år sedan...

Kör: Apache, vsftpd, mysql, postfix, samba, nfs, jabberd, bind/named, icecast, och så håller jag på att sätta upp en Asterisk server...
Och som du ser så arbetar den inte så överdrivet mycket:
http://sandnabba.se/cacti/graph_view.ph ... first=true
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Insane

Inlägg av Insane »

Emil.s skrev:
Insane skrev:och vad är egentligen "allt" med tanke på detta kommer bli min första server?
Mja, du sär väl inte ha några problem med att sätta upp en community för ca 5k användare med tillhörande databas och mail. ;)
Egentligen allt du kan tänka dig utom att använda den som superdator eller liknande.

Det här är nog lämpligare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131071

Men det är ändå lååångt utöver dina behov. ;)

Själv har jag denna:
http://sandnabba.se/phpsysinfo/

Köpte för 700kr för typ ett år sedan...

Kör: Apache, vsftpd, mysql, postfix, samba, nfs, jabberd, bind/named, icecast, och så håller jag på att sätta upp en Asterisk server...
Och som du ser så arbetar den inte så överdrivet mycket:
http://sandnabba.se/cacti/graph_view.ph ... first=true
Okej hehe den var alltså så bra den jag tittat på ;)
Vad gör alla dessa program som du kör på din server?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Är det något speciellt du tänkt att använda de sex 1TB-diskarna till? Jag antar att du tänkt dig en specifik uppgift som kräver mycket hårddiskutrymme och det vore ju intressant att höra vad det är. Det utgör ju 9000:- av de ~13 000:- så det är ju en stor del av kostnaden. Det kan bli trångt i APLUS-lådan om du verkligen skall ha 6 diskar.

RAID är inte svårt att sätta upp alls. Det fixar du på en halvtimme (inkl. installation av mdadm). Ev. kan du även hinna med en fikapaus på den tiden, om du skall göra det under arbetstid ;).
Insane

Inlägg av Insane »

djkmmo skrev:Är det något speciellt du tänkt att använda de sex 1TB-diskarna till? Jag antar att du tänkt dig en specifik uppgift som kräver mycket hårddiskutrymme och det vore ju intressant att höra vad det är. Det utgör ju 9000:- av de ~13 000:- så det är ju en stor del av kostnaden. Det kan bli trångt i APLUS-lådan om du verkligen skall ha 6 diskar.

RAID är inte svårt att sätta upp alls. Det fixar du på en halvtimme (inkl. installation av mdadm). Ev. kan du även hinna med en fikapaus på den tiden, om du skall göra det under arbetstid ;).
Ja backup för mig och min familjs datorer, samt ska även använda det att lagra filer på. Jag ska ju ha Chieftec Mesh CA-01B-B-SL chassi så det får plats.
Samt därför jag köper 6 hdd på en gång är för jag vet inte hur lätt det är att bygga ut en RAID5 utan att förlora massa information/filer så då tar jag max på en gång =)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Insane skrev:
djkmmo skrev:Är det något speciellt du tänkt att använda de sex 1TB-diskarna till? Jag antar att du tänkt dig en specifik uppgift som kräver mycket hårddiskutrymme och det vore ju intressant att höra vad det är. Det utgör ju 9000:- av de ~13 000:- så det är ju en stor del av kostnaden. Det kan bli trångt i APLUS-lådan om du verkligen skall ha 6 diskar.

Ja backup för mig och min familjs datorer, samt ska även använda det att lagra filer på. Jag ska ju ha Chieftec Mesh CA-01B-B-SL chassi så det får plats.
Samt därför jag köper 6 hdd på en gång är för jag vet inte hur lätt det är att bygga ut en RAID5 utan att förlora massa information/filer så då tar jag max på en gång =)
Att bygga ut en RAID5 är inga problem. Att krympa den kan vara en annan femma.

Om du verkligen skall ha så mycket hd-utrymme så ser det väl bra ut. Det kan ju i.o.f.s. vara värt att tänka på att AMD-processorer med ett AMD-chipset-moderkort är väldigt strömsnåla och det kan ju vara bra om man skall ha en burk som skall stå och snurra dygnet runt. Ett Gigabyte GA-MA74GM-S2H tilsammans med en 45W AMD förbrukar inte många watt. Med de arbetsuppgifter du skissat på så funkar det ju utmärkt med en Sempron också, och då blir det ju riktigt strömsnålt. Den verkliga flaskhalsen är väl antagligen nätverket, så se till att köpa en GB-switch när du ändå håller på. Har du inte det så kan du ha fyrdubbla Quad core och det kommer ändå att bli segt ;).

En hemmaserver gör ju i regel inte så mycket; arbetsstationerna får ju i regel jobba mycket mer. Även med en Sempron skulle du kunna driva en terminalserver med ~10 användare som körde alla applikationer på servern och bara använde arbetsstationerna som tunna klienter. Men om du tänkt att köra så kan det nog vara värt att lägga till lite mer minne.
Insane

Inlägg av Insane »

djkmmo skrev:
Insane skrev:

Att bygga ut en RAID5 är inga problem. Att krympa den kan vara en annan femma.

Om du verkligen skall ha så mycket hd-utrymme så ser det väl bra ut. Det kan ju i.o.f.s. vara värt att tänka på att AMD-processorer med ett AMD-chipset-moderkort är väldigt strömsnåla och det kan ju vara bra om man skall ha en burk som skall stå och snurra dygnet runt. Ett Gigabyte GA-MA74GM-S2H tilsammans med en 45W AMD förbrukar inte många watt. Med de arbetsuppgifter du skissat på så funkar det ju utmärkt med en Sempron också, och då blir det ju riktigt strömsnålt. Den verkliga flaskhalsen är väl antagligen nätverket, så se till att köpa en GB-switch när du ändå håller på. Har du inte det så kan du ha fyrdubbla Quad core och det kommer ändå att bli segt ;).

En hemmaserver gör ju i regel inte så mycket; arbetsstationerna får ju i regel jobba mycket mer. Även med en Sempron skulle du kunna driva en terminalserver med ~10 användare som körde alla applikationer på servern och bara använde arbetsstationerna som tunna klienter. Men om du tänkt att köra så kan det nog vara värt att lägga till lite mer minne.
Okej så det är lätt att bygga ut en RAID5 så jag kan börja med att köpa fyra diskar och sen bygga ut RAID5?
En Sempron det är en sån jag har valt nu va? :P
Vad för typ av applikationer skulle dessa 10 användare kunna köra samtidigt?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Insane skrev:Okej så det är lätt att bygga ut en RAID5 så jag kan börja med att köpa fyra diskar och sen bygga ut RAID5?
En Sempron det är en sån jag har valt nu va? :P
Vad för typ av applikationer skulle dessa 10 användare kunna köra samtidigt?
För en RAID5 räcker det med tre diskar och i så fall får du 2TB diskutrymme. Checksumman tar upp en disk.

En Celeron Dual Core var det i.a.f. din ursprungliga länk. Priset skiljer inte så mycket mellan en budget single core och en budget dual core, så rent kostnadsmässigt så spelar det väl inte så stor roll, men energiförbrukingen skiljer sig en del. Dubbel kärna och dubbelt cachminne förbrukar ju mer energi.

Så länge minnet räcker så kan de köra vilka applikationer som helst (Firefox, OpenOffice.org, Gnumerics, Gimp etc. etc.). Sett över lite tid så använder i regel en användare inte mer än 1-5% av den processorskapacitet som finns i en modern dator. Naturligtvis så toppar man som användare ibland, där man maxar ut processorn, men sannolikheten för att alla, eller ens många användare, skall göra det samtidigt är ganska låg och sannolikheten för det minskar med antalet användare. [url=ttp://osdir.com/ml/linux.ubuntu.devel.edubuntu/2005-09/msg00075.html]Här är det ng som testat minnesåtgången[/url] på en terminalserver med Ubuntu.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

djkmmo skrev:För en RAID5 räcker det med tre diskar och i så fall får du 2TB diskutrymme. Checksumman tar upp en disk.
Jo, men tar mig gärna friheten att förtydliga lite.

Det är RAID3 och RAID4 som kör med dedikerad disk för paritet/checksummor. Däremot stämmer det att RAID5 sprider lagringen så att man får ett utrymme motsvarande N - 1 antal diskar.
Insane

Inlägg av Insane »

andol skrev:
djkmmo skrev:För en RAID5 räcker det med tre diskar och i så fall får du 2TB diskutrymme. Checksumman tar upp en disk.

Det är RAID3 och RAID4 som kör med dedikerad disk för paritet/checksummor. Däremot stämmer det att RAID5 sprider lagringen så att man får ett utrymme motsvarande N - 1 antal diskar.
Men om jag har 2TB i RAID5 och har massa sparat på det och bygger sen ut RAID5 då kommer jag väl inte bara kunna byta ut en hdd och ändå ha kvar allt innehåll, om t.e.x den första hdd:n jag har går sönder?
Hoppas någon förstår hur jag menar...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Insane skrev:
andol skrev:

Men om jag har 2TB i RAID5 och har massa sparat på det och bygger sen ut RAID5 då kommer jag väl inte bara kunna byta ut en hdd och ändå ha kvar allt innehåll, om t.e.x den första hdd:n jag har går sönder?
Jo, det är det som är vittsen med RAID5. Går två sönder är det däremot kört. Om bara en går sönder klarar den sig, oavsett hur många diskar du har i RAID5-array:en och oavsett när du la till de individuella diskarna.

Faktum är att jag hade nog föredragit att bara köpa tre diskar till att börja med för att senare bygga ut med flera om det hade behövts. Dels av ekonomiska skäl (jag är smålänning och jag vet att diskarna kommer att bli billigare över tiden ;)) och dels av säkerhetsskäl. Om du köper och sätter alla i drift samtidigt så kommer alla alltid att ha gått lika länge. Alltså ökar risken att flera diskar rasar samtidigt eftersom att alla har haft samma belastning och därför är ungefär lika slitna. Sprider man ut inköp och driftsättande av de individuella diskarna så sprids den risken.

Ev. kan man även ha en hot spare, men för en vanlig hemmaserver verkar det vara way overkill... Jag menar, du kommer väl, precis som alla vi andra ::), att schemalägga nedtagning och utbyte av individuella diskar efter viss driftstid ;).
Insane

Inlägg av Insane »

djkmmo skrev:
Insane skrev:
andol skrev:

Jo, det är det som är vittsen med RAID5. Går två sönder är det däremot kört. Om bara en går sönder klarar den sig, oavsett hur många diskar du har i RAID5-array:en och oavsett när du la till de individuella diskarna.

Faktum är att jag hade nog föredragit att bara köpa tre diskar till att börja med för att senare bygga ut med flera om det hade behövts. Dels av ekonomiska skäl (jag är smålänning och jag vet att diskarna kommer att bli billigare över tiden ;)) och dels av säkerhetsskäl. Om du köper och sätter alla i drift samtidigt så kommer alla alltid att ha gått lika länge. Alltså ökar risken att flera diskar rasar samtidigt eftersom att alla har haft samma belastning och därför är ungefär lika slitna. Sprider man ut inköp och driftsättande av de individuella diskarna så sprids den risken.

Ev. kan man även ha en hot spare, men för en vanlig hemmaserver verkar det vara way overkill... Jag menar, du kommer väl, precis som alla vi andra ::), att schemalägga nedtagning och utbyte av individuella diskar efter viss driftstid ;).
Okej så det kvittar när jag lägger till flera diskar i RAID:en så kommer det ändå att vara lika säkert som om jag skulle köpa dem alla samtidigt?
Det låter riktigt smart att börja med 3 och sen bygga ut så har inte alla varit igång 24/7 lika länge och större chans att klara innehållet på dem.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Insane skrev:
djkmmo skrev: Faktum är att jag hade nog föredragit att bara köpa tre diskar till att börja med för att senare bygga ut med flera om det hade behövts. Dels av ekonomiska skäl (jag är smålänning och jag vet att diskarna kommer att bli billigare över tiden ;)) och dels av säkerhetsskäl. Om du köper och sätter alla i drift samtidigt så kommer alla alltid att ha gått lika länge. Alltså ökar risken att flera diskar rasar samtidigt eftersom att alla har haft samma belastning och därför är ungefär lika slitna. Sprider man ut inköp och driftsättande av de individuella diskarna så sprids den risken.

Okej så det kvittar när jag lägger till flera diskar i RAID:en så kommer det ändå att vara lika säkert som om jag skulle köpa dem alla samtidigt?
Det låter riktigt smart att börja med 3 och sen bygga ut så har inte alla varit igång 24/7 lika länge och större chans att klara innehållet på dem.
Det är säkrare att köpa diskarna efterhand som behov av mer plats uppstår, jämfört med att köpa alla samtidigt och driftsätta dem samtidigt. Nuförtiden (med hot swap SATA-diskar) behöver man väl inte ens ta ner servern för att lägga till en disk till.
Insane

Inlägg av Insane »

djkmmo skrev:
Insane skrev:
djkmmo skrev: Faktum är att jag hade nog föredragit att bara köpa tre diskar till att börja med för att senare bygga ut med flera om det hade behövts. Dels av ekonomiska skäl (jag är smålänning och jag vet att diskarna kommer att bli billigare över tiden ;)) och dels av säkerhetsskäl. Om du köper och sätter alla i drift samtidigt så kommer alla alltid att ha gått lika länge. Alltså ökar risken att flera diskar rasar samtidigt eftersom att alla har haft samma belastning och därför är ungefär lika slitna. Sprider man ut inköp och driftsättande av de individuella diskarna så sprids den risken.

Det är säkrare att köpa diskarna efterhand som behov av mer plats uppstår, jämfört med att köpa alla samtidigt och driftsätta dem samtidigt. Nuförtiden (med hot swap SATA-diskar) behöver man väl inte ens ta ner servern för att lägga till en disk till.
Är alla SATA diskar hot swap eller vad menas med det?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"