Insane skrev:andol skrev:djkmmo skrev:För en RAID5 räcker det med tre diskar och i så fall får du 2TB diskutrymme. Checksumman tar upp en disk.
Jo, men tar mig gärna friheten att förtydliga lite.
Det är RAID3 och RAID4 som kör med dedikerad disk för paritet/checksummor. Däremot stämmer det att RAID5 sprider lagringen så att man får ett utrymme motsvarande N - 1 antal diskar.
Men om jag har 2TB i RAID5 och har massa sparat på det och bygger sen ut RAID5 då kommer jag väl inte bara kunna byta ut en hdd och ändå ha kvar allt innehåll, om t.e.x den första hdd:n jag har går sönder?
Hoppas någon förstår hur jag menar...
Jo, det är det som är vittsen med RAID5. Går två sönder är det däremot kört. Om bara en går sönder klarar den sig, oavsett hur många diskar du har i RAID5-array:en och oavsett när du la till de individuella diskarna.
Faktum är att jag hade nog föredragit att bara köpa tre diskar till att börja med för att senare bygga ut med flera om det hade behövts. Dels av ekonomiska skäl (jag är smålänning och jag vet att diskarna kommer att bli billigare över tiden

) och dels av säkerhetsskäl. Om du köper och sätter alla i drift samtidigt så kommer alla alltid att ha gått lika länge. Alltså ökar risken att flera diskar rasar samtidigt eftersom att alla har haft samma belastning och därför är ungefär lika slitna. Sprider man ut inköp och driftsättande av de individuella diskarna så sprids den risken.
Ev. kan man även ha en hot spare, men för en vanlig hemmaserver verkar det vara way overkill... Jag menar, du kommer väl, precis som alla vi andra

, att schemalägga nedtagning och utbyte av individuella diskar efter viss driftstid

.