Hejsan
Jag är ny på detta med Ubuntu men jag ska bygga en server (står i min sign) och då har jag fått information att det ska vara ubuntu för det är enkelt och bra för en dator som ska vara på 24/7 och bara rulla på.
Jag kommer spara bilder/dokument och olika filer direkt på min RAID5 på servern som automatiskt kommer sparas direkt på servern från min stationära pc med vista och tjejens bärbara pc med vista samt min kommande (troligen) MacBook Air, men för att vara riktigt på säkra sidan så skulle jag vilja koppla in en usb hdd i servern som vid specifika tidpunkter en gång i halvtimman kanske säkerhetskopierar bilderna/dokument mappen direkt från min server till den externa hdd:n. På detta sätt kommer jag alltså ha dem viktigaste bilderna/dokumenten på 2 ställen så risken att förlora det minskas.
Finns det något program till Ubuntu som klarar detta som jag vill?
Tack på förhand
Mvh / Kent
Program för säkerhetskopiering vid tidpunkt
Re: Program för säkerhetskopiering vid tidpunkt
Du skulle kunna använda cron i kombination med detta:
Ersätt bara sökvägarna och eventuella alternativ.
Kod: Markera allt
#!/usr/bin/python
# -*- coding: utf-8 -*-
# "backup.py" , simpelt backup-script
# Ersätt source och target_dir
import os, time
#Källmapp samt mapp att kopiera filerna till
source = ['~/Documents', '~/Desktop', '~/.config']
target_dir = '/mnt/Games/BACKUP/'
# Filerna sparas komprimerat i en zip-fil
# Undermappen i rotmappen kommer att få dagens datum som namn
today = target_dir + time.strftime( '%Y%m%d')
# Zip-filen kommer att få aktuell tid som filnamn
now = time.strftime( '%H%M%S' )
# Ger användaren en möjlighet att ange en kommentar som läggs till i filnamnet på zipfilen
comment = raw_input('Kommentar: ')
# Kontrollerar om en kommentar har angetts eller inte
if len(comment) == 0:
target = today + os.sep + now + '.zip'
else:
target = today + os.sep + now + '_' + \
comment.replace(' ', '_') + '.zip'
#Skapa undermapp om den inte redan existerar
if not os.path.exists(today):
os.mkdir(today)
print 'Mappen ' + today + ' skapad.'
zip_command = "zip -qr '%s' %s" % (target, ' '.join(source))
# Kör backupen
if os.system(zip_command) == 0:
print 'Backup skapad i ', target
else:
print 'Backup misslyckades!'
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Är Cron ett program som följer med Ubuntu?dmz skrev:Du skulle kunna använda cron i kombination med detta:
Ersätt bara sökvägarna och eventuella alternativ.Kod: Markera allt
#!/usr/bin/python # -*- coding: utf-8 -*- # "backup.py" , simpelt backup-script # Ersätt source och target_dir import os, time #Källmapp samt mapp att kopiera filerna till source = ['~/Documents', '~/Desktop', '~/.config'] target_dir = '/mnt/Games/BACKUP/' # Filerna sparas komprimerat i en zip-fil # Undermappen i rotmappen kommer att få dagens datum som namn today = target_dir + time.strftime( '%Y%m%d') # Zip-filen kommer att få aktuell tid som filnamn now = time.strftime( '%H%M%S' ) # Ger användaren en möjlighet att ange en kommentar som läggs till i filnamnet på zipfilen comment = raw_input('Kommentar: ') # Kontrollerar om en kommentar har angetts eller inte if len(comment) == 0: target = today + os.sep + now + '.zip' else: target = today + os.sep + now + '_' + \ comment.replace(' ', '_') + '.zip' #Skapa undermapp om den inte redan existerar if not os.path.exists(today): os.mkdir(today) print 'Mappen ' + today + ' skapad.' zip_command = "zip -qr '%s' %s" % (target, ' '.join(source)) # Kör backupen if os.system(zip_command) == 0: print 'Backup skapad i ', target else: print 'Backup misslyckades!'
- Osprey
- Kontakt:
Ja, "cron" är ett standardprogram som används i alla Linux/Unix-system för att köra schemalagda aktiviteter. Du kan se mer genom att öpnna ett terminalfönster och skriva "man cron", "man crontab" och "man 5 crontab".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Okej tack så mycket detta ska testas när jag köpt servern och fått igång ubuntu på den men då vet jag att detta fungerarOsprey skrev:Ja, "cron" är ett standardprogram som används i alla Linux/Unix-system för att köra schemalagda aktiviteter. Du kan se mer genom att öpnna ett terminalfönster och skriva "man cron", "man crontab" och "man 5 crontab".