WPA nycklar och Ubuntu
WPA nycklar och Ubuntu
Hejsan
Jag har ett trådlöst SIS163u som jag kör i en FSC Amilo XA1526, kortet fungerar klockrent med ndiswrapper och WinXp drivare. Kruxet är att jag inte får kortet att ansluta till mitt nätverk vid start/omstart av datorn. Jag måste då skriva in WPA nyckeln igen i nätverkskonfigurationen för Wireless under administration.
Finns det ett sätt att få Ubuntu att behålla detta så den automatiskt startar upp nätverket och ansluter till det när jag startar datorn?
Jag har ett trådlöst SIS163u som jag kör i en FSC Amilo XA1526, kortet fungerar klockrent med ndiswrapper och WinXp drivare. Kruxet är att jag inte får kortet att ansluta till mitt nätverk vid start/omstart av datorn. Jag måste då skriva in WPA nyckeln igen i nätverkskonfigurationen för Wireless under administration.
Finns det ett sätt att få Ubuntu att behålla detta så den automatiskt startar upp nätverket och ansluter till det när jag startar datorn?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: WPA nycklar och Ubuntu
Du borde nog under Administration -> Nätverk klicka på Egenskaper för Trådlös anslutning och för Kabelanslutning och för båda klicka i "Aktivera roaming-läge" för att låta Network-Manager ta hand om nätverk. Sedan kan man ansluta genom Network-Manager-ikonen uppe till höger (har man väl anslutit en gång så kommer anslutning sedan automatiskt att ske vid följande inloggningar såvida man inte har nätverkskabel isatt för då ansluts till fast nätverk istället).
Första gången man ansluter frågar Network-Manager efter lösenord för det trådlösa nätverket och lagrar det i default-nyckelringen (som skapas om den inte redan finns). Sedan måste man varje gång man loggar in och nätverkskabeln inte är isatt ange lösenordet för default-nyckelringen. Från och med Gutsy finns det dock en ruta att kryssa i när man får frågan om lösenord där man kan välja att default-nyckelringen automatiskt låses upp vid inloggning så då slipper man denna fråga.
Första gången man ansluter frågar Network-Manager efter lösenord för det trådlösa nätverket och lagrar det i default-nyckelringen (som skapas om den inte redan finns). Sedan måste man varje gång man loggar in och nätverkskabeln inte är isatt ange lösenordet för default-nyckelringen. Från och med Gutsy finns det dock en ruta att kryssa i när man får frågan om lösenord där man kan välja att default-nyckelringen automatiskt låses upp vid inloggning så då slipper man denna fråga.
Hmm, har provat att skapa en ny anslutning genom sättet du sade, den anslöt men jag fick ingen fråga om att kunna spara keyring lösenodet (ny keyring vart skapad). När jag sedan startar om så finns det ingen anslutning till mitt nätverk, och jag måste återigen skapa en ny anslutning för att hitta det.
Detta fungerar inte heller, finns inga automatiska anslutningar... eller så är det jag som gör fel på något sätt.
Detta fungerar inte heller, finns inga automatiska anslutningar... eller så är det jag som gör fel på något sätt.
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Va…? Är jag blind? Exakt var hittar du ”Aktivera roamingläge”? Jag hittar det då inte i alla fall.Christian Johansson skrev:Du borde nog under Administration -> Nätverk klicka på Egenskaper för Trådlös anslutning och för Kabelanslutning och för båda klicka i "Aktivera roaming-läge" för att låta Network-Manager ta hand om nätverk.
På min trådlösa har jag följande, när jag klickat ”Egenskaper”:
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Så här ser det ut för mig (alla andra inställningar är bortskuggade när man har aktiverat roaming-läge):
- Bilagor
-
- Skärmbild-eth1 Properties.png (30.63 KiB) Visad 1852 gånger
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag har också Roaming i min. Undra om det handlar om olika versioner. Kika vilken version du har genom följande i en terminal:
I mitt fall har jag version 0.6.6.0ubuntu3 .
Kod: Markera allt
$ dpkg -l | grep network-manager-gnome
ii network-manager-gnome 0.6.6-0ubuntu3 network management framework (GNOME frontend
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Oj, det kanske är där felet ligger i mitt fall. Jag har ingen alls… Får inget svar alls på det kommandot.jonasbjork skrev:Jag har också Roaming i min. Undra om det handlar om olika versioner. Kika vilken version du har genom följande i en terminal:
I mitt fall har jag version 0.6.6.0ubuntu3 .Kod: Markera allt
$ dpkg -l | grep network-manager-gnome ii network-manager-gnome 0.6.6-0ubuntu3 network management framework (GNOME frontend
Hm… kan jag ha avinstallerat den eller kan den ha försvunnit när jag uppgraderade till Ubuntu 8.04 (från 7.10)? Får ta mig en titt på det senare.