Har tryckt in en exta hdd i min lilla fileserverburk (6.06), formaterat och mountat genom putty, men jag skulle vilja att den extra hdd skulle utöka home partitionen så alla användarna har nytta av detta eller ännu bättre att alla kan komma åt hdd för att lagra?
Är detta möjligt och finns det någon howto eller orkar någon förklara hur? (terminalbaserat)
koppla partitionen till home
- Osprey
- Kontakt:
Re: koppla partitionen till home
Det finns flera olika sätt att utföra detta på, beroende på vad du vill uppnå. Ska alla användare ha en gemensam mapp som de lagrar i, eller ska var och en ha sin egen? Ska den ligga i deras $HOME, eller kan den ligga någonannanstans?
Om var och en ska ha en egen mapp på den och mappen ska "ligga" i deras $HOME så kan du göra:
1. Skapa en mapp för att montera disken - mkdir /media/hdd2
2. Montera disken där - mount /dev/vad-disken-heter /media/hdd2
3. Ta reda på UUID - vol_id /dev/vad-disken-heter (det står som ID_FS_UUID)
4. Lägg till monteringen i /etc/fstab på samma sätt som din andra disk.
5. Skapa mappar på den för varje användare på disken - mkdir /media/hdd1/användare1 etc.
6. Se till att användarna äger sina mappar - chown /media/hdd2/användare1 användare1 etc.
7. Se till att även gruppen är rätt - chgrp /media/hdd2/användare1 användare1s-grupp etc.
8. Skapa en länk från användarnas $HOME till den nya mappen - ln -s /media/hdd2/användare1 /home/användare1/vad-du-vill-kalla-länken
och om jag inte missat något nu så ska det funka...
Om var och en ska ha en egen mapp på den och mappen ska "ligga" i deras $HOME så kan du göra:
1. Skapa en mapp för att montera disken - mkdir /media/hdd2
2. Montera disken där - mount /dev/vad-disken-heter /media/hdd2
3. Ta reda på UUID - vol_id /dev/vad-disken-heter (det står som ID_FS_UUID)
4. Lägg till monteringen i /etc/fstab på samma sätt som din andra disk.
5. Skapa mappar på den för varje användare på disken - mkdir /media/hdd1/användare1 etc.
6. Se till att användarna äger sina mappar - chown /media/hdd2/användare1 användare1 etc.
7. Se till att även gruppen är rätt - chgrp /media/hdd2/användare1 användare1s-grupp etc.
8. Skapa en länk från användarnas $HOME till den nya mappen - ln -s /media/hdd2/användare1 /home/användare1/vad-du-vill-kalla-länken
och om jag inte missat något nu så ska det funka...

Senast redigerad av 2 Osprey, redigerad totalt 29 gång.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Re: koppla partitionen till home
Ok, ska prova, vid problem så hojtar jag till, tackar.