Bokföringsprogram

h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Bokföringsprogram

Inlägg av h0bbe »

Är det någon där ute som har erfarenhet från bokföring på Ubuntu? Efter lite research hittar jag några stycken men får egentligen inget grepp om vilket alternativ som är bäst. Jag har precis startat ett företag som kommer att ha ganska liten verksamhet, varför jag vill ha bokföringen enkel. De alternativ som jag har stött på hittills är:

Lazy8 - http://www.lazy8.nu/index.sv.html
Verkar mest lovande med BAS-kontoplan mm.

GNUCash - http://www.gnucash.org/
Duger det till ett företag? Finns BAS-kontoplan?

OLFIX - http://www.olfix.se/
Beta. Pågår utvecklingen fortfarande?

SQL-Ledger - http://www.sql-ledger.org/
Lämpligt för det lilla företaget?

Jag har hittat en del andra diskussioner på diverse forum på nätet men de flesta är minst ett år gamla. Finns det någon där ute som har färska erfarenheter och kan hjälp mig!
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Re: Bokföringsprogram

Inlägg av TForsman »

Jag rekommenderar starkt till att skaffa JFS fakturering om du behöver faktureringsprogram. Funkar riktigt bra i Foresight och under andra Linux distributioner.
(har bara testat under Foresight)

http://www.jfsbokforing.se

Jag köpte en licens och verkar vara bra support. Jag är riktigt nöjd så här långt.

JFS Administration är ett administrationsprogram för det mindre företaget. I JFS Administration finns det funktioner för att hantera bokföring, försäljning, inköp, lager, leverantörsbetalningar, kundreskontra, leverantörsreskontra och OCR med mera. JFS Administration är ett plattformsoberoende program som fungerar till PC Windows, MAC OS X och Linux. Tolv (12) månaders fri support och tolv (12) månader med fria uppdateringar via Internet ingår i priset för JFS Administration.

Verkar vettigt med.

Edit: alla program har iallefall demo att testa på.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
h0bbe

Inlägg av h0bbe »

Man har ju dock börjat vänja sig vid gratisprogram så det var nog ett sådant jag var ute efter i första hand. Ingen annan med erfarenheter eller tips!?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

När det gäller bokföringsprogram så är det riktigt svårt att hitta ett vettigt program som är gratis.

Jag har sökt som en galning och testat på ca 10 faktrureringsprogram innan jag verkligen satsade på denna.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Jag önskar att jag hade kunnat programmera så hade jag kanske kunnat göra ett program. Jag skulle också verkligen behöva ett fritt/gratisprogram för bokföring, tyvärr får jag sitta på en surwindowsdator och göra det som det är nu :(
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Ett annat alternativ är fortnox som är webbaserat, inte så dyrt
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Dessutom fungerar enligt mina egna upplevelser SPCS alldelse utmärkt under Wine... men det är då inte Open Source....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
h0bbe

Inlägg av h0bbe »

Tack för all tips på andra program! Men... det råkar inte finnas någon som har använt dessa program och kan dela med sig av erfarenheter:
h0bbe skrev: Lazy8 - http://www.lazy8.nu/index.sv.html
Verkar mest lovande med BAS-kontoplan mm.

GNUCash - http://www.gnucash.org/
Duger det till ett företag? Finns BAS-kontoplan?

OLFIX - http://www.olfix.se/
Beta. Pågår utvecklingen fortfarande?

SQL-Ledger - http://www.sql-ledger.org/
Lämpligt för det lilla företaget?
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

jag har mailat visma och frågat när deras program kommer till linux. Jag vill verkligen, verkligen inte dra igång windows bara för att göra bokföringen...
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

Jag har just installerat Ubuntu på en gammal maskin och försöker testa om det finns några bra fakturerings- och bokföringsprogram som är hyggligt lätta att installera och som kan fungera för ett mindre företag.

Så här långt har jag hittat har jag hittat HansaWorld FirstOffice som jag installerat direkt i Ubunto 8.10 utan att använda några komplicerade kommandorader utan bara klickat mig fram. En förutsättning för att småföretagare som inte är i iT-branschen ska kunna använda programmet. Hansa-programmen utvecklades först för Mac men finns nu även för Windows och Linux. Det är ett bra program för de flesta mindre företag när man kommer underfund med det. Det är inte gratis, det kostar några hundralappar för den enklaste versionen.

SPCS lär inte finnas för Linux, däremot har Elicon, som tidigare programmerade SPCS-programmen, gjort fakturerings- och bokföringsprogram för Linux. Jag lyckade inte installera Linux-versionen, kan bero på att det krävs 1 gig i minne, det har jag inte i min gamla burk. Verkar dock kosta någon tusenlapp.

Jag kommer att fortsätta att testa, jag kommer att publicera detta löpande på på http://www.programguiden.se/linux.htm . Jag kör nu Ubuntu 8.10 och Windows XP Home på samma gamla dator, 400 MHz, 256 MB RAM.
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Läste just att JFS Bokföring släpper sina program under GPL,
vilket tyvärr beror på att de själva inte vill fortsätta.

Eftersom jag själv har sneglat åt JFS, hoppas jag verkligen att projektet förblir levande,
och att det kommer finnas konsult- och support-tjänster att tillgå.

Vad jag tror OSS behöver är kommersiell programvara såsom affärssystem.

Detta är ett projekt som jag själv kan tänka mig att delta i, även om jag inte kan ett dyft om bokföring...
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

liax skrev:Jag önskar att jag hade kunnat programmera så hade jag kanske kunnat göra ett program. Jag skulle också verkligen behöva ett fritt/gratisprogram för bokföring, tyvärr får jag sitta på en surwindowsdator och göra det som det är nu :(
by danno on Sun Nov 30, 2008 9:33 pm
Detta är ett projekt som jag själv kan tänka mig att delta i, även om jag inte kan ett dyft om bokföring...
Slutsats: Om liax och danno slår sina kloka huvuden ihop skulle det kunna bli något!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Om Elicon skall man veta att det är ett 100% webbaserat system, man gör alltså allting i ett webinterface. Dåligt? Knappast, min pops - som är gammal bokförings & siffer-räv - tyckte det funktionsmässigt verkade helt suveränt, dock var han väldigt irriterad över att det var ett webinterface - fullscreen ([F11] i Firefox) så tycker jag det är helt ok med ett webinterface.

Fördelen med Elicon är just att, då systemet är webbaserat (och man också kör det på en webserver), så kan man alltså accessa det utifrån. Hur säkert det är att göra så, det kan jag inte svara på, men rent funktionsmässigt så måste det vara kanonbra om man t.ex. vill kolla upp något hemifrån eller är ute på vift - men det skall ju då vara om man har den säkerheten som behövs, vilket jag iof tror, annars hade dom väl knappast gjort en sån lösning...

Min pops kollade JFS också och han ansåg att även detta låg i klass med det system från Hogia han betalar 4.000 + moms för årligen. Om han bytt? Nej. Min far kommer aldrig gå över till GNU/Linux, om inte annat för att jag rekommenderar det, det är mot hans religion eller nåt, hehe... Ni vet kanske hur det kan vara med far-son relationer, suck... ::)
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

Tyvärr är det dåliga nyheter när det gäller JFS enligt hemsidan
http://www.jfsbokforing.se/Progverksamh ... lutas.html
Där sägs att
Programverksamheten i JFS avslutas 2008-12-31

Efter 4 veckors semester med mycket funderande har vi kommit fram till att vi skall lägga ned programverksamheten i JFS Bokföring. Vi beklagar att vi fattar det här beslutet för våra befintliga kunders skull.

Vi ser främst fem anledningar till att vi inte kan fortsätta:
1. Konkurrensen är alldeles för stor på marknaden för ekonomiprogram till mindre företag med en dominerande aktör som kan utnyttja sina stordriftsfördelar samt att konkurrensen hela tiden ökar med nya aktörer som dyker upp på marknaden.
2. Vi måste uppdatera våra program och detta kräver stora investeringar som vi inte är beredda att göra då vi inte ser att detta skulle löna sig på något sätt.
3. Det är alldeles för mycket support på programmen.
4. Det finns ingen glädje kvar.
5. Vi har inte lyckats sälja programverksamheten som har varit ute till försäljning sedan januari år 2008.

Då det har funnits intresse från vissa användare och förhoppningar om att "Open Source Utvecklare" vill vidareutveckla programmen i JFS-Serien har vi nu släppt källkoden fri i ett "Open Source" projekt.

Inte är det bättre när det gäller Elicon, när jag mailade en fråga om installationen under Linux fick jag svaret:
Dessvärre har jag tvingats till att driva Elicon på fritidsbasis tillsammans med två tidigare anställda. Vi arbetar med att åtgärda ett par kända fel. Vi ska prova och se vad det kan vara som du råkat ut för.

Elicon har råkat ut för samma problem som en tidigare utvecklare för SPCS, nämligen ekonomiprogrammet Topp, som på DOS-tiden var ett storsäljande program. Om det inte finns kanaler till marknaden så spelar det ingen roll hur bra programmet faktiskt är.

Det verkar som om varken Elicon eller JFS är något att satsa på just nu.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

maccaddam skrev: Det verkar som om varken Elicon eller JFS är något att satsa på just nu.
Tvärt om, är man programmerare är det ju nu lysande tider för att satsa på JFS som nu ligger under GPL. Det är ett program skrivet i java och jag laddade själv hem koden i går för att kika på även om jag inte vet nått om bokföring (nått vet jag, men inte mycket).

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag håller absolut med Micke. Det behövs verkligen ett FOSS-baserat bokföringsprogram i Schwedala... Detta är ytterligare en sån grej som gör att GNU/Linux blir mer intressant för fler människor...

Och sen undrar jag vad som skulle vara fel med Elicon? Att dom inte har ett 'normalt' gränssnitt som HOGIA, SPCS & co..? Det är väl funktionen som räknas och där verkar Elicon ligga längs fram.

Fast jag hoppas det bildas en arbetsgrupp runt JFS eftersom ett open-source-program är att föredra... Problemet är väl att svenska skattemyndigheten är experter på att ändra & hålla på så det behöver ju underhållas redan från dag 1 för att kunna användas i längden...

Sen kan man lugna sig med att båda stöder systemen det där (glömt vad det heter) universella bokförings export/importformatet som man måste ha för att kunna flytta bokföringen från ett system till ett annat - också ett måste i dessa dagar...
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

micke_nordin skrev:
maccaddam skrev: Det verkar som om varken Elicon eller JFS är något att satsa på just nu.
Tvärt om, är man programmerare är det ju nu lysande tider för att satsa på JFS som nu ligger under GPL. Det är ett program skrivet i java och jag laddade själv hem koden i går för att kika på även om jag inte vet nått om bokföring (nått vet jag, men inte mycket).

/Micke
Jomenvisst, för en programmerare som vill gå vidare är det en trevlig möjlighet. Men om jag som småföretagare vill ha ett stabilt program törs jag inte just nu satsa på JFS.

Har du förresten tittat på http://www.phreebooks.com/ - kompletterat med svenska kontoplaner och svenska betalningsrutiner (postgiro. bankgiro), svensk moms och lite till skulle det kunna vara något kanske?
Och med SIE-import/export, men just det är nog tämligen enkelt, se http://www.sie.se/

Att skriva ett ekonomisystem från grunden verkar inte vara någon bra idé, för mycket jobb och för lite pengar.

Det finns en del program baserade på MS Access, det borde vara möjligt att göra sammalunda i OO Base. Kanske någon har gjort det?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Är det någon som har tittat på KMyMoney? Det ska vara ett bokföringsprogram. Målet för projektet är i alla fall högt satt.
KMyMoney

the BEST Personal Finance Manager for Linux Users, full stop.
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

mcNisse skrev:Är det någon som har tittat på KMyMoney? Det ska vara ett bokföringsprogram. Målet för projektet är i alla fall högt satt.
KMyMoney

the BEST Personal Finance Manager for Linux Users, full stop.
Jag tog en snabbtitt, förutom att det behöver försvenskas är det ett program för bara bokföring. Det som småföretagaren behöver är framför allt att kunna sköta faktureringen på egen hand. Det är också motiverande för egenföretagaren att få in pengar för sina jobb så snart som möjligt. Bokföringen kan fixas i efterhand av någon kusin eller redovisningskonsult som ofta också hjälper till med deklarationen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

maccaddam skrev:jag som småföretagare vill ha ett stabilt program törs jag inte just nu satsa på JFS.
Helt förståligt. Jag ser då några olika alternativ...

1. Kör ett 'native' GNU/Linux-program som går att 'lita på' till 100%.Elicon verkar då vara enda alternativet.

2. Kör valfritt program i Windows*. Antingen dualboot ihop med GNU/Linux eller virtualisera Windows i t.ex. Virtualbox.

3. Kör valfritt Windows-program i fejkat windows-API i GNU/Linux. Hitta ett program som går att köra i Wine.

* Man kan såklart skippa GNU/Linux helt och endast köra XP om bokföring är en stor del av datoranvändandet.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"