Ubuntu på laptop[LÖST]

Woork
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu på laptop[LÖST]

Inlägg av Woork »

Hej!

Lägger den här tråden i nybörjardelen,även fast jag inte är purfärsk nybörjare.(Kanske passar den bättre på annat håll?)
Har suttit på Ubuntu på min stationära i snart ett år och är toknöjd,nu har jag skaffat en laptop inför universitetsstudier till hösten.

Det är en HP Compaq 6715B,och jag skulle vilja köra dualboot med Ubuntu och Vista på den,har hittat en guide på nätet för just min modell.
http://www.martin-geber.com/weblog/2008 ... 64-dual-b/

Men det är lite saker jag undrar över,killen som skrivit guiden verkar ha haft problem med Gutsy,vad tror ni om Hardy?

Sedan är det det här med partitioner...
Har 3 partitioner i Vista just nu:
Lokal Disk C: 223GB
OS_TOOLS E: 1.55GB
HP_RECOVERY F: 7.79GB

Alla är NTFS,hur skulle ni lägga upp installationen med partitioner osv?Något jag bör tänka på?Använda Alternate CD'n eller Desktop CD'n?
Någon som nått tips om gratis och bra partitions-verktyg till Vista?
Vore kanon om ni kunde ta er tid och läsa igenom guiden och ge mig lite tips!

Och en sak till jag funderar över.När jag ska använda LinuxDC++ måste jag stänga ner UFW för att det ska funka att söka och ladda ner.Hur gör jag för att slippa sitta i terminalen och fippla med det?Antar att jag måste tillåta trafik på vissa portar?Vilka?Kan jag använda Firestarter för dessa inställningar?

Tack för ett kanonforum!

W
Senast redigerad av 2 Woork, redigerad totalt 30 gång.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Ubuntu på laptop + LinuxDC++

Inlägg av Hund »

Jag har skrivit lite om det här. (Jag vet att det borde finnas i Wikin men jag har inte tagit mig tid :P)

Hardy är att rekomendera eftersom det är en nyare version, det är dessutom en Long Term Suppport release. Vad är det för problem han haft med Gutsy?

UFW är inaktiverad som standard. Det är bara att tuta och köra med Ldcpp.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Tyvärr har jag inte tid just nu att läsa igenom guiden, men vi hoppas någon har det :) Jag själv har en HP6751-eo (heter den väl) laptop med Vista Home premium förinstallerat. Jag gjorde så här:

1. jag skrotade recoverypartitionen, 10 GB, Den går ändå inte att använda efter det att man partitionerat om. (man kan däremot använda recoveryskivorna som man får bränna själv innan man gör något annat. Recoverypartitionen på 10 GB passar bra i storlek som rotpartition.
2. defragmentera och krymp NTFS-partitionen, Vista har en inbyggd krympare/partitionerare. krymp bort t.ex. 20 GB från c:. Lägg in en (blivande) swap-partition på minst 0.5 GB. (Vill man att "suspend to RAM" skall fungera måste troligen swap vara större än internminnet i datorn. På resten av det bortkrympta området (i exemplet 19.5 GB) läggs ytterligare en partition (som skall bli home). Vilket slags filsystem man ger partitionerna nu kvittar.
3. Kör ubuntus installationspgm. Välj manuell partitionering.

Detta gällde alltså min HP laptop.

Hoppas någon annan kan förtydliga och svara på dina övriga frågor :) Fråga gärna igen annars.

Här är en länk om partitionering:

http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering

EDIT: Ser att Hund redan varit snabbt framme och hjälpt till, som vanligt :)

EDIT: jag ser att din recoverypartition är 8GB, som jag ser det borde det räcka till en rot-partition. På min rotpartition används f.n. 4.1 GB.
Woork

Inlägg av Woork »

Här går det undan!=)

@Hund:Ja,jag skulle ju helst vilja ha Hardy,tänkte mest om det var mycket problem med Hardy och laptops.Vet inte vad han haft för problem,har inte satt mig in i det,laptopen levererades idag.=)
Ang. LDC++.Ok,får testa.Så det är ok att inte ha UFW igång?Blir lite förvirrad,skulle du kuna reda ut begreppen lite?UFW?Iptables?Firestarter?

@ycc:Ok,så jag kan skrota recoverypatitionen.Vad gör jag med den tredje partitionen,OS_TOOLS?Vad är den till för?
Jag ska alltså ha en rot-partition för win,en för ubuntu och en swap på 4 gb(ska nog uppgradera minnet senare)?Hur smidigast göra med resten av utrymmet?Hur funkar det med delning och åtkomst mellan OS'en?
Ska läsa igenom din länk ordentligt imorrn,kanske får svar på frågorna,är lite för trött nu..

Tack!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Den där recoverypartitionen är ju tänkt att ersätta recovery CD:n som brukade följa med datorerna förut. Har du inte Windows på en CD rekomenderar jag att du skickar innehållet på partitionen på en CD, eller det lär väl bli en DVD nu för tiden med Vista.. :P

UFW - Ubuntu Firewall.
Iptables är ett system för paketfiltrering.
Firestarter är ett grafiskt program för att konfiguera Iptables.

Som standard finns ingen tjänst som skulle kunna dra nytta av en brandvägg. Har man webbserver eller dyligt är det en annan sak.

För enkelhetens skulle kan du använda NTFS på den övriga lagringen då Ubuntu kan läsa och skriva till NTFS filsystem utan problem.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Skulle tro att om det strular så är det för att hårdvaran inte funkar. Det är kinkigt med bärbara för de verkar ha diverse specialkomponenter, har jag läst någonstans. T ex så funkar inte min kortläsare, så att få över bilder till datorn är lite bökigt. Men det där verkar alltså vara lite olika. Kanske är det någon som redan skrivit om din HP. Pröva att söka på Googles Linux sök.

Jag har själv en Lenovo T61 med förinstallerat XP. Det jag gjorde vara att först defragmentera XP 2 gånger. Sedan tog jag GParted-live-CDn och krympte Windowspartitionen. När jag sedan installerade Ubuntu, ladde jag den mellan Windows och Recovery. Det funkar!

Kommer inte riktigt ihåg, men det går bara att krypa Windows till en viss gräns. Den har någonting in bit in på hårddisken som det inte går att defragmentera.
Woork

Inlägg av Woork »

Hejsan!

Jag har läst på lite,och iaf fått lite mer klarhet.Men funderar fortfarande på vad som blir smidigast.

Recovery partitionen fimpar jag(har dvd'er utbrända).

C: diskfragmenterar jag och krymper ner till ca. 40 gb(är 29gb använt på c: just nu,fick datorn igår...)
E: os_tools sparar jag,då jag inte riktigt kan få klarhet i vad det är.

Sedan skapar jag en rot-partition på 15?gb för ubuntu samt en 4gb swap,och använder resterande utrymme till en fillagringspartition.
Spelar ingen roll för min del om jag har en separat home-partition eller inte.

Låter det som en bra lösning?Skulle ni gjort annorlunda?Hur?
Woork

Inlägg av Woork »

Hmm,kunde inte krympa Vistapartitionen till mindre än 140 gb.

140gb vistapartition
15 gb ubuntu rot-partition
4 gb swap
71 gb filpartition
1.5 gb os_tools-partitionen

Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Behöver du verkligen 4GB swap? Skulle tro att du klarar dig med 2GB.

Om du gör filpartitionen som FAT32, kan du nå den både från Vista (om/när du är där) och Ubuntu. Formaterar du den som Linux/ext3, kan du inte det eftersom Windows inte läser ext3.

Intressant att Vista kräver hela 140GB. Vilken koloss! :o

Det är nog bara att köra! Har du kollat att det går att köra med live-CDn? Du behöver en fungerande uppkoppling om du vill ha Ubuntu på svenska. Språkfilerna måste laddas ner från internet, de finns inte med på skivan.
KiviE

Inlägg av KiviE »

maths57 skrev:Om du gör filpartitionen som FAT32, kan du nå den både från Vista (om/när du är där) och Ubuntu. Formaterar du den som Linux/ext3, kan du inte det eftersom Windows inte läser ext3.
Windows kan visst läsa ext3. Finns några projekt för just det. Jag vet inte så mycket om det men har hört att det är rätt stabilt och skulle nog själv föredra att ha ext3 eller ntfs på filpartitionen och inte FAT.

Vista behöver absolut inte 140GB. Vet inte hur man förminskar för att den ska bli mindre men vet flera som kör Vista på mindre partitioner än 140GB.
Woork

Inlägg av Woork »

Jag tänkte att jag gör 4 bg swap pga att jag tänkte stoppa i 2 gb extra rätt snart.

Filpartitionen är just nu i NTFS,osmidigt?
Jag har precis intallerat ubuntu hardy,verkar funka bra,ska testa det lite mer..Använde live-cd'n..Var lite flimmrigt under installationen men nu verkar det vara lugnt..
Jag hade ingen uppkoppling när jag installerade kan man ändra språk i efterhand?(spelar ingen jätteroll för mig iofs)

Japp,kunde inte förminska vistapartitionen mer,har läst nån stans att man kan lura det där på nått vis,men känns onödigt,har gott om lagringsutrymme på flera externa HDD...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Defragmenterade du filsystemet innan du försökte förminska det?

System / Administration / Language Support. Där kan du ändra språk.
Woork

Inlägg av Woork »

Japp,jag defragmenterade...

Har upptäckt ett problem,vissa gånger jag loggar in flimmrar skärmen en del,och när jag försöker att installera proprietary drivers till grafikkortet får jag ett felmeddelande:

"An error occured:
W: Failed to fetch http://security.ubuntu.com/ubuntu/pool/ ... _amd64.deb 404 Not Found"

Har ett ATI Radeon X1250 grafikkort..Konstigt att det bara händer vissa gånger jag loggar in..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Filen är inte tillgänlig. Du skulle kunna prova att använda programmet envyng-gtk för att installera drivrutinerna till ditt grafikort.
Woork

Inlägg av Woork »

hmm,blev lite konstigt nu..drog ner envy från din länk och installerade det och drivisar,då fick jag igång specialeffekterna och i hårdvarudrivrutiner stod det att det används,men den lilla rutan där var inte förbockad...
Så jag bockade i den och så hoppade nerladdningen av en annan drivrutin igång..installerar den med och nästa gång jag rebootar så får jag inte fram någon välkomstskärm..

Nu har jag iaf gjort en helt ny installation av ubuntu och använder drivisarna från envy..men det är en liten störande grej fortfarande,del är som en slags "osynlig" linje snett över skärmen som bara blir synlig nör man flyttar fönster och skrollar i webbläsaren..Drivisarna eller hårdvaran som inte hänger med?
Woork

Re: Ubuntu på laptop + Grafikproblem

Inlägg av Woork »

Är defenitivt nått konstigt med grafikdrivisarna,när jag stänger av grafikeffekterna slipper jag det "osynliga strecket" tvärs över skärmen..Och så fort skärmsläckaren hoppar igång låser sig datorn..

Någon som har några idéer?Kortet ifråga är ett ATI Radeon X1250..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"