systemkrasch

kjelleborg

Re: systemkrasch

Inlägg av kjelleborg »

Tompalaz skrev:Inte ett "riktigt" svar, men om du nyligen har uppgraderat grafikkort till ett lite mer strömkrävande monster, kanske inte ditt nättagg klarar av att leverera strömmen. Den "tar" ström från hårddisken. Då sparas inte all data, och det kan även förklara ett haveri. Men du skulle märkt att saker inte gick att öppna fullt, saknas saker, om detta vore fallet.

Bara en tanke.
Nätaggregatet är på 450Watt och drar c:a 2A mätt med tångamperemeter - så det bör räcka.
Tack för tipset.
fingalo
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Ok då borde du rensa/renodla lite vad gäller partitionerna. Har du inte rättigheter så skriv "gksu nautilus" från terminalen, så kör du "utforskaren" som root.
(om inte så är hela disken mountad som Read-only, då bör du montera den i fstab med "rw"). Vill du ändra rättigheter så högerklicka på mapp/fil ->Egenskaper->Rättigheter...

Vad gäller sbackup så stämmer det inte riktigt, du kan ex. ta bort /home och istället Inkludera /home/bilder, /home/video, /home/musik... enstaka filer men sen kan du även exkludera filer, mappar, filtyper från dom mappar du tidigare inkluderat. Men det är en god ide att ta hela /home som default, välj Rensar-->Logaritmisk, så sparar den enbart ändrade filer, så det tar inte så stor plats.
Vill du bara spara enstaka filer/mappar så använd filhanteraren och kopiera/bränn eller vad som.

Ber att få återkomma! Sitter lite tajt till nu... :)
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Ok då borde du rensa/renodla lite vad gäller partitionerna. Har du inte rättigheter så skriv "gksu nautilus" från terminalen, så kör du "utforskaren" som root.
(om inte så är hela disken mountad som Read-only, då bör du montera den i fstab med "rw"). Vill du ändra rättigheter så högerklicka på mapp/fil ->Egenskaper->Rättigheter...

Vad gäller sbackup så stämmer det inte riktigt, du kan ex. ta bort /home och istället Inkludera /home/bilder, /home/video, /home/musik... enstaka filer men sen kan du även exkludera filer, mappar, filtyper från dom mappar du tidigare inkluderat. Men det är en god ide att ta hela /home som default, välj Rensar-->Logaritmisk, så sparar den enbart ändrade filer, så det tar inte så stor plats.
Vill du bara spara enstaka filer/mappar så använd filhanteraren och kopiera/bränn eller vad som.

Ber att få återkomma! Sitter lite tajt till nu... :)
Så blev det!
fingalo@fingalo-desktop:~$ gksu nautilus
Initializing nautilus-share extension
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerade fel 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Filen eller katalogen finns inte
Please ask your system administrator to enable user sharing.

** (nautilus:8295): WARNING **: Unable to add monitor: Åtgärden stöds inte
seahorse nautilus module shutdown
fingalo@fingalo-desktop:~$

fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kan du skriva "sudo fdisk -l" från terminalen, kopiera och returnera output hit...

Ditt system verkar ANINGEN suspekt!! Jag rekommenderar att du startar upp på en frisk LiveCD. Öppna terminalen och skriv:
sudo mkdir /media/hardy
sudo mount /dev/sdXX /media/hardy (Byt ut XX mot din Linux rootpartition)
sudo chroot /media/hardy su
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

Nu ska du hitta ditt filsystem på skrivbordet, säkerhetskopiera allt du vill spara till CD/DVD eller FAT32 partitionen?
När du är färdig skriv "exit"

PS!
Om du inte får någon Inet-uppkoppling som root, skriv detta innan sudo chroot...
sudo cp /etc/resolv.conf /media/hardy/etc/resolv.conf
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Kan du skriva "sudo fdisk -l" från terminalen, kopiera och returnera output hit...

Ditt system verkar ANINGEN suspekt!! Jag rekommenderar att du startar upp på en frisk LiveCD. Öppna terminalen och skriv:
sudo mkdir /media/hardy
sudo mount /dev/sdXX /media/hardy (Byt ut XX mot din Linux rootpartition)
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

Nu ska du hitta ditt filsystem på skrivbordet, säkerhetskopiera allt du vill spara till CD/DVD eller FAT32 partitionen?
När du är färdig skriv "exit"

PS!
Om du inte får någon Inet-uppkoppling som root, skriv detta innan sudo chroot...
sudo cp /etc/resolv.conf /media/hardy/etc/resolv.conf
fingalo@fingalo-desktop:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 250,0 GB, 250059350016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x0004aeda

Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 29644 238115398+ 83 Linux
/dev/sda2 29645 30401 6080602+ 5 Utökad
/dev/sda5 29645 30401 6080571 82 Linux växling / Solaris
fingalo@fingalo-desktop:~$
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Ok byt sdXX ovan till sda1... :)
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Ok byt sdXX ovan till sda1... :)
Jag ger upp!
fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Fungerade inte detta? Boota på LiveCD Välj Program->Tillbehör->Terminalen:
sudo mkdir /media/hardy
sudo mount /dev/sda1 /media/hardy
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Fungerade inte detta? Boota på LiveCD Välj Program->Tillbehör->Terminalen:
sudo mkdir /media/hardy
sudo mount /dev/sda1 /media/hardy
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
Det blev ändå mer kludder, så efter snart 8 år med olika Linuxdistributioner sitter jag åter med Windows XP i "burken".
Jag vill rikta ett jättestort tack till alla som försökt hjälpa mig efter kraschen, tack, tack!
Kanske jag försöker med Ubuntu igen om några år.
Med vänlig hälsning
fingalo
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Du är så välkommen så. Varför inte när Interpid Ibex 8.10 kommer ut?
Beklagar att det är så mycket terminalkommandon många av oss nya användare kan behöva lite mer GUI-lösningar.

Det som inte man tänker på, (och jag är helt säker på det efter att använt windows i över 16 år) att kritiska krascher ofta beror på hårdvaruproblem och/eller ett korrupt system. Då hjälper bara en rejäl omformatering. Om jag fick en 100 spänn varje gång jag fått formatera om windows...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Hör gärna av dig när det är dags att pröva på nytt, så kan jag hjälpa dig med både hängslen o livrem :)
Hoppas du kunde rädda någon data iaf.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"