TForsman skrev:Under "Device" så borde du ha nåt som pekar mot drivrutinen du vill använda. Så här ser det ut för mig:
Section "Device"
Driver "nvidia"
EndSection
Du borde ha Driver "sis" där under, om jag inte är ute och cyklar.
Varför i hela världen skulle han vilja använda en drivrutin till ett SIS-chip för att driva ett S3-chip?! Det vore ju som att ladda "radeon" för att driva ett NVidia-kort...
Test i så fall hellre
Då laddas modulen "savage", men den installeras inte, så skulle det inte gå vägen så skall det bara vara att starta om.
Jag rekomenderar dig dock att installera paketet "elinks" innan. Det är en textbaserad webbrowser som gör att du kan surfa tillbaka till det här forumet även om inte X startar efter omstart (liten risk, men det är alltid bättre att vara på den säkra sidan).
Min erfarenhet är att Hardy helt struntar i xorg.conf om chippet redan är autokonfigurerat (vilket hans är =
(Identifier "Configured Video Device")) och inga ofria drivrutiner är installerade, så då får man helt enkelt ladda rätt modul manuellt istället, eftersom dpkg-reconfigure-alternativet är borttaget i Hardy. Att det står som det gör i din xorg.conf beror på att du installerat de ofria drivrutinerna. Är de automagiskt konfigurerade så står det som i min och QmL:s xorg.conf.