HP CLJ2605DN

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Anders J
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

HP CLJ2605DN

Inlägg av Anders J »

Jag köpte printern i februari och installerade CUPS drivrutiner rakt av och det har fungerat helt perfekt out of the box. Dubbelsidigt och med automatisk sidbrytning för A5-häften på liggande A4 och hela biddevitten.

Plötsligt så har den börjat med att varje gång meddela "ladda A4" och vänta på knapptryck, trots att den redan är laddad med A4 och trots att det under inställningarna i System/Administration/Printing/Local Printers etc också framgår att det är just så. Jag kom så långt att jag skaffade ett ärendenummer hos HP för garantiservice eftersom jag trodde att någon detektering i printern var trasig. Men plötsligt en kväll så hoppar printern igång och skriver ut ett par sidor, vilket visade sig bero på att min sambo tryckt ut (från Windows). En närmare analys visar då att problemet inte alls ligger i printern utan i CUPS!

Det har ju kommit flera hundra uppdateringar av 8.04 sedan i april (alltför många???) och jag har ett minne av att jag däribland sett att något har kommit även för CUPS. Jag, Windowskonvertit sedan ett drygt år (ingenjör utan att vara programmerare) tycker inte att det känns självklart hur jag reder ut vilken drivrutin jag har eller hur jag då eventuellt backar ett steg i drivrutinerna.

Var börjar jag?
Emill
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: HP CLJ2605DN

Inlägg av Emill »

Du kan ju testa att avinstallera CUPS och sedan installera det igen eller något.
Annars kan du titta här:
http://www.linuxprinting.org/show_print ... erJet_2605
Har du flera fack i skrivaren?
Användarvisningsbild
Anders J
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Tack!

Jag var helt övertygad om att om jag valde Tray 2 som default så skulle jag förlora möjligheten att printern själv skulle prioritera ett manuellt insatt papper/kuvert etc.

Men tro't eller ej, med Tray 2 vald så prioriterar den fortfarande manuellt matade blad om de sitter inmatade, eljest inte. Precis som det ska vara. Den här möjligheten att få bra råd är faktiskt det bästa med ubuntu.

Problemet löst alltså.

Tänk om någon kunde skriva något förlösande om samba också så att nätverksdiskarna hoppade igång....
Emill
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Emill »

Har du nätverksdiskar du vill ansluta till eller vill du dela ut något på datorn? Om du vill ansluta till en nätverksdisk är det lättast med att skriva i nautilus adressrad: smb://ip-adress/resurs så ska det fungera. Du kanske dock måste installera något samba-paket.
Användarvisningsbild
Anders J
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Både och. Nej, allt detta om att det ska fungera som ubuntu ska fungera har jag slutat tro på när det gäller nätverk. Strängen om detta på ubuntu forums hann passera 100 inlägg innan jag gav upp, det tog för många timmar av mitt liv.

Jag kan skriva till den ena nätverksdisken från min desktop och så löser jag resten av behoven på annat vis.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"