Löst

otto
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Huawei E220

Inlägg av otto »

Hej,

Nu har jag efter ominstallation av ubuntu 8.04 fått det att fungera. Tricket var att köra in alla updates.

Dock är det ju moment 22, för att kunna köra in updates behöver nätverekt fungera, och för att nätverket ska fungera behövs updates.

Det borde finnas en cd med updates att ladda ner, så man kan kägga in de viktigaste updates offline.

Dessutom har updates haft en sidoeffekt, firefox 3 funkar inte längre, däremot fungerar firefox-2, men den får man då installera separat.

Har inte testat att boota med E220 i ännu.

Jag använder inte vodafones programvara utan inställningarna för GPRS/UMTS i nätverksinställningarna.

Kör xubuntu.

Tyvärr har det dock en sidoeffekt, varken telefonen eller nätverket syns till i nätverkinställningarna längre. Det är ifup som skapar filen /etc/network/interfaces. Döper man om filen så dyker ikonerna i nätverksinställningarn upp igen.

Jag skulle vilja säga att ubuntu är verkligen ingen windows killer ännu. Det är alltför besvärligt att komma igång med enkla saker som nätverk och att ställa in rätt upplösning och färgdjup på skärmen för att sen kunna surfa lite på weben.

Gott arbete av de som jobbar med ubuntu så långt, men det är en bit kvar...
otto

Inlägg av otto »

Hur anger du pinkoden?

Efter att ha installerat alla upddateringar fungerar även mitt modem fint utan vodafones program. Jag har dock tagit bort pinkoden ifrån windows.
Jag kör xubuntu.

Jag har dock problem med xubuntus nätverksinställningar för modemet. ikonerna försvinner.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Först dyker det upp en splash screen med en pingvinunge med ett kort under vingen. Direkt efter det kommer den lilla rutan upp där jag anger pinkoden.

Jag har även XP på den här datorn och för mig funkar det att använda modemet både där och i Ubuntu utan att avaktivera någonstans.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

En variant för att slippa knappa in pinkoden hela tiden är att plocka ur simkortet ur modemet och stänga av pin-kodskontrollen
under säkerhetsinställningarna i telefonen.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
mrsniper

Inlägg av mrsniper »

Jag har skapa filen 99-huawei.rules. Men jag kan inte lägga fil i den mappen /etc/udev/rules.d/ ?

Hur ska jag göra ???
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
---------------------------------
Ubuntu 9.04 och Windows Vista
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

mrsniper skrev:Jag har skapa filen 99-huawei.rules. Men jag kan inte lägga fil i den mappen /etc/udev/rules.d/ ?

Hur ska jag göra ???
Du har inte skrivrättigheter i /etc/udev/rules.d/ som ordinarie användare,
använd sudo för att flytta in filen.

# sudo mv 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/

alt nedan för att kopiera..

# sudo cp 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
Bild
Användarvisningsbild
mrsniper

Inlägg av mrsniper »

Bejron skrev:
mrsniper skrev:Jag har skapa filen 99-huawei.rules. Men jag kan inte lägga fil i den mappen /etc/udev/rules.d/ ?

Hur ska jag göra ???
Du har inte skrivrättigheter i /etc/udev/rules.d/ som ordinarie användare,
använd sudo för att flytta in filen.

# sudo mv 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/

alt nedan för att kopiera..

# sudo cp 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
I vilket progran ?
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Inget program utan i terminalen.

Öppna ett terminalfönster och gå dit där du sparat filen, 99-huawei.rules har du sparat den på skrivbordet t.ex. så blir det följande:

Kod: Markera allt

bejron@Talena:~$ cd Skrivbord/
bejron@Talena:~/Skrivbord$ mv 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
mv: kan inte skapa normal fil "/etc/udev/rules.d/99-huawei.rules": Åtkomst nekas
Aj aj, vi har inte skriv rättigheter i /etc/udev/rules.d/ mappen, då får vi ta till sudo.

bejron@Talena:~/Skrivbord$ sudo mv 99-huawei.rules /etc/udev/rules.d/
[sudo] password for bejron: 
bejron@Talena:~/Skrivbord$ 
och som lösenord till sudo anger du ditt vanliga lösenord under förutsättning att det är du som är admin på burken.
(Vilket du bör vara om du installerat den).
Bild
Användarvisningsbild
mrsniper

Inlägg av mrsniper »

Tack för hjälpen. Nu liger den där.....
:D :D :D

Nu kan jag surfa på mitt mobilabredband från telia. Det fugerar mycket bra....... ::)
Senast redigerad av 1 mrsniper, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Inga problem !
Bild
x27x

Inlägg av x27x »

Hej, fann en lista på beroenden man behöver för att få igång vodafones programmavara och på så sätt få igång ett Huawei E200 med tele2. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=tele2

Problemet är det att jag fortfarande inte kan köra installationen p.g.a en mängd olika python beroenden krävs. Först satt jag och laddade ner dem en och en, men efter ett trettiotal filer verkar jag kört fast, varje beroende kräver ett annat för att kunna installeras...

Frågan är således om någon kan bistå med en komplett lista på de beroenden jag behöver, kan inte nå internet alls med ubuntu datorn, så allt måste hämtas offline. :-\
"Som ett elstaket - fast bättre"

http://www.photoblog.com/xtwentysevenx - Den för tillfället ganska inaktiva fotobloggen
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Någon har samlat samtliga beroenden i ett paket för offlineinstallation men tyvärr hittar jag inte hans blogg nu när jag söker. Skulle inte förvåna mig om det är någon här inne för det är en svensk kille/blogg..
Bild
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag gav en lista i det här inlägget: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ei#p214563

sudo apt-get install libgdl-gnome-1-0 python-crypto python-gnome2-extras python-serial python-twisted python-twisted-bin python-twisted-conch python-twisted-core python-twisted-lore python-twisted-mail python-twisted-names python-twisted-news python-twisted-runner python-twisted-web python-twisted-words python-tz python-zopeinterface
Leffe
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

x27x skrev:Hej, fann en lista på beroenden man behöver för att få igång vodafones programmavara och på så sätt få igång ett Huawei E200 med tele2. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=tele2

Problemet är det att jag fortfarande inte kan köra installationen p.g.a en mängd olika python beroenden krävs. Först satt jag och laddade ner dem en och en, men efter ett trettiotal filer verkar jag kört fast, varje beroende kräver ett annat för att kunna installeras...

Frågan är således om någon kan bistå med en komplett lista på de beroenden jag behöver, kan inte nå internet alls med ubuntu datorn, så allt måste hämtas offline. :-\
Försök att få igång en bra online och gör alla uppdateringar som Ubuntu föreslår så installeras alla beroenden för Python mm i alla fall om man som jag kör Telia Huawei. Mvh Leffe
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Bejron skrev:Någon har samlat samtliga beroenden i ett paket för offlineinstallation men tyvärr hittar jag inte hans blogg nu när jag söker. Skulle inte förvåna mig om det är någon här inne för det är en svensk kille/blogg..
Var det det här du tänkte på? http://henrikan.wordpress.com/2008/05/2 ... buntu-804/

Notera att det var ett tag sedan jag samlade ihop paketen, så det bör uppdateras när man väl kan komma åt internet.
Dessutom är det ingen bra vana att ta emot paket från främmande farbröder... :D

<tips>
Kopierar man alla deb-filer i tarbollen till /var/cache/apt/archives/ så bör beroendena installeras automatisk när man sedan försöker installera vodafone-paketet.
</tips>
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
x27x

Inlägg av x27x »

Tackar för all hjälp, har nu lyckats installera alla beroenden manuellt och lyckats installera programvaran och kommit till det snillerika ögonblicket när jag skall ansluta, med resultatet att modemet ger upp efter tre försök och jag är fortfarande utan internet. Jag har ett Tele2 abonnemang och jag angav: internet.tele2.se, som apv (om det nu hette så, "källa" så att säga.)

Inte mer med det, man provar sig fram tänkte jag. Men då blev det strul med modemet och i windows datorn krävde det puk kod efter ubuntu försöken. Ordnat det och tagit bort lösenordet.

Det är nu jag kommer till det lite större av de två kvarstående problemen, i alla fall för mig. När jag nu försöker ladda vodafone programvaran så låser den sig vid uppstarten och går inte att få bort på annan väg än omstart. Hur får jag det att funka? Har redan försökt med kommandon jag hittat i wikin för att ta bort programvaran och ominstallerat - dock utan resultat och jag är osäker på om jag gick rätt tillväga.
"Som ett elstaket - fast bättre"

http://www.photoblog.com/xtwentysevenx - Den för tillfället ganska inaktiva fotobloggen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"