Kontaktpersonernas uppgift i LoCot ?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kontaktpersonernas uppgift i LoCot ?

Inlägg av CryingFreeman »

pun skrev:Jo jag kan helt frivilligt göra ett ärende till Ubuntus Community Council
angående Ubuntu Sverige.

Det verkar inte finnas tilstymmelse till vilja att underordna sig Ubuntu,

Om man sedan kallar det ledare, kontaktperson, koordinatör är strunt samma.

Sen har ju icke Ubuntuister noll trovärdighet i den här frågan, enbart trollningar...
LJ räknar jag fortfarande som Ubuntuist som föll offer för ICKE UBUNTU linjen.
Var anser du att ledare/kontaktpersoner har brustit i Leadership CoC?

1. Är det i "ledare agerar med hövlighet, respekt och förtroende gällande sätten som beskrivs i Ubuntus uppförandekod"?

2. Har inte "deras bidrag varit betydande, trovärdiga under deras ledartid"?

3. Är inte deras "ledarskapsroll baserad i delat erkännande och respekt från ubuntu-gemenskapen"?

4. Har de inte "visat mer tålamod, mer respekt och mer hövlighet än andra medlemmar av ubuntu-gemenskapen"?

5. Har de inte "representerat LoCo:t och i slutändan hela Ubuntu-projektet"?

6. Har de inte "gjort sitt bästa för att spegla de värderingar som Ubuntu står för och det uppförande som Ubuntu håller som viktigt"?

7. Har de inte "försäkrat sig om att agera i enlighet med Ubuntus förvaltningsprinciper och strukturer och arbeta inom Ubuntu-systemet för att ändra dem"?

8. Har de inte "vetat när de ska be om hjälp och när de ska backa (i beslut)"?

9. Har de inte "jobbat hårt själva och delegerat annat, för att LoCo:t ska komma framåt"?

10. Har de istället "sökt strålkastarljuset och inte gett credit till sitt LoCo för det jobb som utförs"?

11. Har de inte "uppmärksammat när de är i jäv, och inte delegerat beslut till andra i teamet eller till andra team eller förvaltningsorgan"?

12. Har de inte "insett att upplevda intressekonflikter är lika viktiga som riktiga intressekonflikter och är beroende av personliga upplevelser och observationer; inser de heller inte att deras handlingar blir lika "nedsmutsade" av upplevda konflikter som av riktiga"?

13. Har de inte "hållit LoCo:ts och Ubuntu-gemenskapens intressen högre än sina egna övertygelser"?

14. Har de inte "agerat med det bästa för gemenskapen för ögonen"?

15. Har de missat att "om någon i en ledande roll inte har tid att fullfölja sin roll under en begränsad tid, skall teamet förvarnas om detta. Om en frånvaro blir lång, bör ledaren avstå från positionen tills han eller hon har mer tid att genomdriva den"?

Det är min tolkning av de viktigaste delarna av Leadership Code of Conduct. Vidare säger dokumentet:

"om ditt ledarskapsinnehav är nödvändigt för beslut, skall lång frånvaro hanteras varsamt, och du bör överväga att avstå från befattningen eller åtminstone nominera en stand-in under tiden du är frånvarande". Med två kontaktpersoner tycker jag inte att den här punkten är giltig, eftersom vi har redundans.

Men jag vill höra alla kritikers bemötanden av alla 15 punkterna, om några av dem gäller för vår situation eller om alla eller ingen gör det. Den som inte kan motivera sitt svar med enskilt bemötande av alla femton punkterna har ingen bäring i sin kritik.

Därmed inte sagt att saker inte blir hängande i luften, för de har de säkert blivit i en del fall. Problemet här är, tycker jag, att vi snarare har för mycket förankring av många beslut, vilket gör oss tröga och orörliga för att fånga upp de som vill göra saker för Ubuntu. Det finns alltid ett antal kritiker till varje nämnt projekt och dessa får alltid möjlighet att säga sitt och det är väldigt sällan det leder till något positivt.

Det finns ett antal Do:ers (hej LJ t ex :) ) som gör saker och ting utefter bästa förmåga och det finns ett antal filosofer och världsförbättrare som alltid har den bästa lösningen på allt men sällan tillför något jobb utan bara anmärker på det jobb som gjorts eller som ska till att göras.

Jag har varit en del av den senare kategorin, men försöker så gott det går att sälla mig till den första. Faran med att göra alltför perfekta projekt är att man fastnar i smådetaljer och menlösa sidodiskussioner istället för att faktiskt göra något konstruktivt. Men jag tycker inte att man kan klandra ledningen för detta.

"perfect" is the enemy of "good"
"good" is the enemy of "at all"

Jag tycker att alla bör se entimmas-filmen How open source projects survive poisonous people för att förstå vad jag menar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

När vår broder (Broder, naturligtvis, stort B ) L J ödmjukt skriver
Nej, jag var inte med. Jag var bara medlem här och fattade ingenting då.

så är det både rätt
och . . .
fel . . . ;D ;D 8)

Han var moderator. Blev det, snarare, under den tiden.

Så var det. Det är nu, som han fattar -ingenting . . . ;D :o ;D

Vare sig med vänster-, eller höger hand. Han är helt enkelt pensionär och gör ingenting. Varken fattar, eller annat.
Välkommen i klubben, Broder ;D Huddinge PRO, ordförandekandidater sökes. Den förre skakar galler och mig tar de
när som helst . . . ;D ;D ;D

Jag säger som Bobcat (nuvarande kattskrället en gång hade i sin sig här inne: -"Hellre Parkinson och spilla ut halva
groggen, än Alzheimers och glömma bort var jag ställde den". . . . ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Till CryingFreeman

Tack för inlägget här före.
Mycket bra! Helt enkelt suveränt.

Med det, samt min kärlek, redan översänd, kan kanske monsiuer plun sova gott en stund. Jag tror han kan behöva det.
Detta måste vara Ubuntuanda. Tänk så mycket omsorg och kärlek den gossen får från oss andra. I sinom tid kan det bli
så mycket, att han kanske rent av kan ge lite av den varan tillbaks till allas vårt Ubuntuforum.

Den dagen skall jag lyfta mina skakiga händer och med det som fortfarande kan finnas kvar i kalken, skall jag vända
mig mot pun och utbringa ett hest, darrande -"schkååål, för f-n". ;D (Och med FN kommer jag då inte att mena Förenta
Nationerna). :P

Ja, mycket bättre ledning än den vi idag har, det kan vi nog inte förvänta oss. Det mesta är nog så bra det överhuvudtaget
kan bli.

Får vi sedan ytterligare till oss lite av det som L J nämner i sitt första inlägg, så vete tusan om vi inte t.o.m. slår igenom
taket.

Ha det gott, C F. Tack för ditt arbete också. (sett dina p.m. ?)
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

CryingFreeman skrev:
Jag tycker att alla bör se entimmas-filmen How open source projects survive poisonous people för att förstå vad jag menar.
Jo och om man förstår filmen så kommer då giftet från ett visst håll, det finns en grupp som vägrar kompromissa om någonting och tror att allting går att fixa just nu .... >:D

Inkl att funkar inte något så kör man "Singing in the rain". Extrema FSF medlemmar som tycker om Boycott Novell är standardtypen för giftspridning.

Kort om vad som brustit.... jo jag kan stapla saker som inte är Ubuntu.

Det mest draperande exemplet på detta bekräftades av dig själv att Bollplanket används
aktivt för att skapa funktioner isf normal ekosystem hantering där man rent logiskt skapar
förändringar genom rationella argument.

Troligen är det bättre att Ubuntu SVerige fråntas den officiella LoCo stämpeln tills man klarat ut det här.

Man kan sedan ansöka på nytt och få ett kvitto på att man ligger rätt.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

pun skrev: Kort om vad som brustit.... jo jag kan stapla saker som inte är Ubuntu.

Det mest draperande exemplet på detta bekräftades av dig själv att Bollplanket används
aktivt för att skapa funktioner isf normal ekosystem hantering där man rent logiskt skapar
Ursäkta? Vad betyder det där? Förklara gärna närmare varför det är ett argument som gäller den här diskussionen. Var har kontaktpersonerna brustit?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

pun skrev:
Eeeehhhhh? VA??????
Draperande exemplet?????
Är det svenska det här?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

*borttaget*
Senast redigerad av 1 Ulsak, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Snälla, inte OT här.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

maths57 skrev:Snälla, inte OT här.
Förlåt, men jag förstår ju inte vad han skriver.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

maths57 skrev:
pun skrev: Kort om vad som brustit.... jo jag kan stapla saker som inte är Ubuntu.

Ursäkta? Vad betyder det där? Förklara gärna närmare varför det är ett argument som gäller den här diskussionen. Var har kontaktpersonerna brustit?

Jo det är synnerligen enkelt att förstå om man LÄSER länken. Läser man inte förstår man inte heller, helt omöjligt.

https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct

Om man har ledare som hellre ser andra mål som viktigare så bör man kliva av.

Konkret så har jag svårt att se att ett bollplank utan insyn skulle vara framtidens plattform
för en Ubuntu Community.

Slutligen bör det vara ett krav att samtliga med officiella uppdrag i ett LoCo har signerat
Ubuntero-COC, man rensar då upp bland olika ideologier.

Olika ideologier kan stötas o blötas i annan fora, rekommenderar själv Linuxportalen som är ett friskt ställe med färgstarka personligheter inkl att många kör OpenSuse vilket gör att det blir en sund
syn på verkligheten.

Så läs länken....!!!!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Detta sammanställer i stort sett det enda vettiga som sagts i denna tråd.

Tucken:
det börjar bli dags för ett något tydligare ledarskap.
maths57
Vilken är alltså kontaktpersonernas uppgift i LoCot? Uppenbarligen finns det tre funktioner de fyller.
1. Uppåt: att vara just kontaktpersoner i samröret med Ubuntu.com/Canonical.
2. Utåt: att stå som ytterst ansvariga för den här webbplatsen. Kanske någon form av ansvarigutgivare?
3. Inåt: att påminna om riktning och inriktning.
Något tydligare ledarskap ser jag som positivt. Här bör vi/de som anser detta komma fram med konkreta förlsag på hur vi anser ledarskapet bör förstärkas. För kontaktpersonerna är i sista hand där för Locot/oss och kommer garanterat lyssna :)

Det förekommer också mkt trollande i denna tråd.
Att vi har två ledare med den valda titeln kontaktperson har historiska skäl bakom sig som de flesta här vet om. Att tjata om titeln är som att tjata om kejsarens nya kläder, och vi hade inte för länge sedan kommit överens om att vi skall försöka ha två personer på varje viktig position så vi inte står obemannade.

Att vi sen bör avsägas rollen som det officiella svenska locot är rent ut sagt skitsnack! >:(
Pun, kan du förklara vad i fasiken du menar med detta och varför vi skulle avsäga oss denna roll?
Du har än så länge mestadels kommit med rapakalja och inte på något vis påpekat varti Urban och Bossieman har bristit, trots försök att få det ur dig. Och snälla kom inte med massor av länkdumpar, utan förklara konkret vari bristerna ligger och vad vi kan göra åt det.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Något tydligare ledarskap ser jag som positivt
Jag fick massvis med PM och mail där man vill att jag kommer med förslag och mer förklaring.
OK, då gör jag det. Här kommer min syn på saken som privatperson:

Jag vill inte på något sätt kritisera kontaktpersonernas agerande under hela tiden jag var med. ( Det enda som störde mig lite, var Bossiemans frånvaro, men jag fick en logiskt förklaring för just detta) Jag lägger även val och diskussionen av titeln åt sidan nu, då ju alla vet vad jag tycker.
Alltså, vad är det som kan eller borde förbättras...

1. Kontaktpersonerna borde kunna påverka administrationen på ett pedagogiskt sätt. Detta innbär att: t.ex ( OBS OT )
Val av nya moderatorer borde inte genomföras efter nuvarande kriterier, "hur flitigt någon är". Detta säger ingenting om personen är kapabel som moderator. Även åldern borde spela någon roll. ( en 14åring kan inte bli moderator i en forum med nästan 10.000 medlemmar.)

2. Jag anser även att Kontaktpersonerna som "ledare" borde ha admin-rättigheter på alla ställen där LoCot behöver admins för att snabbt kunna ta åtgärder om det behövs. En självklarhet tycker jag.

3. Utan att framhäva sig själv som chef borde alla här så småningom inser, att han/hon är det och respektera detta.

4. Val av kontaktpersonerna borde genomföras med jämna mellanrum. ( Inte vid "årsmöte" som Max Klurig skrev, han förväxlade något där)

5. Kontaktpersonerna kan väljas om ,såklart, om LoCot vill det.

6. Att representerar LoCot utåt råder det ingen tvivel om att vara nuvarande kontaktpersonerna gjorde det på ett bra sätt som inte behöver någon ändring.

7. Kontaktpersonerna borde ser till att administrationen av forumet byts ut med jämna mellanrum. ( gäller ej serveradmins, där det krävs lite annorlunda kunskap)

8. I samband med detta föreslår jag att Bollplanket öppnas för "bara läsning" för alla för att få insyn och del av diskussioner.

Vad som fattas nu i den här tråden är kontaktpersonernas och administrationens syn på saken.

LJ
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

@ LJ
1. Kontaktpersonerna borde kunna påverka administrationen på ett pedagogiskt sätt.
Vad skulle det vara för en påverkan? Urban håller sig framme och är med i diskussionerna, om det är det du är ute efter.
2. Jag anser även att Kontaktpersonerna som "ledare" borde ha admin-rättigheter på alla ställen där LoCot behöver admins för att snabbt kunna ta åtgärder om det behövs. En självklarhet tycker jag.
Är man ansvarig är väl det OK, bara kontaktpersonen vet sina begränsningar och att lita på de som har uppgiften, vilket båda nu har.
3. Utan att framhäva sig själv som chef borde alla här så småningom inser, att han/hon är det och respektera detta.
Det har du nog fått om bakfoten! Det här är ingen arbetsplats. Där har man chefer. Det här är ett frivilligt nätverk av människor som har en sak gemensamt: de kör Ubuntu på minst en av sina datorer. Här kan man vara ledare, ja. Men ledarskapet här skilljer sig något från vad man kanske kan vänta sig på andra ställen i samhället. Här kan ingen ledare få mig att göra någonting! Mina och dina insatser är helt frivilliga. Passar det inte så, då går vi. Ingen har skrivit under någonting, förrutom att leva upp till de regler som finns för forumet.
4. Val av kontaktpersonerna borde genomföras med jämna mellanrum.
Är det något som är OK med Ubuntu.com? Eller förväntar dom sig att samma personer ska sköta det hela? Tänker du dig då några nya och "bättre" personer?
7. Kontaktpersonerna borde ser till att administrationen av forumet byts ut med jämna mellanrum.
Vi är visserligen över 8.000 medlemmar, men hur många är så aktiva? Vilka finns det att välja på? Vilka vill idagsläget bli moderatorer när man inte bara får flytta trådar som hamnat fel?
8. I samband med detta föreslår jag att Bollplanket öppnas för "bara läsning" för alla för att få insyn och del av diskussioner.
Bollplanket har olyckligtvis blivit en infekterad fråga. Det här är en lite paranoid debatt, tyvärr, och den förs i andra trådar.

@ pun
Den länken har jag läst för länge sedan och det du skriver handlar inte dugg om vad som står där! Även om man bortser från Bollplanket och det där om olika ideologier. Så ursäkta oss som inte förstår vad du menar. Ingen av dina inlägg här verkar ha någon sammanhållen mening eller inriktning på ämnet. Du kanske ska bena upp dina tankar och känslor lite? Som det är nu är du fasligt nära att likna ett troll, tyvärr. Så fram med de riktiga argumenten, för dom vill vi ha. :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

maths57 skrev:@ LJ
1. Kontaktpersonerna borde kunna påverka administrationen på ett pedagogiskt sätt.
Vad skulle det vara för en påverkan? Urban håller sig framme och är med i diskussionerna, om det är det du är ute efter.
Njau... UA har alltmer dragit sig undan och bloggar istället.

Han har tappert försökt få "drevet" att inse vad Ubuntu ser som viktigt tex Bug No1 inkl
det här med fungerande datorer med ett fåtal dirty codecs.

Ingen lyssnar uppenbarligen och det måste finnas en dold inofficiell ledare, en eller flera som
kör det här racet.

Eller så är det att bara skicka in ansökan om att Ubuntu Sverige inte är ett represenativt LoCo
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

zero gravity skrev:Detta sammanställer i stort sett det enda vettiga som sagts i denna tråd.

Är du Ubuntu eller Arch användare ?

Skulle du kunna signa Ubuntero ?

https://help.launchpad.net/BecomingAnUbuntero

Dags för syn...!
KiviE

Inlägg av KiviE »

Man kan omöjligt kontrollera vilka OS man kör. Att ens försöka vore bara dumt. Tex så kan man ha en server igång med ubuntu som man aldrig ens rör, är man mindre ubuntu användare då än när man kör ubuntu på sin desktop?
pun skrev:
zero gravity skrev:Detta sammanställer i stort sett det enda vettiga som sagts i denna tråd
Mig veterligen är zero gravity en helt vanlig användare här nu och vad han kör är hans ensak och inte din. Även fast han hjälper till mycket i wikin.

Edit: Ser nu att zero står med Wikiadmin profil här just nu men tyckte jag läste någon tråd här rätt nyss att han inte var det, dock inte helt säker.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Tack för dina synpunkter maths57.
LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Även till dig ett stort tack KiwiE.
Ju mer synpunkter desto bättre.
LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

@maths57, du skrev:
Jag är inte ute efter någonting utan har kommit med förslag.
Att Urban är framme och är med i diskussionerna är klart. Och sen då?

LJ
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

pun skrev:
zero gravity skrev:Detta sammanställer i stort sett det enda vettiga som sagts i denna tråd.

Skulle du kunna signa Ubuntero ?

https://help.launchpad.net/BecomingAnUbuntero

Dags för syn...!
Passa dig, pun. Det där är OT så det skriker om det, riktat på person och inte något argument i sakfrågan och borde modereras bort. Det är dessutom att kasta sten i glashus!
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"