ljudkortet VIA 8237
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
ljudkortet VIA 8237
hej igen, jag kör med det inbyggda ljudkortet VIA 8237 o får det inte o funka, någon som vet hur jag ska göra?
Re: ljudkortet VIA 8237
VIAs kretsar kan vara en utmaning eftersom de varit helt slutna, numera är VIA med
i "the OpenSource bandwagon"...
Vad ger det här kommandona
Ska kolla lite på enbart kretsen du skrivit men det är bättre att även ha ovanstående.
i "the OpenSource bandwagon"...

Vad ger det här kommandona
Kod: Markera allt
aplay -l
Kod: Markera allt
lspci -v
Ska kolla lite på enbart kretsen du skrivit men det är bättre att även ha ovanstående.
-
sitter tyvärr inte vid denna datorn nu så jag kan tyvärr ej ge något svar för tillfället
men så fort jag kommer åt den skall jag posta svar på dessa kommandon

men så fort jag kommer åt den skall jag posta svar på dessa kommandon
-
Nedanstående inlägg skrev jag ihop. Sedan kom jag på vad som var fel.
Vet inte om det hjälper dig Tokke2, men jag ville ändå dela med mig
.
Modulerna hade inte uppdaterats samtidigt som jag uppdaterade kernelen från .16 till .19, så det fanns inga moduler för kernal att ladda... Skall inte det installeras automatiskt när man uppdaterar kernelen?Jag hänger på lite här för jag har samma ljudkort. Det detekteras korrekt och spelar ljud, fram tills jag börjar konfigurera systemet för att få det som jag vill (installerar grejjer jag vill ha och avinstallerar saker som jag inte vill ha etc). Då slutar det att funka. Jag har slitit som ett djur för ätt försöka leta upp vad som behövs för att få ljudh_vetet att fungera igen men inte lyckats.
aplay -l visar inget, men lspci -v detekterar ljudkortet:
Jag antar att det som är fel är att drivrutinen/modulen inte laddas, men jag har inte en aning om var modulen finns eller hur jag skall bära mig åt för att den skall laddas.Kod: Markera allt
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 60) Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Unknown device 810d Flags: medium devsel, IRQ 6 I/O ports at e000 [size=256] Capabilities: <access denied>
Enligt den här sidan skall man kunna köra följande:
men det ger ingen kompletering och när jag kortar ned till "sudo modprobe sn" så kompleterar det till "sudo modprobe sn9c102".Kod: Markera allt
sudo modprobe snd-
Modulen som skall laddas är snd-via82xx, men var finns den och hur gör jag för att ladda den? Uppenbarligen finns den där från början. Jag har libasound och alsa-base installerat och modulen finns med i ALSA-modules-list; i /usr/share/alsa/cards finns conf-filer för tre varianter av VIA82xx och i /usr/lib ligger det några libasound och alsa-lib/, om det hjälper.
Som sagt, det fungerar out off the box, men jag vill inte köra systemet som det är out off the box och jag förstår inte hur avinstallation av sådana saker som Bluez, Openoffice, 915resolution etc kan göra att ljudet slutar att funka.
Kan tilägga att när ljudet funkade så brukade det flasha förbi fyra ALSA-relaterade felmeddelanden, men de har försvunnit nu. Dom hade gärna fått vara kvar; hellre felmeddelande om ett ljudkort som uppenbaligen funkar än inga felmeddelanden på ett tyst system.
Om det hjälper så såg de ut så här:Vore hemskt tacksam för lite vägledning.Kod: Markera allt
PCI: Setting latency timer of device 0000:00:11.6 to 64 ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:11.6 disabled VIA 82xx Modem: probe of 0000:00:11.6 failed with error -13 ... ALSA /build/buildd/linux-ubuntu-modules-2.6.24-2.6.24/debian/build/build-generic/sound/alsa-driver/pci/via82xx.c:581: codec_read: codec 0 is not valid [0xfe0000] ALSA /build/buildd/linux-ubuntu-modules-2.6.24-2.6.24/debian/build/build-generic/sound/alsa-driver/pci/via82xx.c:581: codec_read: codec 0 is not valid [0xfe0000] ALSA /build/buildd/linux-ubuntu-modules-2.6.24-2.6.24/debian/build/build-generic/sound/alsa-driver/pci/via82xx.c:581: codec_read: codec 0 is not valid [0xfe0000] ALSA /build/buildd/linux-ubuntu-modules-2.6.24-2.6.24/debian/build/build-generic/sound/alsa-driver/pci/via82xx.c:581: codec_read: codec 0 is not valid [0xfe0000]
Vet inte om det hjälper dig Tokke2, men jag ville ändå dela med mig