Tjena !
Har en usb extern hårdisk som jag vill använda som bakupp enhet.
Nu har den ju redan fat32 format på sig och så klart så har redan jag lakt in lite info på den.
Men om jag vill spara filer från linux på den så jag vill formatera den till ext3 format.
Men finns det något program så man bara kan formatera en del av hårdisken till ext3 så jag kan spara backupp på den med rätt rättigheter
på disken.
vill ha två partitioner på den en fat och en ext3 så jag sedan kan spara windows skiten på en sida och Linux datan på den andra och då med rätt rättigheter.
// matte
USB hårdisk till ext3 format
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: USB hårdisk till ext3 format
Det måste ju gå bra 
Om det redan är Windows-data på den så skulle jag köra defragmentering (Windows kommando) och Windows partitionerare för att skapa en ny partition (med godtyckligt format), om jag har tillgång till en sådan. (Inbyggd i Vista, i XP är det ju ofta Partition Magic som används). Därefter använda GParted (laddas ner via Synaptic och hittas i Ubuntus menyer) för att formatera till ext3.
Man kan förstås också använda GParted för båda stegen (skapa partition, skapa filsystem=ext3).
När man kör GParted skall den externa disken vara avmonterad.
För att skapa en ny partition så krymper man först den gamla och lägger sedan in en ny partition på det tomma ("opartitionerade") utrymmet som bildats efter krympningen.
När man krymper partitioner är det ju bäst om man kan ha backup på de data som ligger på disken. (Fast krympning har aldrig kraschat för mig.
Tråden flyttad till "Använda Ubuntu"-tavlan.

Om det redan är Windows-data på den så skulle jag köra defragmentering (Windows kommando) och Windows partitionerare för att skapa en ny partition (med godtyckligt format), om jag har tillgång till en sådan. (Inbyggd i Vista, i XP är det ju ofta Partition Magic som används). Därefter använda GParted (laddas ner via Synaptic och hittas i Ubuntus menyer) för att formatera till ext3.
Man kan förstås också använda GParted för båda stegen (skapa partition, skapa filsystem=ext3).
När man kör GParted skall den externa disken vara avmonterad.
För att skapa en ny partition så krymper man först den gamla och lägger sedan in en ny partition på det tomma ("opartitionerade") utrymmet som bildats efter krympningen.
När man krymper partitioner är det ju bäst om man kan ha backup på de data som ligger på disken. (Fast krympning har aldrig kraschat för mig.

Tråden flyttad till "Använda Ubuntu"-tavlan.
Är det samma om man har två diskar i maskinen ?
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
---------------------------------
Ubuntu 9.04 och Windows Vista
---------------------------------
Ubuntu 9.04 och Windows Vista
- Osprey
- Kontakt:
Ja det är precis samma om du har två eller flera diskar. Du kan ha olika format på de olika diskarna, samtidigt som du också kan ha två eller flera format på en och samma disk.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...