Offline-meddelanden i Pidgin

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Offline-meddelanden i Pidgin

Inlägg av ubot »

Hur är det egentligen? Om man använder Pidgins plugin för offlinemeddelanden, är det då möjligt att både skicka meddelanden till folk som är offline och även ta emot meddelanden från andra som skickades när man själv var offline? Eller går det inte att ta emot meddelanden när man loggar in och som skickats när man var offline?
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Offline-meddelanden i Pidgin

Inlägg av cupe »

Vilket protokoll pratar vi om?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

ubot skrev:Hur är det egentligen? Om man använder Pidgins plugin för offlinemeddelanden, är det då möjligt att både skicka meddelanden till folk som är offline och även ta emot meddelanden från andra som skickades när man själv var offline? Eller går det inte att ta emot meddelanden när man loggar in och som skickats när man var offline?
Meddelat levereras när du är online och den andra kommer online. Om du är offline och andra är online, så levereras inte meddelandet. Så enda gången den levereras är när båda är online.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag har inte fått pidgin till att hantera offlinemeddelanden. Däremot så funkar det med emesene, http://www.emesene.org/.

Jag får dock felmeddelande när folk ska rysta om skärmen hos mig, så den funktionen har jag avaktiverat.
ubot

Inlägg av ubot »

axel112 skrev:Jag har inte fått pidgin till att hantera offlinemeddelanden. Däremot så funkar det med emesene, http://www.emesene.org/.

Jag får dock felmeddelande när folk ska rysta om skärmen hos mig, så den funktionen har jag avaktiverat.
Hur avaktiverar du nudge-funktionen som ger felmeddelanden?
ubot

Inlägg av ubot »

Zinden skrev:
ubot skrev:Hur är det egentligen? Om man använder Pidgins plugin för offlinemeddelanden, är det då möjligt att både skicka meddelanden till folk som är offline och även ta emot meddelanden från andra som skickades när man själv var offline? Eller går det inte att ta emot meddelanden när man loggar in och som skickats när man var offline?
Meddelat levereras när du är online och den andra kommer online. Om du är offline och andra är online, så levereras inte meddelandet. Så enda gången den levereras är när båda är online.
Det var det jag misstänkte, att offline meddelanden bara fungerar åt ena hållet sas.
ubot

Inlägg av ubot »

cupe skrev:Vilket protokoll pratar vi om?
Vi pratar om protokollet som används till Live Messenger (MSNp?).
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

ubot skrev:
axel112 skrev:Jag har inte fått pidgin till att hantera offlinemeddelanden. Däremot så funkar det med emesene, http://www.emesene.org/.

Under "inställningar" - "plugins" bockar jag bort den funktionen.

Jag har inte haft några felmeddelande sedan dess. Det kan ju också förstås bero på att det är ingen som skickat en liten "nudge". :-\
ubot

Inlägg av ubot »

axel112 skrev:
ubot skrev:

Under "inställningar" - "plugins" bockar jag bort den funktionen.

Jag har inte haft några felmeddelande sedan dess. Det kan ju också förstås bero på att det är ingen som skickat en liten "nudge". :-\
Hm, bland mina Plugins finns bara ett som är ikryssat, Personligt meddelanden. Nu kryssade jag i fönsterskakning så då borde ju vibbarna skaka fönstret istället för att ge ett felmeddelande. Jag hoppades iofs slippa ta emot vibbarn, men, men.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Man är nu klar med MSNP14. Jag förmodar att det kommer vara med i kommande version av Pidgin nu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:Man är nu klar med MSNP14. Jag förmodar att det kommer vara med i kommande version av Pidgin nu.
Ok, men jag saknar fortfarande möjligheten att skicka offline-meddelanden fram och tillbaka i Pidgin. Den funktionen finns i aMSN och i Emesene.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:
Hund skrev:Man är nu klar med MSNP14. Jag förmodar att det kommer vara med i kommande version av Pidgin nu.
Ok, men jag saknar fortfarande möjligheten att skicka offline-meddelanden fram och tillbaka i Pidgin. Den funktionen finns i aMSN och i Emesene.
Eftersom man inte har version 14 av MSNP fungerar det inte som jag nyss sa. Pidgin använder just nu MSNP9.
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:
ubot skrev:
Eftersom man inte har version 14 av MSNP fungerar det inte som jag nyss sa. Pidgin använder just nu MSNP9.
Aha, jag visste inte att Pidgin använde en äldre version. Så när kommer Pidgin börja använda MSNP14 då?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag antar att det är i kommande version.
Milestone Activate MSNPV14
Completed 2 weeks ago (07/14/2008 08:27:06 PM)
http://developer.pidgin.im/milestone/Activate MSNPV14

Det lär visa sig. :) Jag ska se om jag kan hitta någon mer info om det.
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:Jag antar att det är i kommande version.
Milestone Activate MSNPV14
Completed 2 weeks ago (07/14/2008 08:27:06 PM)
http://developer.pidgin.im/milestone/Activate MSNPV14

Det lär visa sig. :) Jag ska se om jag kan hitta någon mer info om det.
Ja, annars kommer det när det kommer. Emesene fungerar ju bra i väntan på att Pidgin ska hantera offline-meddelanden som jag vill. Det hade iofs varit bra om man redan nu hade kunnat använda Pidgin med MSNP14 utan alltför mycket strul, men jag kanske får hålla mig till tåls.
ubot

Inlägg av ubot »

Nu har jag laddat ner källkoden, konfigurerat, kompilerat och installerat Pidgin med MSNP14. När jag försöker skicka ett meddelande till någon som är offline så sparas meddelandet som en notifiering, vilket är bra. Det går dock inte att skicka meddelanden från "osynlig", vilket jag tycker är dåligt. Går det att fixa det här på något vis?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"