Kontaktpersonernas uppgift i LoCot ?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Kontaktpersonernas uppgift i LoCot ?

Inlägg av P.Forsberg »

Jag läste flera gånger om det och medlemmar vet inte så riktigt vad kontaktpersonerna är,
speciellt inte vad deras uppgift är.

1. För det första ta vi begreppet "Kontaktperson" som kom in i spelet, eftersom några tyckte,
eller kanske fortfarande tycker, är bättre än uttrycket eller titeln " Ledare " som används överallt
i andra LoCots världen över. Det var namnet som man reagerade på. Alltså översättningen av titeln "Leader".
Detta är inte bara löjligt, det är superlöjligt. Ett LoCo behöver en ledare, hur man än vänder på
namnet. Den som inte förstår eller fattar det har inte förstått hur allting fungerar.

2. Vad är då kontaktpersonernas uppgift? Idag har vi två "kontaktpersoner", nämligen Urban Anjar
och Bossieman ( som man inte hört mycket av på sistone ).Oavsett namnet så borde dom två
vara ledare för Ubuntu-se.org:s LoCo.
En ledare är en person som bestämmer i sista skedet av någon beslut. Inget annat.

Och detta saknar jag här. Jag vet att man vill undvika problem, men om dom väl dyker upp, så borde en
ledare kunna bestämma, hur det ska vara. Detta är en ledares uppgift, oavsett om några, ( låt oss säga
det lite skämtsamt ;) ) "kommunister" tycker annorlunda.

3. Val av ledare borde hållas varje år. Och detta i den offentliga delen av forumet, då vi saknar andra
kommunikationsmöjligheter, där alla kan/vill vara med.

Nu vill jag till slut ber alla att föra en sakligt diskussion om detta. Inget annat.

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kontaktpersonernas uppgift i LoCot ?

Inlägg av Ulsak »

haha, jag känner mig lite som kommunist.. ;D

Jag vill egentligen inte föra Bossiemans talan, det kan han göra själv..om han hade chansen. Grejen är att han varit utan vare sig dator och uppkoppling ett tag. Jag lånade honom en skruttig laptop som han fick laga så jag antar att han inte möjlighet att få nåt vettigt gjort. Man kan säkert maila honom om man har nåt viktigt att säga.

Att vara ledare kan man vara på många sätt. Ibland, i ett sammanhang när man har med grupper som har en begränsad förmåga att agera och tänka självständigt finns det kanske behov av ledare som pekar med hela handen men här på ubuntu-se finns det, IMHO, massvis med begåvning och kunskap så här kan också "ledandet" ske på ett mer varsamt och diskret sätt.

Kontaktperson är väl inte så felfunnet som man kanske kan tycka, det är dessa två personer som funnits vara det mest väl lämpade att föra ubuntu-se talan utåt gentemot myndigheterna.

På ett sätt så är ändå din argumentation inte fel. Det känns som det blir ett sorts "maktvakum" när man inte tydligt ser nån hierarki i organisationen. Alla ni naturvetarnördar vet ju vad naturen anser om vakum och tomrum...det kanske blir fel personer som försöker fylla denna..
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo den gode Jono har ju skrivit hur man ser på det....

https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader

Mycket enkelt så slipper man krångla till det.

Allt om LoCon

https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamKnowledgeBase

När ett LoCO godkänns så frågas då landet ut om det här och hur man ser sin plats i Ubuntu.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Followup, det nya förslaget hade jag aldrig sett

https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct

Överallt i världen blir det konflikter pga inbördes diststridigheter inkl ledarskap
som inte är särskilt intresserade av just Ubuntu
Respecting Ubuntu Processes and Principles

The Code of Conduct does not only apply to leaders. It applies more to leaders. Leaders show more patience, more respect, and more civility than other members of the Ubuntu community. As leaders, they represent their team and, ultimately, the whole Ubuntu project. Leaders do their best to reflect the values that Ubuntu stands for and the behaviors that Ubuntu holds as paramount. Additionally, they take care to act in accordance with Ubuntu governance principles and structures and work within the Ubuntu system to change them
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

pun skrev:Followup, det nya förslaget hade jag aldrig sett

Jag vet att jag har lagt upp en svensk översättning av detta dokument för mer än ett år sedan, men jag hittar det inte nu.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:haha, jag känner mig lite som kommunist.. ;D

Jag vill egentligen inte föra Bossiemans talan, det kan han göra själv..om han hade chansen. Grejen är att han varit utan vare sig dator och uppkoppling ett tag. Jag lånade honom en skruttig laptop som han fick laga så jag antar att han inte möjlighet att få nåt vettigt gjort. Man kan säkert maila honom om man har nåt viktigt att säga.

Att vara ledare kan man vara på många sätt. Ibland, i ett sammanhang när man har med grupper som har en begränsad förmåga att agera och tänka självständigt finns det kanske behov av ledare som pekar med hela handen men här på ubuntu-se finns det, IMHO, massvis med begåvning och kunskap så här kan också "ledandet" ske på ett mer varsamt och diskret sätt.

Kontaktperson är väl inte så felfunnet som man kanske kan tycka, det är dessa två personer som funnits vara det mest väl lämpade att föra ubuntu-se talan utåt gentemot myndigheterna.

På ett sätt så är ändå din argumentation inte fel. Det känns som det blir ett sorts "maktvakum" när man inte tydligt ser nån hierarki i organisationen. Alla ni naturvetarnördar vet ju vad naturen anser om vakum och tomrum...det kanske blir fel personer som försöker fylla denna..
Helt rätt Ulsak. Det är det som är problemet. Jag t.ex. vill inte har någon "härskare" eller liknande. Men allt för ofta ledde diskussionerna här ingenstans och tyvärr är det fortfarande så. Jag vill inte på något sätt nedvärdera arbetet som dom gör, men för min del saknas en "hand som slår på bordet" ibland. Och jag vet att några tycker att jag, som tysk, prata "Adolf" nu, men även ni borde förstår att det behövs ibland.
Om inte undrar jag, om ni har någon Chef på arbetsplatsen.

LJ
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Beroende på situation är det både ett demokratiskt underskott och ett demokratiskt överskott här.

Det blir ofta ändlösa diskussioner för att inte alla kan mötas och kompromissa. Men att i ena andetaget hävda att toppstyrning är av ondo för att sedan hänvisa till en linje som i varje stavelse andas stöveltramp och diktat uppifrån går inte så bra ihop.

Ska vi ha omval av kontaktpersoner en gång varje år kanske, så att det blir lite ruljangs på det hela?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

CryingFreeman skrev:Beroende på situation är det både ett demokratiskt underskott och ett demokratiskt överskott här.

Det blir ofta ändlösa diskussioner för att inte alla kan mötas och kompromissa. Men att i ena andetaget hävda att toppstyrning är av ondo för att sedan hänvisa till en linje som i varje stavelse andas stöveltramp och diktat uppifrån går inte så bra ihop.

Ska vi ha omval av kontaktpersoner en gång varje år kanske, så att det blir lite ruljangs på det hela?
Nu kommer du också med stöveltramp ;)
Men jag tycker att man äntligen borde utse en ledare för LoCot.

LJ
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

3. Val av ledare borde hållas varje år. Och detta i den offentliga delen av forumet, då vi saknar andra
kommunikationsmöjligheter, där alla kan/vill vara med.

Nej! Inte kan vi ha en offentlig omröstning om sådan viktig fråga. Utan en förberedande valberedning. Det kan i värsta fall bli ett val som får tråkiga följder för Ubuntu Sverige. En valberedning bör utses vid nästa årsmöte. När valberedning har tagit fram lämpliga kandidater kan en omröstning ske i offentliga delen av forumet.

:)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu vet jag inte hur många som bemödar sig att läsa länkar men
läs för tusan

Det centrala är att man som ledare är med på noterna angående Ubuntu, annars ska man
inte vara LoCo ledare

Sen ska det inte vara någon valperiod utan en ledare ska sjölv känna att nu funkar inte jag som ledare
Stepping Down

The Ubuntu Code of Conduct discusses the importance of gracefully stepping down from a position. This is particularly important for leaders who are responsible for decisions or specific processes - for example, if your participation is needed to reach quorum in a team council. If someone in a leadership role does not have time to fulfill the role temporarily, he or she should warn the team in advance. If an absence becomes extended, the leader should step down from the position until he or she has more time to follow through. Similarly, leaders should step down gracefully -- as described in the Code of Conduct. Those who take on a leadership position in Ubuntu are making a commitment to step down gracefully and to ensure that others on the team can easily continue where they leave off.

Note that this is less important in cases where the leadership role does not "block" decisions while the person is absent. For example, if you are one of a team of fifty list moderators, then an extended absence does not mean you should necessarily step down, because decisions will not be blocked by you not being there. Conversely, if your leadership seat is essential for decisions, then extended absences should be very carefully managed, and you should consider stepping down or at least nominating a stand-in while you will be away.

Det ska inte vara så att man bränner tid på val varje år utan det här ska ledaren känna själv.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Little John skrev: Men jag tycker att man äntligen borde utse en ledare för LoCot.
LJ
men lille john, du var väl med om det "stora bråket" för ett par år sedan...
vad jag vet så var majoriteten emot ordet "ledare" (för många är det alltför brunt...)
"kontaktperson" är ett betydligt neutralare ord...

återigen lille john: du bör ta lite semester nu det är semestertider, istället för att klaga.

(själv har jag semester från 1:a maj till sista september.
en del är effektiva när dom arbetar :-)
nu är jag lite uttråkad, så jag har tid över att kolla på ubuntus forum)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Huvaligen, gubbs o grabbar, ni tar ju i så håret reser sig på min flint. . .

För att inte tala om Gölingens avhackade nackfjädrar. Fåglar gör visst så, när de saknar
sysselsättning och känner sig omotiverade. Särskilt snygg är hon inte, men jag tycker om
henne ändå. (Jag minns ju hur hon en gång såg ut ;D 8) )

Snyggare, men redan då med en nog så vass tunga. Idag, mindre snygg, men med en än mer giftig och vass
tunga. Nu för tiden dock mest riktad mot mig, gubevars.... Hon sover, så jag vågar skriva detta. Men visst
får jag ändå tänka mig för. Annars blir det till att sova på balkonggolvet. Munken har börjat vänja sig vid
hackordningen här hemmavid och försöker anpassa sig, så gott nu en gammal, åldersdement munk kan göra det.

Gissningsvis har tråden oavsiktligt delat sig och hamnat på två plan. Oberoende av varandra.

Jag tror inte för en stund att L J avsåg införandet av Linux- och Software Freedom Day-länken i
sitt första inlägg.

Där har nog L J och C F bara kolliderat, på grund av varandras missuppfattningar och för att de håller en för hög
hastighet i kurvorna. ooohh ... ooopppss . . . ;D ;D

C F:s initiativ tycker jag har varit rätt. Ändamålet, var även det rätt. Så där vilar inga halta löss.

Jag övergår till L J:s första inlägg och börjar med punkt 1 och 2,
Punkt 1 slutar med detta:
Ett LoCo behöver en ledare, hur man än vänder på namnet. Den som inte förstår eller fattar det har inte förstått hur allting fungerar.

I punkt 2 skriver L J
En ledare är en person som bestämmer i sista skedet av någon beslut. Inget annat.

Det är nog L J:s avsikt att trycka på just detta.

I ett svar till Sid försökte jag tydliggöra liknande tankegångar och jag tar mig friheten att här länka till mitt dåvarande svar:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ap#p223191

I detta ges lite av bakgrund, historia, till varför vi idag har det som det är.

Den av forumets medlemmar nyvalda ledningen tog över ledningen efter godkännande av Ubuntu.com och då var fortfarande den
gamla forumledningen kvar på sina tidigare poster, så när som på de två, allra högsta positionerna som hade valt att avgå, efter
påstötning från Ubuntu.com och deras chef för nationella LoCos, Jono Bacon.

Det blev "förmodligen" ett övertagande fyllt av ömsesidigt misstroende under den första tiden. :-\

Hur organisationen dessförinnan hade strukturerats för att möta den kritik som förevarit, finns beskrivet i tråden ovan.

För kontaktmännen var det troligtvis en ganska delikat uppgift att bedöma hur man skulle ta hand om sin nya roll och jag
skulle inte ha önskat vara i den situationen själv. Mycket av ledarfunktioner serverades inte på ett fat, utan det blev en
något utdragen historia, där man ibland inväntade varandras nästa drag. Det vet nog både L J och jag, som vid den
tiden fungerade som någon form av förmedlande länk.

Att de nya kontaktmännen har valt en ledarstil som ibland kan kännas lite "tunn", "väl mjuk", visavi yttre betraktare, tror jag
bottnar i en mycket arbetsam övergångsperiod där företrädare för det tidigvarande, skulle lämna över till representanter
som kommit från "motståndarsidan" efter beslut från Ubuntu.com.

Jag ger L J rätt i det han säger, att kanske det börjar bli dags för ett något tydligare ledarskap.

Det behöver inte alls bli som det var under den gamla ledningen, med regelskrivning där ordet Ledare (med stort L
även mitt i meningen) angavs i var och varannan mening.

Men vi skall inte bortse från att något som nationell ledare för landets LoCo, det förväntar sig nog Ubuntu.com verkligen att vi har
i vår kontaktman/män. Allt annat är nog mer eller mindre fria fantasier. Antingen har man det, eller så är man inte längre ett
av Ubuntu.com accepterat, officiellt LoCo.

Det är viktigt att alla i en forumledning, oavsett funktion, inser att kontaktmannen är den högste, ansvarige. Ingen
annan kan åtaga sig det ansvaret gentemot Ubuntu.com. Annars kan inte forumet vara ett officiellt Ubuntuforum.

Moderatorer och forumadmins har helt enkelt sin ledare i en av forummedlemmarna vald kontaktman. Något annat kan bara inte
vara möjligt. Tycker man annat, kan inte detta forum längre vara Ubuntu.com:s nationella loco, byggt på deras regelverk.

Jag kan inte se det på annat sätt.

Ang L J:s punkt 3

Även detta har jag själv antytt vid några tillfällen.

Att det inte blev så, det tvingas jag erkänna att jag är medskyldig till. Jag var en av dem som försökte konfigurera det hela efter
det att Ubuntu.com gav oss sitt förtroende.

Under den enormt turbulenta perioden som jag delvis har återgett här ovan, när vi satt med Ubuntu.coms erkännande och skulle
ta över forumet med forumpersonal kvar från den förra ledningen, så var umgänget inte alltid så lätt. Inte för någondera part.

Vi hade fullt sjå med omröstning och strukturering av ett blivande Förtroenderåd m.m. m.m....

Att vi då skulle ha förstått att vi röstade fram personer för en i tid fastlagd period, det var det ingen av oss ansvariga vid den tiden
som tänkte på. I vart fall inte jag. Det medgives. Men visst borde det ha varit så. Men då, då var vi nog allt för glada över att frihetens stund
hade kommit, så vi såg nog förmodligen enbart till stundens glädje och glömde helt enkelt bort, att det alltid kommer en morgondag . . . .

Varje enskilt förtroendeuppdrag bör med givna tidsramar ställas till prövning av dem man anses representera.

Detta med tidsbestämda uppdrag skulle självfallet ha gällt även andra funktioner som moderatorer och forumadmins likaså.
Även om dessa kanske kan väljas inbördes inom gruppen OCH i samråd med kontaktmannen. "Forumets verkställande direktör".
Så länge vi är ett forum inom Ubuntu.com.

En vald kontaktman tar i kraft av stitt förtroendeuppdrag och organiserar sin organisation så som denne finner rätt och där
kontaktmannen omger sig med de personer som denne har förtroende för. För att kunna ta ansvar för verksamheten gentemot Ubuntu.com.
Det finns inget konstigt i ett sådant upplägg. Motsatsen till det, är snarare mer besynnerligt, i så fall.

Det blir svårt att ta ansvar för något om man inte har kontroll över och bestämmanderätt över de resurser man skall använda sig av,
för att nå det som förväntas av en.

Detta blir den naturliga följden:

1. Forumets medlemmar väljer sin/sina kontaktmän.

2. Kontaktmännen väljer sin forumledning, administration och huvudmoderator.

Serveradmins bör/kan inte omfattas av någon form av fria val, där måste kunskapen vara det avgörande.
Möjligen att man väljer mellan ett antal kandidater, förvisso.

Inte heller förtroenderådet. Detta kan enbart tillsättas via direktval i forumet av dess medlemmar
och är tillsatt för att följa upp att den övriga organisationen fullgör sitt förväntade åtagande. De står vid sidan av.

Tidsbestämning av tjänst på förtroendeposter borde vi ha insett att det skulle det ha varit. Så, borde vi ha genomfört nyordningen den
gången när vi tog över från en totalitär ledning. Men vid det tillfället försummade vi chansen av bl.a. ovan angivna orsaker.

Detta hindrar inte att vi tar upp diskussioner om detta. Det är rent av en större och viktigare fråga för forummedlemmar totalt och allmänt sett,
än den något mindre frågan om hur vi skall ha det med Hedersmedlemmar.

Så grabbar, slit inte hårtofsarna av varandra angående detta med länklisten överst på sidan, utan fatta varandras händer och fundera på hur
vi skall gå vidare med det som L J tar upp i sitt första inlägg.

Ps., nu är Gölingen uppe. Fan! Nu stundar att släpa ut madrass och täcke till balkongen. Hörs och syns vi inte under en tid, beror det förmodligen
på att jag inte får ha tillgång till dator på sjukhemmet där jag ligger som konvalecent efter Gölingens hantering . . . :D

Tukken
hälsar till envar. Ond, såväl som god ;D ;D ;D
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 26 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Rune.K skrev:
Little John skrev: Men jag tycker att man äntligen borde utse en ledare för LoCot.
LJ
men lille john, du var väl med om det "stora bråket" för ett par år sedan...
vad jag vet så var majoriteten emot ordet "ledare" (för många är det alltför brunt...)
"kontaktperson" är ett betydligt neutralare ord...

återigen lille john: du bör ta lite semester nu det är semestertider, istället för att klaga.

(själv har jag semester från 1:a maj till sista september.
en del är effektiva när dom arbetar :-)
nu är jag lite uttråkad, så jag har tid över att kolla på ubuntus forum)
Nej, jag var inte med. Jag var bara medlem här och fattade ingenting då.
Och angående "Ledare" borde du läsa första inlägget där jag beskrev hur det kommit till.
Jag upprepar: Diskussionen om ordet ledare var inte bara löjligt. Den var mer än pinsamt.

LJ
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

oj . . . . . ::)

sneglar du åt mitt håll? ;D ;D 8)
Och angående "Ledare" borde du läsa första inlägget där jag beskrev hur det kommit till.
Jag upprepar: Diskussionen om ordet ledare var inte bara löjligt. Den var mer än pinsamt.
Men, det tyckte inte jag. :-*

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag kan helt frivilligt göra ett ärende till Ubuntus Community Council
angående Ubuntu Sverige.

Det verkar inte finnas tilstymmelse till vilja att underordna sig Ubuntu,

Om man sedan kallar det ledare, kontaktperson, koordinatör är strunt samma.

Sen har ju icke Ubuntuister noll trovärdighet i den här frågan, enbart trollningar...
LJ räknar jag fortfarande som Ubuntuist som föll offer för ICKE UBUNTU linjen.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Till pun

jag gissar att du behöver mycket av sådant här :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
och verkligen har saknat det tidigare.
I avvaktan på att rätt person/er ger dig det, kanske du kan acceptera att jag gör det, tills vidare.

Kram.
Tukken
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Vilken är alltså kontaktpersonernas uppgift i LoCot? Uppenbarligen finns det tre funktioner de fyller.
1. Uppåt: att vara just kontaktpersoner i samröret med Ubuntu.com/Canonical.
2. Utåt: att stå som ytterst ansvariga för den här webbplatsen. Kanske någon form av ansvarigutgivare?
3. Inåt: att påminna om riktning och inriktning.

Vi måste komma ihåg att det här är inte en arbetsplats, så ledare i betydelsen chef lär vi knappast kunna ha. Mark Sh är ägare och chef för Canonical; Bossieman och Urban har väl inte samma postition hos oss, kan jag tänka mig.

Ledarskap kan, som sagts, se lite olika ut. Nu finns det flera olika uppgifter för att sköta om forumet. Det är inte kontaktpersonerna som sköter dessa, för det finns det speciellt utsedda personer. Hur mycket kontaktpersonerna behöver engagera sig är väl beroende på hur saker flyter på?

Vad jag undrar, LJ, är du ute efter ett klargörande eller vill du ha en ändring?
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Sen har ju icke Ubuntuister noll trovärdighet i den här frågan, enbart trollningar...
LJ räknar jag fortfarande som Ubuntuist som föll offer för ICKE UBUNTU linjen.[/quote]

Efter som du är OT! nu måste jag svara. Vad är Ubuntuist? Är jag mindre Ubuntuist för jag kör en annan distribution på några av mina datorer? Kan jag inte tycka att Ubuntu är super bra för jag väljer att köra andra distributioner på några av mina datorer? Skall jag då inte ha rätt uttala mig i frågan? Om jag i mitt senaste inlägg värnar om Ubuntu Sveriges framtid. Att vi har en förståndig och bra ledning.

;)
Senast redigerad av 1 Klurig, redigerad totalt 26 gånger.
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

till maths57

Jag ser vem du riktar ditt inlägg till
Vad jag undrar, LJ, är du ute efter ett klargörande eller vill du ha en ändring?
så det respekterar jag.

Därför avvaktar jag.

Påminn mig gärna senare, när L J har haft möjlighet till att själv svara. Jag har en synpunkt som jag gärna
framför. Men först därefter. Eventuellt återkommer jag i ett p.m.

Ha det gott, allesamman och maths57, förstås ;) ;)

Tukken
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det är bara sista raden jag riktar. Så var inte blyg, Tukken. ;) Det är ju ändå kontaktpersonerns funktioner och uppgifter tråden handlar om.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"