Tjena
Jag har lite problem med att hitta min router som jag satte in ett lösen ord på igår. (bara det var ju lite knepigt när man inte är van)
Nå hur som helst bytte jag ssid , kryxade för hidden och använde wpa eftersom wpa-2 inte fanns , tillät båda mac addresserna eftersom jag har 2 burkar anslutna till routern.
På den med xp hittade jag modemet ganska lätt men på den med ubuntu var det värre.
det skulle behöva fungera . jag valde skapa nytt nätverk (eller vad det nu hette) , skrev in ssid , wpa personel , lösenord , och tkp eller tkip men nej .
Har någon något förslag vad jag kan ha gjort fel ?
Prob. med att hitta krypterad router
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Prob. med att hitta krypterad router
lugn och fin..har du ställt in din trådlösa till roaming? ( det valet gör man i System->Administration->Nätverk) Då brukar den sniffa upp det som finns. Vänsterklicka på nätverkssymbolen. ( när jag har det trådlösa har jag fyra blå staplar i olika höjder) . Då ser man alla tillgängliga nätverk ( om bör i ett flerfamiljhus samt ingående småföretag ser man många sådana) Den router du etablerat bör synas, bocka för den. Då bör den efterfråga lösen och vilken typ av säkerhet ( i ditt fall wpa-personal) som finns.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Eftersom du bockat i dolt SSID så är det inte säkert att nätverket dyker upp i listan (om man inte förut varit ansluten till det, då syns den nog ändå) Du verkar ha gjort allt rätt, men kolla så att Roaming mode är ibockat på wlansanslutningen.
Hej å Tack För svar !!
Jo nu fungerar nätet igen.
antagligen så var det någonting med det där roaming mode som jag var å pillade på( kom aldrig riktigt på hur det fungerar förresten
)
Det enda konstiga Är att Namnet på routern är döpt till tex : jag .. men ändå står det att jag är ansluten till default .
Men det gör detsamma .Huvudsaken är att det Funkar
Tack för Hjälpen
Jo nu fungerar nätet igen.
antagligen så var det någonting med det där roaming mode som jag var å pillade på( kom aldrig riktigt på hur det fungerar förresten

Det enda konstiga Är att Namnet på routern är döpt till tex : jag .. men ändå står det att jag är ansluten till default .
Men det gör detsamma .Huvudsaken är att det Funkar
Tack för Hjälpen