Installera Ubuntu över annan Linux-dist?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Installera Ubuntu över annan Linux-dist?
Jag testade Ubuntu för ett par år sen, men då funkade det inte tillräckligt bra med min hårdvara.
Därför har jag nu en dator med WinXP på en disk, dual-boot och linux-disten Mepis på en egen disk.
Nu till min fråga:
Ubuntu har ju utvecklats strålande och nu vill jag gärna köra U-, eller Ku-buntu istället för mitt gamla Mepis.
Hur gör jag då?
Jag har ett antal GB personliga filer som jag inte vill sabba.
Går det att installera Ubuntu över en gammal dist utan att skriva över Home?
Eller måste man ta säkerhetsbackup på alla Gigabytena först och sen återställa dem?
/Yr i mössan
Därför har jag nu en dator med WinXP på en disk, dual-boot och linux-disten Mepis på en egen disk.
Nu till min fråga:
Ubuntu har ju utvecklats strålande och nu vill jag gärna köra U-, eller Ku-buntu istället för mitt gamla Mepis.
Hur gör jag då?
Jag har ett antal GB personliga filer som jag inte vill sabba.
Eller måste man ta säkerhetsbackup på alla Gigabytena först och sen återställa dem?
/Yr i mössan
Re: Installera Ubuntu över annan Linux-dist?
Jag skulle ta en säkehetskopia oavsett om jag skulle installera något.
Ett måste att ha....
Sen går det troligen bra att direkt montera ditt gamla /home med Ubuntus installation
Du väljer manuell partionering och bara klickar dig fram och att då din gamla home partion
ska vara just /home med Ubuntu, KOLLAR NOGA ALLA FORMATERINGSBOCKAR !!!
Med på Liveskivan finns även gparted om du vill kolla partitionerna
Alt-F2 > gksudo gparted
Lycka Till !
Ett måste att ha....
Sen går det troligen bra att direkt montera ditt gamla /home med Ubuntus installation
Du väljer manuell partionering och bara klickar dig fram och att då din gamla home partion
Med på Liveskivan finns även gparted om du vill kolla partitionerna
Alt-F2 > gksudo gparted
Lycka Till !
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lite tankar, bara:
Leif skriver
och pun svarar:
Svaret ovan är helt rätt. Men det förutsätter något som inte finns beskrivet i Leifs fråga.
Leif behöver svara på om hans nuvarande Home-katalog ligger på en separat partition.
Gör den det, är svaret rätt. Om inte, blir det fel.
I båda fallen är denna del av svaret helt rätt:
Därmed kan Home alltid återställas och Leif behöver inte riskera att förlora något.Jag skulle ta en säkehetskopia oavsett om jag skulle installera något.
Ligger inte Leifs nuvarande Home på en separat partition däremot, så hjälper inte svaret mer, än att en
sparad kopia av Home alltid kan läggas tillbaks till den nya mappen Home och allt är återställt.
Därför att en Homemapp är definitivt överskriven vid en nyinstallation om den inte ligger på en separat
partition.
Om Leif inte har separat partition för Home, men tycker att det kan vara bra att ha, bör han fundera kring
detta och läsa i vår wiki om hur man fixar till det. Se denna länk:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
Ha det gott, båda två. Kul att se dig här Leif. Du blir förmodligen (förhoppningsvis) nöjd med Ubuntu.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Njau..... det är lite "komplexare" än så...
Ubiquity har en funktion där /home inte rörs även om den ligger på en systempartition.
Sen vart nu home ligger kan klargöras, kör man Mepis så borde det vara en separat home.
Ubiquitys funktion som infördes i Hardy
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu ... serve-home
Hur det än är så tror jag sedan att Psychocats guider inte är tillämpliga för mephis.
Oavsett hur det är så SKA man ha BACKUPER.... det finns inga genvägar eller 100% säkra lösningar.

Ubiquity har en funktion där /home inte rörs även om den ligger på en systempartition.
Sen vart nu home ligger kan klargöras, kör man Mepis så borde det vara en separat home.
Hur det än är så tror jag sedan att Psychocats guider inte är tillämpliga för mephis.
Oavsett hur det är så SKA man ha BACKUPER.... det finns inga genvägar eller 100% säkra lösningar.
- Broder Tuck

Nu går det mest runt och runt . . .
Det är fortfarande bara Leif Svensson som kan ge oss ett svar om hur det ser ut hemma hos honom, i hans dator.och pun svarar:
Svaret ovan är helt rätt. Men det förutsätter något som inte finns beskrivet i Leifs fråga.
Leif behöver svara på om hans nuvarande Home-katalog ligger på en separat partition.
Gör den det, är svaret rätt. Om inte, blir det fel.
I båda fallen är denna del av svaret helt rätt:
Jag skulle ta en säkehetskopia oavsett om jag skulle installera något.
Därmed kan Home alltid återställas och Leif behöver inte riskera att förlora något.
Ligger inte Leifs nuvarande Home på en separat partition däremot, så hjälper inte svaret mer, än att en
sparad kopia av Home alltid kan läggas tillbaks till den nya mappen Home och allt är återställt.
Därför att en Homemapp är definitivt överskriven vid en nyinstallation om den inte ligger på en separat
partition.
Om Leif inte har separat partition för Home, men tycker att det kan vara bra att ha, bör han fundera kring
detta och läsa i vår wiki om hur man fixar till det. Se denna länk:
Allt annat är irrelevanta spekulationer och bör avföras som sådana. Relevanta gissningar, ja, kanske. Men bäst
är, likafullt, att fråga Leif själv. Annars tenderar pun att ge svar som de gör på Ubuntu Sverige och som han titt som tätt
refererar till och ondgör sig över.
I den definitionen, gjord av honom själv, tror jag inte att han själv vill bidraga till med sina svar.

Han och endast han, vet ju bäst.

. . . och refererar till engelskspråkiga sidor som han tycker att forumet och dess medlemmar, inte bör göra . . . .Njau..... det är lite "komplexare" än så...

Pun verkar försvinna ut någonstans, när han skriver:
eftersom tråden berör Leif Svenssons första inlägg och frågan:Hur det än är så tror jag sedan att Psychocats guider inte är tillämpliga för mephis.
Vad har då vår wiki och Psychocats "problem " visavi Mepis att göra i tråden?Nu till min fråga:
Hur gör jag då?
Välkommen till Ubuntu Sverige, Pun.

Leif Svensson, oavsett kringsnacket som hamnat i din tråd/fråga och som jag ber om ursäkt för, så hoppas jag att du,
med någon form av filtrering av det som finns i din tråd ovan, kan se att, visst skall du pröva på Ubuntu.
Kör försiktigt bara. Beroende på hur din situation ser ut, kommer du att ha ett par, tre, möjliga vägar. Inget behöver bli
tillspillogivet. Spara ner och kör. Har du ingen separat home-partition, passa på att fixa till en sådan vid en eventuell
nyinstallation. Det blir enklast så.
Är din Home redan idag på en separat partition så är svaret på din fråga
och om du gör så som pun ursprungligen skrev,Går det att installera Ubuntu över en gammal dist utan att skriva över Home?
JA, det är i så fall inget problem och du behöver bara ange befintlig homepartition vid installationen. OBSERVERA pluns
skrivning bara, så att du inte bockar för att även den (Home-partitionen) skall formatteras vid installationen.
I fall att du missar det och inte får bort bocken för formattering, så är det förlorat. Säkerhetskopian finns ju, förmodligen, någonstans.

Tillbaks till grunden:
och du är räddad i vilket fall som helst.Jag skulle ta en säkehetskopia oavsett om jag skulle installera något.

Tukken
p.s. Som även skickar en kram till pun. Kul att se, att vi alla kan göra misstag? Visst är det? Jag har gjort många. Det är därför jag alltid är så glad.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Jo mitt svar innehåller en "återvändsgata" som man inte tar sig ur pga formateringsbocken.Broder Tuck skrev:![]()
Nu går det mest runt och runt . . .
och pun svarar:
För de som installerat Debian och valt manuell partionering är det här enklare.
Jag ska kallköra Ubiquity och återkommer med en skärmbild.
Hur man än gör och Mephis är installerat så blir det stopp och den som frågar måste ställa en ny fråga.
Sen finns då även "preserve Home" funktionen numera...

- Broder Tuck

Milde himmel. . . .

Leif Svensson, är du fortfarande kvar som Ubuntuintresserad?
Jag hoppas det. . . . .

Kort o gott så är det ju omöjligt för Ubuntu att känna till hur alla 350 distar funkar...Broder Tuck skrev:![]()
Milde himmel. . . .![]()

Däremot är fomateringsbocken effektiv för att inte ställa till nåt.
Ubuntu har missat att marknadsföra den här funktionen inkl preserve home
Debians "GUI" är ju mer logisk för att hantera manuella partioneringsval.
Ska se om jag kan fippla till en skärmdump utan att sabba min installation....

- Broder Tuck

Hej Leif.
Börjar det gråna på dig vid tinningarna?
Det som nu händer i din tråd är inget svar på din första fråga, utan snarare någon form av utveckling på/av svaret på den.

Det egentliga svaret är redan avgivet och jag hoppas på att du med tiden kommer att dyka upp hos oss inne på forumet,
som en nytillkommen och glad Ubuntuanvändare. Får du sedan någon tid över, så kan du ägna den tiill att ta del av fort-
sättningen på denna, din tråd.
Kör du, namne (Leif), det kommer nog att funka för dig med. Oaktat all skrämselpropaganda som du kan skönja i en eller
annan vrå.

Tukken
Tjau, skrämsel o fakta...
Så här ser det iaf ut.

Direktlänk
http://pici.se/pictures/eqUducCnL.jpg
I mitt fall så har jag då /home på sda4 > Allting klickas fram och väljs i rullgardinerna.
Redigera Partition eller att dubbelklicka på partitionen.
Debian har då exakt likadant fast tydligare när man ser det med ett textbaserat installations GUI.
"Skrämselpropaganda" over and out....

Så här ser det iaf ut.

Direktlänk
I mitt fall så har jag då /home på sda4 > Allting klickas fram och väljs i rullgardinerna.
Redigera Partition eller att dubbelklicka på partitionen.
Debian har då exakt likadant fast tydligare när man ser det med ett textbaserat installations GUI.
"Skrämselpropaganda" over and out....

- Broder Tuck

Jag gillar dig ändå, pun, plun. . . .

Jag tycker dock att det är tillräckligt med att svara intresserade, blivande, Ubuntuister på det de frågar om
och inte ge dem allt för mycket av övrig information som de kanske inte ens kommer att ställas inför, under resterande del av
sitt liv. Med Ubuntu.
Det kan då vara som ett exempel på andra, som du och jag, bl.a....

Han har fått svar på sin fråga.
Allt annat är ovidkommande.
Ta därför inte denna kommentar om skrämselpropaganda allt för personligt. Visa att du kan stå över sådant.
Ge inte mer än svaret på vad som efterfrågas. Övrigt torde vara "överkurs" och kanske du möter dem en dag, på den nivån, men
intill dess, försök att besvara dem där de står och inte dit du har hunnit.
Annat kanske de vare sig eftertraktar, eller än mindre, ser som en för dem önskvärd situation för dem själva.

Tukken
Tjau igen... jag vet inte vad du är ute efter.
Det här är en standardfunktion i både Debian samt Ubuntu.
Hur det passar med Mephis vet jag inte men frågeställaren borde
nu relativt enkelt se hur det ser ut.
Sen ska man då ha backuper oavsett detta....
On Topic !
Det här är en standardfunktion i både Debian samt Ubuntu.
Hur det passar med Mephis vet jag inte men frågeställaren borde
nu relativt enkelt se hur det ser ut.
Sen ska man då ha backuper oavsett detta....
On Topic !
- Broder Tuck

Nog talat!

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Wow...!
Vilket gensvar! Fantastiskt entusiastiska medlemmar i detta forum
Jag har min /home på en separat partition.
Jag borde alltså kunna köra över min gamla Mepis-installation med den senaste Ubuntu-utgåvan utan större problem.
Trots er lilla skärmytsling så tyckte jag alla svaren var intressanta och läsvärda.
Jag är tekniker och programmeringskunnig, men inte så erfaren av Linux.
Tänkte råda bot på det nu...
Tack, alla!
/Leif
Vilket gensvar! Fantastiskt entusiastiska medlemmar i detta forum

Jag har min /home på en separat partition.
Jag borde alltså kunna köra över min gamla Mepis-installation med den senaste Ubuntu-utgåvan utan större problem.
Trots er lilla skärmytsling så tyckte jag alla svaren var intressanta och läsvärda.
Jag är tekniker och programmeringskunnig, men inte så erfaren av Linux.
Tänkte råda bot på det nu...

Tack, alla!
/Leif
Jo ämnet ventilerades väl...
Som du ser på bilden så via rullgardinen längst ner så definierar du då att det är ditt /home
Du kollar då noga de berömda formateringsbockarna...
(Bilden är kallkörd så då definierade jag bara /home, sen kör jag en dynamisk swap om någon undrar hur jag kan ha 4 partitioner)
Sen var jag spiksäker på en följdfråga....hursomhelst så kan det bli strul då Ubuntu ska ladda ditt home
Beror på hur mycket special det är.
Om det skulle krascka så kan du byta till en felsäker session via loginbilden....
Have Fun...

Som du ser på bilden så via rullgardinen längst ner så definierar du då att det är ditt /home
Du kollar då noga de berömda formateringsbockarna...

(Bilden är kallkörd så då definierade jag bara /home, sen kör jag en dynamisk swap om någon undrar hur jag kan ha 4 partitioner)
Sen var jag spiksäker på en följdfråga....hursomhelst så kan det bli strul då Ubuntu ska ladda ditt home
Beror på hur mycket special det är.
Om det skulle krascka så kan du byta till en felsäker session via loginbilden....
Have Fun...