Hej,
Jag får förhoppningsvis en ny hårddisk på 500 GB i morgon

Ligger det nåt i detta citat?
Källa:Om man partitionerar en större disk manuellt kan systemet i vissa fall fungera bättre om man delar upp den i flera partitioner för datalagring och inte låter någon partition överstiga 200 GB.
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... tm#Exempel
Jag har tänkt göra en separat partition för /Musik /Film /Bilder /Dokument. Detta för att jag vill om problem uppstår kunna formatera hela min /Home utan att förlora nåt viktigt. Jag ska länka från Platser till dessa kataloger i stället för de i Home katalogen. Det verkar dock vara nån bugg som gör att man inte kan sätta de katalogerna att peka på nån annan katalog än de som de är inställda på från början (/Musik, /Bilder osv. i /Home.) men jag får göra en länk i de katalogerna tills vidare.
Nu sitter jag och funderar på hur det är bäst att partitionera den.
60 GB Till Win XP för ev. Spel
/swap 2 GB jag har 1 GB i minne och sätter två i swap för att kunna sätta datorn i vänteläge
/boot ? Har jag nån direkt nytta av en separat partition?
/Root ? Hur mycket behöver jag här om jag inte ska behöva riskera att utöka partitionen ...?
/Home ? Behöver väll inte vara så stor eftersom jag inte har /Musik /Video... där
/tmp 6 GB Då kan jag alltid bränna en DVD -R och ha lite marginal
/Video 200 GB ? Om det inte går lika bra att göra den större?? Jag blev lite osäker efter att ha läst den där sidan som jag hänvisade till här ovan.
/Video2 ungifär 200GB
/Musik 50 GB Det räcker ju ett tag, jag håller på att föra in alla mina skivor till mp3 format

/Bilder ? Är det bra att ha en partition med bara bilder? Jag tänkte ett tag slå ihop det med dokument men jag vet inte hur det är med vissa bildvisningsprogram. Kanske de inte gillar att det finns en massa dokument där? En del program använder /Bilder som standard och blir kanske förvirrade om jag har mina dokument där.
/Dokument 8 GB då kan jag ju skriva ett tag... Neb jag har ju platts så jag behöver inte snåla

/Blandat? tex. spel som man dragit hem för installation, fria gratis spel naturligt vis. Det är väll inte för inte man väljer GNU/Linux

/usr ? har jag nån nytta av att ge /usr en egen partition ifall jag har strulat till det och måste installera om Ubuntu
/etc ? Samma fråga som ovan.
Är det nått jag har missat?
Jag vet att det inte blir 500 om man adderar ihop allt... Video 2 kan jag lägga på en annan hårddisk och har då en hel del kvar utav 500 Giggaren.
Jag har ytterligare ca 350 GB att fördela förutom denna 500 GB hårddisk

Ni som har använt Ubuntu länge hur har ni delat upp Ubuntu Installationen i partitioner och varför har ni valt att göra som ni gjort?
Jag har tidigare kört Ubuntu som ett "lek OS" och haft Win XP som grund men nu är jag upp över öronen läss på Win XP så jag tänkte göra en liten rokad där och ha Ubuntu som grund och Win XP bara för spel som inte funkar i Ubuntu.