Tappar ethernet..

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
ribery
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Tappar ethernet..

Inlägg av ribery »

Är väldigt mycket nybörjare. Allt har i stort sett fungerat felfritt vid installation.. ubuntu hittade även mitt externa usb-ljudkort Novation Xio, vilket var imponerande. Men ungefär vid varannan uppstart så förlorar jag internet. Jag brukar få panik, fipplar med nätverksinställningar(vilka verkar vara okej) och det slutar med att jag tvingas installera om hela ubuntu.

Finns det något sätt att återställa hårdvarukonfiguration så som den var vid en tidigare uppstart? Eller att bara återinstallera hårdvara utan att behöva installera om hela ubuntu? Någon som har någon idé vad det kan vara som händer? Jag gör inget konstigt vad jag vet efter att installerat ubuntu, förutom att installera de senaste uppdateringarna. När jag körde XP var det aldrig något strul med ethernetkortet. Har dessvärre ingen aning om vad det är för kort, men det sitter i en HP Pavillion t260.se.. och drivrutiner från HP är bara till XP.

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Tappar ethernet..

Inlägg av maths57 »

Det vi behöver veta är vad som händer när du förlorar kontakten med internet. Händer det något speciellt just då? Det bästa vore om vi kunde ha kontakt med dig medan du har problemet, innan du börjar mecka.

Eftersom du ibland kan få kontakt med internet, verkar det som om drivrutinerna funkar. Även om man inte kan vara säker.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Öppna en terminal och skriv

Kod: Markera allt

lspci
posta svaret här så vet vi vad du har för nätverkskort.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Vad konstigt! Jag får väldig skakig connect ock ...och det har skett nu i dagarna. Och efter ett par omstarter så är uppkopplingen stabil igen.
1. kontakten mellan modem och router är ok
2. windoze användarna, varav en med samma DI-GWL 122 usb (rev C) usb-trådlös, surfar obehindrat
3. ifconfig visar inga onormala värden
4. dns servrarna ( primär och sekundär) ok i Nätverksinställningar.

vad kan man felsöka mer ?
Användarvisningsbild
ribery

Inlägg av ribery »

Tack för snabba svar!

00:04.0 Ethernet controller: nVidia Corporation nForce2 Ethernet Controller (rev a1)

Värt att notera är kanske att internet fungerar felfritt om jag kör ubuntu från live-cd:n.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

ribery skrev:Värt att notera är kanske att internet fungerar felfritt om jag kör ubuntu från live-cd:n.
Något liknande har jag själv råkat ut för, men minns inte riktigt hur jag löste det. Det verkar som om dom har gjort något med Nätverkskonfigureraren som ställer till saker.

* Är datorn kopplad till en router?
* Har du dynamisk adress till datorn?
* Tappar du uppkopplingen under tiden som du är uppkopplad eller kommer det direkt vid start?
Användarvisningsbild
ribery

Inlägg av ribery »

Dynamiska adresser, ADSL-uppkoppling... och internet lade aldrig av mitt i en session, utan försvann vid en uppstart från en annan. Men nu installerade jag "Ubuntu Studio" istället och nu fungerar det helt perfekt! Vet inte vad det är för skillnad i utgåvorna mer än att det ingår en hel drös med färdiginstallerade ljud och videoprogram, men jag är bara glad att det fungerar!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Ibland är det lite nyckfullt. Jag är också glad att det fungerar för dig. :)
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Något liknande har hänt mig också. Det började för ett par veckor sen. Internetanslutningen bara dör ibland. Det ända som funkar är att starta om.
Det är som nätverkskortet börjar bråka, för det hittar inga trådlösa nätverk heller. Kan ju iofs vara fel på hårdvaran, men det verkar ju som att fler har samma problem???

06:01.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
06:02.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413 802.11bg NIC (rev 01)

ADSL-modemet verkar funka.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Är det för dig som för ribery att det funkar om du kör live-CDn?
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Vet inte, ska prova live-cd:n ikväll.
Har en eee med xandros, som inte har bråkat någon gång. Nu har jag inte använt den så mkt med modemet iofs.
Det sjuka är att det kan hända när som helst; om man lämnar datorn på över natten för att tanka ngt så är det lite fifty-fifty om den är ansluten på morgonen när man kollar. Ibland tappar man kontakten när man sitter och surfar.
Tack för svar förresten.
chribbe76

Inlägg av chribbe76 »

Hej Forum, jag livar upp tråden!
Jag är nybörjare och har installerat Ubuntu 8.04, alla uppdateringar är hämtade.

Jag har lite problem med att nätverkskortet inte fungerar vid uppstart, om kortet väl kommer igång så funkar det klockrent.
Moderkortet är ett ASUS P5GC-VM PRO med integrerat "PCI Express Gigabit Lan".
Så här ofta har det inte funkat de senaste omstarterna,0=ej funkar : 01111101110.
Jag har testat med 2 olika routrar(en med 1000 och en med 100Mbit) med samma resultat.
Att använda fast ip lokalt hjälper inte.
Jag har testat att starta med en knoppix-skiva några gånger och det verkar fungera men jag har inte testat tillräckligt många gånger för att vara säker.

Nu sitter jag här med datorn igång och ett nätverkskort som inte fungerar men jag vet inte hur jag ska göra för att ta reda på exakt vad som är fel.
Jag har hittills skrivit några obegripliga saker i Terminal, men det kanske kan hjälpa er att hjälpa mig.
Terminal stuff
Och loggar från uppstarten:
daemon log
debug
kern log

Om min webserver inte funkar så prova lite senare, den ligger på Wintendo :)

Tack på förhand!
Recessor

Inlägg av Recessor »

Hejsan!

Vet inte om jag borde ha skapat en ny tråd, men nya trådar kan ju bli hur många som helst.
Mitt problem är att jag tappar anslutning mot mitt LAN/Internet när skärmen går in i viloläge
(Skärmsläckare är OK). Jag har fiddlat runt och letat efter någon inställning som kanske tar
ethernetkortet (trådbundet) offline. Men inte hittat något. Det enda som hjälper är att starta om...

När jag är nystartad funkar allt hur bra som helst, hur länge som helst. Tills jag låter datorn stå
och skärmsläckaren har kört sitt pass klart och skärmen (bara skärmen?) går ner i viloläge!

Mvh
Recessor
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"