Internetproblem [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Karyn
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Internetproblem [LÖST]

Inlägg av Karyn »

Jag har nyss installerat Ubuntu genom Windows, för att se att allt funkar innan jag gör det på riktigt. Och problem var det givetvis (min dator verkar inte gilla Linux...) Det största problemet just nu är internetuppkopplingen. Den finns och jag kan pinga allehanda saker (men bara om det är IP-nr, inte vanlig adress), men datorn fixar inte riktigt att använda den. Problemet yttrar sig på två sätt och jag vet inte om de har ett samband, även om jag tror det.

I Firefox:
Det enda som hittills har gått att ladda är google.se. Allt annat fastnar i "Waiting for 'adress'". Laddningen avbryts heller inte, utan den kan stå och gå i typ 20 minuter (sen tröttnade jag).

I Synaptic / Lägg till/Ta bort program:
Jag har försökt installera program och då har den sagt att jag behöver uppdatera förråden, vilket jag tillåter. Detta görs i en evighet och filerna som behöver laddas ned blir fler och fler hela tiden. De flesta får status "Failed". När jag kör sudo apt-get update (vilket väl är samma som ovanstående?) får jag ett meddelande som börjar så här och sedan fortsätter med andra filer/servrar:
Läs:1 http://archive.canonical.com hardy Release.gpg [189B]
Ign http://archive.canonical.com hardy/partner Translation-sv_SE
Läs:2 http://se.archive.ubuntu.com hardy Release.gpg [191B]
Ign http://se.archive.ubuntu.com hardy/main Translation-sv_SE
Jag letade runt lite här igår och hittade ett par saker som jag funderade på om det kunde vara, men som inte hjälpte. Dels att avaktivera IPv6 (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202838) och dels en bug (http://ubuntu-se.org/wiki/FAQ/SudoProblem).

Jag har en fast uppkoppling med statisk IP-adress och sladd drekt till nätverksuttag i väggen.

EDIT: Jag har numera Ubuntu installerat helt normalt, så inget kan skyllas på Wubi.
Senast redigerad av 2 Karyn, redigerad totalt 12 gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Internetproblem

Inlägg av Ulsak »

hur ser det ut med nätverk-settings?

System->Administration->Nätverk

Ibland när det fastnat brukar jag högerklicka på nätverksikonen och klicka på manuell konfiguration. När man gjort det brukar nätverket aktivera sig.
Karyn

Inlägg av Karyn »

Jag har konfigurerat nätverket manuellt. Och det funkar ju med vissa saker...
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Karyn skrev:Jag har konfigurerat nätverket manuellt. Och det funkar ju med vissa saker...
Låter som strul med DNS. Vad händer om du går till http://91.189.94.249 ?
Karyn

Inlägg av Karyn »

Jag kan inte gå in på http://91.189.94.249 med Firefox, däremot kan jag pinga den i Nätverksverktyg (utan http://).

Det du sa om DNS fick mig att dubbelkolla dem och då upptäckte jag att den andra var fel, men det verkar inte hjälpa att ha rätt inskriven...

Efter att ha tittat lite nogrannare på sidan om bugen jag nämnde i det första inlägget, börjar jag fundera på om jag inte har den (eller nåt liknande) ändå. När jag skriver sudo apt-get update får jag svaret unable to resolve host karin-desktop, men jag blir ändå tillfrågad om att skriva in mitt lösenord. Min hosts-fil ser inte heller ut som den de visar där, utan så här:
127.0.0.1 localhost

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
Spelar det någon roll hur första raden ser ut?

PS. Tack till den som flyttade tråden. DS.
Karyn

Inlägg av Karyn »

Jag lekte runt lite och ändrade mitt host-name till det datornamn jag fått av internetleverantören, la in ett domain-name (också från internetleverantören) och la in ett host med min IP-adress och host-name + domain-name. Dock utan annat resultat än att sudo apt-get update inte ger några felmeddelanden (men uppdateringen går inget vidare). Firefox kan fortfarande inte ladda andra sidor än sådana från google.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det där med unable to resolve host är något jag haft också. Var det hela /etc/hosts du postade? Den första raden ska se ut som den gör. Men lägg till på slutet.

Kod: Markera allt

<ip-adressen> karin-desktop
Det gör att din egen dator finns med i listan. Gör man det här med Nätverksinställnigar, kommer den att lägga till ett "domän"-namn. Det här verkar kunna störa trafiken.
Karyn

Inlägg av Karyn »

Jag har nu prövat att installera om Ubuntu (fortfarande genom Windows), för att se om det kunde vara nåt skumt med det, men allt är sig fortfarande likt.

Genom att lägga in min ip-adress och karin-desktop (har inte ändrat igen) får jag inget unable to resolve host med sudo apt-get update. Däremot verkar själva uppdateringen fortafarande inte funka. Om det nu inte ska ta sjukt lång tid (skärmsläckaren började slås på)... Den skriver ut en massa rader, de flesta med Ign först och fastnar sedan med 96 % färdigt [Väntar på huvuden].

Jag har observerat några saker, som jag inte vet om de ska vara så eller är nåt konstigt med. Dessa är:

När jag högerklickar på nätverksikonen finns "Network information" som alternativ på menyn, men jag kan inte välja det (det är grått). När jag precis hade installerat och inte hade något manuellt konfigurerat nätverk, kunde jag klicka på det. Men då insåg t o m Firefox att det inte fanns någon uppkoppling.

När jag avslutar Ubuntu får jag upp ett gäng meddelanden från NetworkManager efter att det grafiska avslutats. Det sista säger något om nån sorts fel, men jag hinner aldrig läsa vad.

Är dessa saker tecken på fel eller är det helt normalt?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag har inte kunnat komma på något ännu. Men när du säger att du installerar genom Windows, är det då Wubi du menar? Jag har läst på en del ställen (minns dock inte var just nu) att det kan bli en del problem där.

Men om du startar om datorn med CD-skivan i, kan du då komma ut på internet? Om det lyckas så funkar i alla fall Ubuntu på din dator och vi kan då titta lite på Wubi-installationen istället.

Nej, uppdateringen ska inte ta så lång tid.
Karyn

Inlägg av Karyn »

Japp, jag har installerat med Wubi. Av det jag har läst om det, så har jag förstått det som att själva Ubuntu ska funka likadant, men att installtionsprocessen är annorlunda... Så det är nog inte problemet.

Med Live-CD i får jag exakt samma resultat som innan.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag kör inte Wubi så jag kan inget om det. Hur ansluter Wubi-installationen till internet? Är det med värddatorns IP-adress? Kör man virtualiseringsprogrammet VirtualBox så kan man dels göra det, men man kan också brygga förbindelsen till gäst-OS och då får det en egen adress.

Har du en router?
Karyn

Inlägg av Karyn »

Detta finns på den officiella Wubi-hemsidan, så jag antar att Ubuntu ansluter till internet som vilken annan installation som helst.
How does Wubi work?

Wubi adds an entry to the Windows boot menu which allows you to run Linux. Ubuntu is installed within a file in the Windows file system (c:\ubuntu\disks\root.disk), this file is seen by Linux as a real hard disk.

Is this running Ubuntu within a virtual environment or something similar?

No. This is a real installation, the only difference is that Ubuntu is installed within a file as opposed to being installed within its own partition. Thus we spare you the trouble of creating a free partition for Ubuntu. And we spare you the trouble to have of having to burn a CD-Rom.
Jag har ingen router inkopplad, bara nätverkskabel direkt till ett uttag. Dock kan jag låna en router om du menade att jag skulle pröva med en inkopplad.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Nej, det ska inte behövas någon router. Jag bara undrade hur wubi tog sig genom Windows ut på nätet. Men om jag har förstått det hela rätt, så beter sig Ubuntu som om det var en riktig installation och då har den egen tillgång till nätverkskoret. Då borde det vara Ubuntu som är problemet. Om jag bara kunde komma på hur. ???
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Hur ser innehållet ut i resolv.conf?

gksudo gedit /etc/resolv.conf
Kanske kan denna ge något
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=78&t=3053
Karyn

Inlägg av Karyn »

Min resolv.conf innheåller mina DNS:er, inget annat. Jag har även försökt använda openDNS utan någon lycka (det blir tom sämre, google laddas inte).

Men jag är kanske en lösning på spåren. På ubuntuforums hittade jag en tråd där någon har samma problem som jag. Nu har åtminstone en person hittat en lösning. Den funkar dock inte för mig eftersom den inbegriper att ändra i en routers inställning och jag inte har nån sådan.

Problem-tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=868450
Kanske lösning: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-619531.html

Säger detta er nåt?
Senast redigerad av 1 Karyn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

maths57 skrev:Nej, det ska inte behövas någon router. Jag bara undrade hur wubi tog sig genom Windows ut på nätet. Men om jag har förstått det hela rätt, så beter sig Ubuntu som om det var en riktig installation och då har den egen tillgång till nätverkskoret. Då borde det vara Ubuntu som är problemet. Om jag bara kunde komma på hur. ???
Förehåller det sig inte som så att endast ett operativsystem i taget kan ha tillgång till en fysisk hårdvara som t.ex ett nätverkskort?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Karyn

Inlägg av Karyn »

På min jakt efter en lösning har jag nu råkat göra saker värre och vet inte hur jag återställer...

Jag följde instruktionerna här http://iptables-tutorial.frozentux.net/ ... PMSSTARGET Jag har prövat båda exemplena och får samma resultat: ingen uppkoppling. Allt som öppnas i firefox blir "sidan kan inte hittas", jag kan inte pinga och i nätverksverktyg kan jag bara se eth0 som bara har IPv6 protokoll.

Hur ändrar jag tillbaka i IPtables?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

dmz skrev:Förehåller det sig inte som så att endast ett operativsystem i taget kan ha tillgång till en fysisk hårdvara som t.ex ett nätverkskort?
I princip: ja. Men. Det går att göra om datorn till en s k brygga. En brygga är något som förbinder två olika nätverk med varandra. Om du t ex kör ett virtualiseringsprogram som VirtualBox, så kan du köra två OS samtidigt - även om det ena är värd och den andra är en gäst. Du skapar då en brygga i värddatorn och ger gästsystemet en lämplig IP-adress. Då kan båda OSen utnyttja samma nätverkskort som likvärdiga användare. Det innebär också att gästen kan bli en fullvärdig medlem av nätverket. Det här går att göra i både Ubuntu och Windows.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

@karyn Det där hade ju med en viss typ av router att göra, men du har ingen.
Karyn skrev:Hur ändrar jag tillbaka i IPtables?
Kommer du ihåg hur du skrev in reglen? I så fall tar du och byter ut '-A' mot '-D'.

sudo iptables -D <din regel>
Vill du öppna brandväggen helt:

sudo iptables -P INPUT ACCEPT
sudo iptables -P FORWARD ACCEPT
sudo iptables -P OUTPUT ACCEPT
Sedan kan du behöva rensa alla regler:

sudo iptables -F -t filter
sudo iptables -F -t mangle
sudo iptables -F -t nat
Men nu är brandväggen helt öppen!
Karyn

Inlägg av Karyn »

Så det var ett router-problem... Typiskt. Jag som hoppades att jag skulle vara närmare en lösning.

Jag måste ha gjort något mer utan att veta om det för det hjälpte inte att bara "ta tillbaka" inställningen i Iptables. Så jag bestämde mig för att installera om och göra det på riktigt den här gången. Alltså har jag nu Ubuntu installerat vid sidan om XP, en helt vanlig dual-boot. Och problemet är tillbaka till det vanliga.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"