Få kontakt med min HPmedia server som kör Windows home serve

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
xenozalle
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Få kontakt med min HPmedia server som kör Windows home serve

Inlägg av xenozalle »

Hej!

Jag köpte min server (eller NAS?) precis innan jag upptäckte Ubuntu annars hade jag kört linux på min egen hemsnickrade. Nu är det så att jag kommer inte åt filerna. Jag kan se servern under fliken nätverkservrar men när jag klickar på den så ser jag inga mappar. Jag har samba installerat. I Windows så behövs det användarnamn och lösen för att få åtkomst till den. Jag antar att det är samma sak från Ubuntu. Men hur gör jag då? Jag har läst wikin om samba men blev inte klokare för det :-\ . Vore trevligt att få åtkomst till den så man kan gå över till Linux i princip helt.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Få kontakt med min HPmedia server som kör Windows home serve

Inlägg av pun »

Kör det här verktyget som är en dold funktion just nu

shares admin

http://ubuntu-tutorials.com/2008/07/12/ ... res-admin/

Observer Unlock knappen för att kunna göra något

OBS 2 Mittenfliken General Properties > Samma arbetsgruppsnamn som i Windooze.

Känner själv inte till exakt vad Home Servern kräver men arbetsgruppsnamn ska vara ett måste.
xenozalle
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av xenozalle »

Det gjorde ingen skillnad. Fortfarande samma sak. Jag ser servern men inga mappar eller filer. Jag har ju inget på min Linuxpartition jag vill dela ut, utan vill bara komma åt filerna på servern.
Vispen74
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Vispen74 »

Samma problem här, hittar alla andra datorer i nätverket, men inga utdelade mappar syns när man klickar på någon av windows-datorerna, utan datorn tänker ett tag, och fönstret förblir tomt. Kör Vista respektive 2008 server på datorerna jag vill in på.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"