Hårddisk problem, ev skadade drivrutiner

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Ballex
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hårddisk problem, ev skadade drivrutiner

Inlägg av Ballex »

Hej nu är det så att jag TROR jag har ett hårddisk problem.

Jag har en ny HTPC som jag byggt ihop och körde Windows Vista. Den fungerade super bra till jag installerade drivrutiner för någonting rörande IR ögat i chassit jag har. Kommer inte ihåg vilket men hur som helst så när jag skulle reboota windows så vart det bara svart så fort windows startades upp. Testade starta om i Safe-mode men lika svart där. Jag testade då installera om windows men det slutade bara med att installationen hänger sig på slutet. Har försökt installera med flera olika Windows skivor, både XP och Vista men inget fungerar. Med xp skivan får jag BSOD med felmeddelandet 0x0000007B. Efter lite läsning här: http://support.microsoft.com/kb/324103/sv så har jag förstått att det är något av följande: Startsektorvirus, Skadade Drivrutiner, Skadad hårddisk.

Efter ca 10-15 olika försök med windows gav jag upp och gav i ren desperation Ubuntu ett försök. Första installationen fungerade det och jag svor att aldrig någonsin använda windows igen. Det fick jag snabbt ta tillbaka då hårdvaran i min dator inte är särskillt kompatibel just med linux. Det jag måste göra är att köra windows tyvärr, men det går inte att installera det.

Hur ska jag gå tillväga för att ta reda på vad för fel jag har?

Jag har kört UltimateBootCd och kört varierande hårddisk analyser och hårddisk formateringar. Jag har redan installerat och kört ClamAV utan några virus funna. Börjar luta åt drivrutins problemet då det var under en installation av ett program och nya drivrutiner som windows gäcka ihop. Tycker inte det borde vara hårddisken då allting i ubuntu fungerar utan problem? Snälla hjälp mig, vill inte kasta ut datorn redan.

Specs:
Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB (
Chassi: Antec Fusion 430 V2 (Silver/Svart)
RAM: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
CPU: AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box
CD-r/DVD-r: Samsung SH-S203D

Edit: Om möjligt så kör jag men ubuntu men frågan är då hur bra man får grafiken, ljudet att funka till moderkortet? Sen har jag också en D-link dwa-140 som jag skulle vela använda.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Hårddisk problem, ev skadade drivrutiner

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:Har försökt installera med flera olika Windows skivor, både XP och Vista men inget fungerar. Med xp skivan får jag BSOD med felmeddelandet 0x0000007B. Efter lite läsning här: http://support.microsoft.com/kb/324103/sv så har jag förstått att det är något av följande: Startsektorvirus, Skadade Drivrutiner, Skadad hårddisk.
Jag tror inte winxp kan installeras på sata utan extra drivrutiner.
Ballex skrev:Efter ca 10-15 olika försök med windows gav jag upp och gav i ren desperation Ubuntu ett försök. Första installationen fungerade det och jag svor att aldrig någonsin använda windows igen. Det fick jag snabbt ta tillbaka då hårdvaran i min dator inte är särskillt kompatibel just med linux. Det jag måste göra är att köra windows tyvärr, men det går inte att installera det.
Så du kan intstallera ubuntu, men inte windows?
Ballex skrev:Börjar luta åt drivrutins problemet då det var under en installation av ett program och nya drivrutiner som windows gäcka ihop. Tycker inte det borde vara hårddisken då allting i ubuntu fungerar utan problem?
Hur har du det med AHCI?
Ballex skrev:Edit: Om möjligt så kör jag men ubuntu men frågan är då hur bra man får grafiken, ljudet att funka till moderkortet? Sen har jag också en D-link dwa-140 som jag skulle vela använda.
Det är nog lättare att få hjälp med den biten här än med att få igång windows. Men jag tänker iaf inte börja dra i den änden innan du verkligen ger upp med den andra.
Ballex

Inlägg av Ballex »

Konservburk skrev: Jag tror inte winxp kan installeras på sata utan extra drivrutiner.
Jasså det visste jag inte, men det förklarar inte varför Vista installationen hänger sig på slutet och inte fungerar.

Konservburk skrev: Så du kan intstallera ubuntu, men inte windows?
Yes, ubuntu gick in på första installationen och har inte strulat någonting sen dess.
Konservburk skrev: Hur har du det med AHCI?
Hmm, menar du att jag ska gå in i bios och kolla eller? Vad bör den vara, av eller på?
Konservburk skrev: Det är nog lättare att få hjälp med den biten här än med att få igång windows. Men jag tänker iaf inte börja dra i den änden innan du verkligen ger upp med den andra.
Frågan är hur lätt det är att få allting att fungera på ubuntu. Verkar inte finnas några drivrutiner till gfx och ljud. Det jag vill är att använda min htpc med fjärr, kunna titta på HD & DTS film utan problem. Sen vilket OS jag har skiter jag fulltständigt i sålänge det funkar. Tänker inte ta den svåra vägen först ifall nu att få Ubuntu att fungera för mig "fläckfritt" är den svåra vägen.

Tack för ditt svar.

Btw, finns det någonstans man hade kunnat prata "live" med någon? Känns segt att vänta ut forumsvar.

EDIT: Var in i bios och under "on-chip SATA type" var den vald som "AHCI". Fanns att välja RAID och IDE.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:
Konservburk skrev: Jag tror inte winxp kan installeras på sata utan extra drivrutiner.
Jasså det visste jag inte, men det förklarar inte varför Vista installationen hänger sig på slutet och inte fungerar.
Jag vet inte någonting om vista.
Ballex skrev:
Konservburk skrev: Så du kan intstallera ubuntu, men inte windows?
Yes, ubuntu gick in på första installationen och har inte strulat någonting sen dess.
Då borde inte hårdisken vara trasig iaf.
Ballex skrev:
Konservburk skrev: Hur har du det med AHCI?
Hmm, menar du att jag ska gå in i bios och kolla eller? Vad bör den vara, av eller på?
Du kollar upp det i bios, ja. Om den ska vara på eller av beror lite på vad du är ute efter, men anledningen till att jag öht frågar om detta är att linux klarar av vilket som utan problem, men med windows kan det strula ordentligt om det är felinställt.
Ballex skrev:
Konservburk skrev: Det är nog lättare att få hjälp med den biten här än med att få igång windows. Men jag tänker iaf inte börja dra i den änden innan du verkligen ger upp med den andra.
Frågan är hur lätt det är att få allting att fungera på ubuntu. Verkar inte finnas några drivrutiner till gfx och ljud. Det jag vill är att använda min htpc med fjärr, kunna titta på HD & DTS film utan problem. Sen vilket OS jag har skiter jag fulltständigt i sålänge det funkar. Tänker inte ta den svåra vägen först ifall nu att få Ubuntu att fungera för mig "fläckfritt" är den svåra vägen.
Menar du att grafik och ljud inte fungerar alls? Eller bara det att du inte har hittat några speciella drivrutiner? Men vi nystar som sagt inte mer i den änden innan du ger upp med den andra.
Ballex skrev:Btw, finns det någonstans man hade kunnat prata "live" med någon? Känns segt att vänta ut forumsvar.
Jag tror det finns en irc-kanal. Och det kanske även finns folk som har tid att sitta och supporta via IM, men jag är sjäv för upptagen för att kunna hjälpa på det sättet för tillfället.
Ballex skrev:EDIT: Var in i bios och under "on-chip SATA type" var den vald som "AHCI". Fanns att välja RAID och IDE.
AHCI är det nya, IDE det gamla, och om du inte vet att du behöver RAID så kan du helt glömma det alternativet. Du kan ju försöka byta till IDE och se om windows blir gladare då.
Ballex

Inlägg av Ballex »

Okej men då skippar vi änden om att få windows att fungera. Den änden får ligga tills att det verkligen inte går att få ubuntu att fungera.

Jag hittar inga rutiner för ljud eller några grafik drivisar som funkar. Sen har jag inte sån stor koll på hur jag verkligen skulle installera drivrutiner ifall jag nu skulle hitta några.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mot ... MA78GM-S2H

Där hittar jag "# Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website. "

Läser att jag har integrerat ATI Radeon HD3200.

Hittar sedan hit http://ati.amd.com/support/driver.html

Där finns ingen sådan drivrutin att välja på.

Btw, har ati catalyst control center installerat men det spelar inte så stor roll när jag inte har några drivrutiner.

Gör ett försök med 2600 drivrutinerna. Läste någonstans att det skulle fungera.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:Okej men då skippar vi änden om att få windows att fungera. Den änden får ligga tills att det verkligen inte går att få ubuntu att fungera.
Men om du egentligen vill ha windows så är det väl bättre att börja i windows-änden? Där vet du ju hur och att allt fungerar som du vill.
Ballex skrev:Jag hittar inga rutiner för ljud eller några grafik drivisar som funkar. Sen har jag inte sån stor koll på hur jag verkligen skulle installera drivrutiner ifall jag nu skulle hitta några.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mot ... MA78GM-S2H

Där hittar jag "# Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website. "

Läser att jag har integrerat ATI Radeon HD3200.

Hittar sedan hit http://ati.amd.com/support/driver.html

Där finns ingen sådan drivrutin att välja på.

Btw, har ati catalyst control center installerat men det spelar inte så stor roll när jag inte har några drivrutiner.
Nu är det så att det i flesta fall inte behövs några extra drivrutiner som laddas hem och installeras separat. Det mesta följer med ubuntu från början. Det är väl möjligtvis om du skulle vilja ha stängda grafikortsdrivrutiner eller liknande. När det gäller fjärrkontroll tror jag däremot inte att det följer med något, så den biten måste nog pillas lite med för att det ska fungera bra.
Ballex skrev:Gör ett försök med 2600 drivrutinerna. Läste någonstans att det skulle fungera.
Om du vill använda stända drivrutiner (de som grafikkortstillverkarna själva står för) så kan du till att börja med läsa här:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Ballex

Inlägg av Ballex »

Konservburk skrev: Men om du egentligen vill ha windows så är det väl bättre att börja i windows-änden? Där vet du ju hur och att allt fungerar som du vill.

Nu är det så att det i flesta fall inte behövs några extra drivrutiner som laddas hem och installeras separat. Det mesta följer med ubuntu från början. Det är väl möjligtvis om du skulle vilja ha stängda grafikortsdrivrutiner eller liknande. När det gäller fjärrkontroll tror jag däremot inte att det följer med något, så den biten måste nog pillas lite med för att det ska fungera bra.

Om du vill använda stända drivrutiner (de som grafikkortstillverkarna själva står för) så kan du till att börja med läsa här:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Som sagt, OS:et är oviktigt, att det fungerar är viktigt.

Vars finns drivrutinerna som följer med för grafiken och ljudet för mig då? Hur gör jag utan att ladda ner extra då? Och hur tar jag bort det jag installerat? Ber om ursäkt att jag är så smärtsamt ny till ubuntu men försöker verkligen. Tack för din hjälp.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:Som sagt, OS:et är oviktigt, att det fungerar är viktigt.
Självklart. Det jag menar är bara att det kanske är bättre att lägga ner ett par timmar med att fråga efter hjälp på något windows-forum så att du får igång det än att sitta lika många timmar och försöka få ubuntu att fungera som du vill. Det finns nämligen inga garantier att du kommer att få allting att fungera som du vill med ubuntu. Men windows har fungerat förut och borde ju därför kunna fungera igen.

Jag är säker på att det går att få igång bild och ljud tillfredställande. Men när det gäller fjärrkontrollen så vet jag inte hur svårt det faktiskt är att ordna. Det skulle kunna vara jättelätt och fungera i princip perfekt, men det skulle även kunna vara så att det inte ens går att lösa på ett godtagbart sätt.
Ballex skrev:Vars finns drivrutinerna som följer med för grafiken och ljudet för mig då? Hur gör jag utan att ladda ner extra då?
De ska fungera från början. Du ska egentligen kunna spela upp både ljud och film utan problem med en gång. Men detta handlar om öppna drivrutiner. Vill du t.ex. ha de som kommer direkt från ati så länkade jag till där det står hur du kan göra. Är det något du inte förstår där så är det bara att fråga.

Eftersom du säger att grafiken och ljudet inte fungerar från början så vill jag veta vad det är som inte fungerar? Är skärmen svart? Kommer det inget ljud ur högtalarna? Eller är det bara så att du inte vet var du ska göra inställningar för skärmupplösning/surroundljud osv?
Ballex skrev:Och hur tar jag bort det jag installerat?
Vad har du installerat?
Ballex skrev:Ber om ursäkt att jag är så smärtsamt ny till ubuntu men försöker verkligen. Tack för din hjälp.
Inget att be om ursäkt för. Det är väl snarare så att jag är alldeles för invand för att riktigt inse vad som är svårt när man är helt ny.
Ballex

Inlägg av Ballex »

Konservburk skrev: Jag är säker på att det går att få igång bild och ljud tillfredställande. Men när det gäller fjärrkontrollen så vet jag inte hur svårt det faktiskt är att ordna. Det skulle kunna vara jättelätt och fungera i princip perfekt, men det skulle även kunna vara så att det inte ens går att lösa på ett godtagbart sätt.

De ska fungera från början. Du ska egentligen kunna spela upp både ljud och film utan problem med en gång. Men detta handlar om öppna drivrutiner. Vill du t.ex. ha de som kommer direkt från ati så länkade jag till där det står hur du kan göra. Är det något du inte förstår där så är det bara att fråga.

Eftersom du säger att grafiken och ljudet inte fungerar från början så vill jag veta vad det är som inte fungerar? Är skärmen svart? Kommer det inget ljud ur högtalarna? Eller är det bara så att du inte vet var du ska göra inställningar för skärmupplösning/surroundljud osv?

Vad har du installerat?
Ljudet fungerar inte, kör genom en S/PDIF port till förstärkare så jag vet inte om det är inställningar.

Grafiken verkar Ok antar jag, 1600x1200 upplösning men jag hittar inte min LCd-TV LG LF75 som är kopplad till HDMI-porten. Sen kan jag inte ändra några inställningar på "utseende" och "visual effects" utan kan bara ha "none".

Jag har installerat catalyst controll centre och HD2600 drivrutiner via .run filer. Vet inte om det spelar någon roll för det har då inte gjort någon skillnad. Men dem kanskei nte bör vara kvar där?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:Ljudet fungerar inte, kör genom en S/PDIF port till förstärkare så jag vet inte om det är inställningar.
Det är nog bara en inställning. Antagligen måste du välja att du vill använda den digitala utgången istället för den analoga. Det borde du kunna ändra i mixer-inställningarna. Exakt var du hittar dem är jag dock osäker på eftersom jag själv inte använder den vanliga standard-installationen.
Ballex skrev:Grafiken verkar Ok antar jag, 1600x1200 upplösning men jag hittar inte min LCd-TV LG LF75 som är kopplad till HDMI-porten. Sen kan jag inte ändra några inställningar på "utseende" och "visual effects" utan kan bara ha "none".
När det gäller att få bild på TV:n så är det nog vettigt att byta till de stängda drivrutinerna. Men när det gäller just ati-kort så finns det många andra som har betydligt bättre koll på det än jag, eftersom jag inte har något sådant kort själv.
Ballex skrev:Jag har installerat catalyst controll centre och HD2600 drivrutiner via .run filer. Vet inte om det spelar någon roll för det har då inte gjort någon skillnad. Men dem kanskei nte bör vara kvar där?
Intstallerade du med eller utan admin-rättigheter?
Ballex

Inlägg av Ballex »

Konservburk skrev: Det är nog bara en inställning. Antagligen måste du välja att du vill använda den digitala utgången istället för den analoga. Det borde du kunna ändra i mixer-inställningarna. Exakt var du hittar dem är jag dock osäker på eftersom jag själv inte använder den vanliga standard-installationen.
Okej får kika på det när jag kommer hem.
Konservburk skrev:När det gäller att få bild på TV:n så är det nog vettigt att byta till de stängda drivrutinerna. Men när det gäller just ati-kort så finns det många andra som har betydligt bättre koll på det än jag, eftersom jag inte har något sådant kort själv.
Hmm det är här första skon klämmer... Har letat som en tokig utan att hitta något så jag undrar om det verkligen finns just för Ati radeon HD3200.
Konservburk skrev:Intstallerade du med eller utan admin-rättigheter?
Använde mig mha sudo kommandot så ja, med admin rättigheter.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:Hmm det är här första skon klämmer... Har letat som en tokig utan att hitta något så jag undrar om det verkligen finns just för Ati radeon HD3200.
Det finns. Har du ett hyfsat nytt ati-kort så kan du använda den stängda ati-drivrutinen. Allt är så att säga inbakat i den. Hur bra det fungerar beror däremot lite på exakt vilket grafikkort du har.
Ballex skrev:Använde mig mha sudo kommandot så ja, med admin rättigheter.
Jag har ingen aning om vart de installeras (har som sagt inget ati-kort), men jag tror inte att de "ligger ivägen" och stör. Gör som det stod i länken jag pekade på istället så borde det gå bra.
Ballex

Inlägg av Ballex »

Följer guiden men när jag kommer till kommandot ./ati-driver-installer-8.443.1-x86.x86_64.run så får jag bara meddelandet:

bash: ./ati-driver-installer-8.443.1-x86.x86_64.run: Permission denied

Hur gör jag nu?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ballex skrev:Följer guiden men när jag kommer till kommandot ./ati-driver-installer-8.443.1-x86.x86_64.run så får jag bara meddelandet:

bash: ./ati-driver-installer-8.443.1-x86.x86_64.run: Permission denied

Hur gör jag nu?
Du valde alltså att följa anvisningarna under "Install from ati.com (latest version of drivers)" istället för de under "Install from Ubuntu repositories (easier)" ? Eftersom du är nybörjare känns det som att "easier" hade varit bättre, men det är ju såklart upp till dig.

Du får "Permission denied" eftersom du inte följde anvisningen "ensure the ATi drivers have the execute flag set first", vilket betyder att du ska göra så här:

Kod: Markera allt

chmod +x ./ati-driver-installer-8.443.1-x86.x86_64.run
Ballex

Inlägg av Ballex »

Missade att det fanns två sätt. Testa efter den enkla men när jag checkat i "use ATI accelerated drivers" och rebootat så har jag bara svart skärm, ser ingenting. Vad gör jag nu? Finns det nått sätt att safe boota ubuntu och avaktivera dem?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När Ubuntu startat kan du prova att trycka Ctrl + Alt + F1, skulle inte det fungera kan du prova att trycka på Esc när GRUB startar och välja felsäkertläge eller vad det nu heter?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ballex

Inlägg av Ballex »

Kommer in i en kommando promt när jag gjort Alt+Ctrl+F1 när jag har svart skärm, vad för commando ska jag skriva där?

Kom in i något slags Recovery menu när jag tryckt esc. Fanns inget alternativ om "safe mode" eller liknande. Bara recovery mode och då kom jag till en annan meny. Vilket enda "boot" alternativet var "resume normal boot".
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Logga in där och skriv in kommandot för att börja om med det grafiska:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Ballex

Inlägg av Ballex »

kommer upp en ruta som frågar "Använd gränssnitt mot kärnans framebufferenhet?"

Ja eller nej?

Btw, har du möjlighet för live hjälp Hund?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Använd bara dom fördenifierade svaren. Jodå, det har jag.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"