Svenskt Forum? Länkar till Engelska!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Svenskt Forum? Länkar till Engelska!

Inlägg av defatist »

Har märkt att det på den senaste tiden mycket support hänvisar till Engelska texter och då i regel utan någon Svenskt alternativ.

Tycker i och med att detta är ett Svenskt forum att det i första hand borde länkas till svenska sidor tror nog att det finns en del som har lite svårt med Engelskan.

Bara lite funderingar för att få en del att tänka på detta:
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Svenskt Forum? Länkar till Engelska!

Inlägg av pun »

Jo det är med flit eftersom Ubuntu Sverige tycks vara mer upptagen med annat än Ubuntu

Jag har studerat x antal supportsvar på enbart svenska och det är usel nivå på
många svar.

Sämst är att man inte har koll på nuvarande buggar i Hardy samt då vad man bör göra.

Klarara man inte av att göra det här till ett Ubuntuforum och inget annat så ändra namnet och
låt någon annan sköta Ubuntu, Micke klarar det säkert.

;)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

pun skrev:Jo det är med flit eftersom Ubuntu Sverige tycks vara mer upptagen med annat än Ubuntu

många svar.

Sämst är att man inte har koll på nuvarande buggar i Hardy samt då vad man bör göra.

Klarara man inte av att göra det här till ett Ubuntuforum och inget annat så ändra namnet och

;)
Tur att du är så aktiv och hjälper folk med korrekta svar då. Har koll på alla buggar, och skriver svenska howto's varje dag. :)
Tack för stödet, att du är så possitiv om vårat forum och skapar en trevlig stämmning! Tack pun, tack!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Pun, om du anser att det finns bättre alternativ, så finns det inget som hindrar dig från att lämna forumet. Jag tror många hade blivit tacksamma om du gjorde detta istället för att tracka ner på folk. Speciellt när de ägnar mkt av sin fritid åt att hjälpa andra utan något i gengälld.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

pun skrev:Jo det är med flit eftersom Ubuntu Sverige tycks vara mer upptagen med annat än Ubuntu

många svar.

;)
För det första: I många fall finns det endast fullgod dokumentation på engelska, av förklarliga skäl.
För det andra: Vad synd att du enbart har studerat supportsvar istället för att studera supporttrådar och HJÄLPA till istället för att gnälla på allt och alla.
För det tredje: Menar du att alla ska ha koll på alla buggar i Hardy för att kunna hjälpa till?
För det fjärde: Klarar du inte av sättet det här forumet sköts på kanske det är lika bra att du lämnar skutan och går över till något annat elit-forum som passar dig bättre? Mickes fina forum kanske, till exempel?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Njau... det är betydligt enklare att Ubuntu Sverige lyfter sig ur dypölen de hamnat i.

Syns väl på alla dina svar hur osäker du är... ;)
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

pun skrev:Njau... det är betydligt enklare att Ubuntu Sverige lyfter sig ur dypölen de hamnat i.

Nä, det är klart, dina svar är ju så jävla mycket bättre.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

cupe skrev:
pun skrev:Njau... det är betydligt enklare att Ubuntu Sverige lyfter sig ur dypölen de hamnat i.

Jo nu handlar det då om att lyfta sig ur dypölen...
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

pun skrev:
cupe skrev:

Jo nu handlar det då om att lyfta sig ur dypölen...
Vilken dypöl är det du pratar om? Den som du, tillsammans med ett fåtal andra, gör djupare och djupare med orelevanta diskussioner och hackande på andra medlemmar?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

cupe skrev: Vilken dypöl är det du pratar om? Den som du, tillsammans med ett fåtal andra, gör djupare och djupare med orelevanta diskussioner och hackande på andra medlemmar?
Jo man kan besöka vilket civiliserat forum oavsett distribution och inte
hitta något liknande som Ubuntu Sveriges dypöl.

Om man enbart ser till Ubuntu så var Italiens en dypöl enligt rykten men där
fick man iväg terroristerna från forumet.

Debians forum är en riktig rysare avseende att ha kul med mjukvara som man har med Ubuntu.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

pun skrev:
cupe skrev: Vilken dypöl är det du pratar om? Den som du, tillsammans med ett fåtal andra, gör djupare och djupare med orelevanta diskussioner och hackande på andra medlemmar?
Jo man kan besöka vilket civiliserat forum oavsett distribution och inte
hitta något liknande som Ubuntu Sveriges dypöl.

Om man enbart ser till Ubuntu så var Italiens en dypöl enligt rykten men där
fick man iväg terroristerna från forumet.

Debians forum är en riktig rysare avseende att ha kul med mjukvara som man har med Ubuntu.
Vad är det egentligen du snackar om? Bara en massa orelevant snick-snack från din sida. Lägg ner.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Om nu Ubuntuforums är så bra, varför sticker du inte dit och lämnar den här nerskitna dypölen?

Som du förstår så är vi alla här lite utvecklingsstörda och förstår inte så mycket... Skulle du kunna vara snäll och fölklara riktigt enkelt för oss vad det är du vill egentligen?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

defatist skrev:Har märkt att det på den senaste tiden mycket support hänvisar till Engelska texter och då i regel utan någon Svenskt alternativ.

Tycker i och med att detta är ett Svenskt forum att det i första hand borde länkas till svenska sidor tror nog att det finns en del som har lite svårt med Engelskan.

Du har faktikt en stor poäng i det du säger. Jag tror nyckelpunkten ligger i att vi får igång en arbetsgrupp i wikin som arbetar med portning av dokumentationen.
För mkt av den engelska dokumentationen är väldigt bra och borde finnas på svenska. :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Inga gliringar, insinuationer och personliga påhopp, tack! Alla, inkl pun, är med och skapar stämningen på det här forumet, så håll det respektfullt och vänligt!
Användarvisningsbild
defatist

Inlägg av defatist »

maths57 skrev:Inga gliringar, insinuationer och personliga påhopp, tack! Alla, inkl pun, är med och skapar stämningen på det här forumet, så håll det respektfullt och vänligt!
Är det är denna stämning du vill värna om vill inte jag vara med ialla fall!

Pun skrev:"Ubuntu Sverige lyfter sig ur dypölen de hamnat i."
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

defatist, vilken stämning vill du ha då? Du behöver inte svara, för då går vi OT så det skriker, men tänker efter hur du vill att folk ska uppträda mot varandra här och försök sedan att leva upp till det själv. Det gäller alla här!

För att föra tillbaka till ämnet. Den här frågan har varit uppe tidigare. Som det sagts så är det här svårt eftersom mycket av det som det finns att hänvisa till är på engelska. Vi som ger support här gör det på vår fritid, så man kan inte ställa samma krav som på en professionell support. Här är det användare som hjälper andra användare. Där kan man inte kräva av oss att vi ska prestera det ena eller andra. Att skriva HOWTOs och instruktioner tar tid. Dessutom finns det ibland så många specialfall att det är nästan omöjligt att vi någonsin ska kunna täcka in det.

Den som vill hjälpa till kan gå till wikin och själv skriva det som man vill lägga till. Alla bidrag emottages med tacksamhet.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Nu försöker vi komma tillbaka till ämnet.

Har märkt att det på den senaste tiden mycket support hänvisar till Engelska texter och då i regel utan någon Svenskt alternativ.

Ganska destruktivt för vårt forum att bråka om detta. Vi försöker komma med konkreta förslag på förbättringar angående Engelska texter. Vi försöker i största möjliga utsträckning att översätta till Svenska. Bara undantags fall länka till de Engelska språket.

Max

;)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det är, iallafall för egen del, lätt att bara länka till en sida där lösningen finns utan att ens reflektera på att sidan är på engelska (ty jag tillhör den generation där många anser att engelska är nästan lika lättläst som svenska). Detta är givetvis inte något som görs medvetet, för att jag är lat eller helt enkelt saknar vilja att ge ett fullgott svar, utan för att jag helt enkelt inte har reflekterat tillräckligt mycket över att det kan vara ett problem. Det kanske bara är något som lätt glöms bort?

Nåväl, jag skall försöka komma med ett par tankar. Eftersom väldigt mycket dokumentation och problemlösning finns på engelska, kommer engelskan alltid att tränga sig på, det kommer vi nog inte ifrån. Men för att komma ifrån problematiken tänker jag mig att vi (när alla andra problem är undanröjda, som att: inlägget skall inte vara OT, man skall veta ungefär vad man snackar om, otydligheter från trådskaparen är utredda etc.) försöker förbättra våra svar så gott som möjligt. Ett exempel på vad man kan försöka göra om det finns en bra guide/lösning på engelska (förutom att posta en länk till lösningen) är att:
  • MINIMUM: Fråga om det går bra med en engelsk länk, eller om något skall översättas.
  • Skicka länken, men passa även på att göra ett kort referat av lösningen.
  • Översätta hela lösningen i ditt inlägg, och hänvisa till länken som källa.
  • Om det är en sak som kan vara värt att ha i vår Wiki, lägg in översättningen även där.
Det är nog något vi får försöka tänka på. Jag tror inte att det för att vi är elitistiska, lata eller ignoranta som det blir så mycket länkar till engelska sidor, jag tror bara att vi inte tänker på det (och möjligtvis inte är tillräckligt supportinriktade, men det kan vi alla träna upp!).

Tänk på ovanstående, så kommer vi nog komma på fötter igen (nej, jag gör inte alltid det själv, men vi måste börja, även jag).
Användarvisningsbild
defatist

Inlägg av defatist »

DeepThought skrev:Det är, iallafall för egen del, lätt att bara länka till en sida där lösningen finns utan att ens reflektera på att sidan är på engelska (ty jag tillhör den generation där många anser att engelska är nästan lika lättläst som svenska). Detta är givetvis inte något som görs medvetet, för att jag är lat eller helt enkelt saknar vilja att ge ett fullgott svar, utan för att jag helt enkelt inte har reflekterat tillräckligt mycket över att det kan vara ett problem. Det kanske bara är något som lätt glöms bort?

Nåväl, jag skall försöka komma med ett par tankar. Eftersom väldigt mycket dokumentation och problemlösning finns på engelska, kommer engelskan alltid att tränga sig på, det kommer vi nog inte ifrån. Men för att komma ifrån problematiken tänker jag mig att vi (när alla andra problem är undanröjda, som att: inlägget skall inte vara OT, man skall veta ungefär vad man snackar om, otydligheter från trådskaparen är utredda etc.) försöker förbättra våra svar så gott som möjligt. Ett exempel på vad man kan försöka göra om det finns en bra guide/lösning på engelska (förutom att posta en länk till lösningen) är att:
  • MINIMUM: Fråga om det går bra med en engelsk länk, eller om något skall översättas.
  • Skicka länken, men passa även på att göra ett kort referat av lösningen.
  • Översätta hela lösningen i ditt inlägg, och hänvisa till länken som källa.
  • Om det är en sak som kan vara värt att ha i vår Wiki, lägg in översättningen även där.
Det är nog något vi får försöka tänka på. Jag tror inte att det för att vi är elitistiska, lata eller ignoranta som det blir så mycket länkar till engelska sidor, jag tror bara att vi inte tänker på det (och möjligtvis inte är tillräckligt supportinriktade, men det kan vi alla träna upp!).

Tänk på ovanstående, så kommer vi nog komma på fötter igen (nej, jag gör inte alltid det själv, men vi måste börja, även jag).
Detta var ett enligt mej ett mycket positivt svar :)

Med denna grundinställning kommer vårt forum att fortsätta vara ett av de förnämsta och med den attityd som genomsyrar DeepThoughts inlägg, kommer säkert många med mej att ha en stor förståelse för att det blir många länkar till engelska texter.

Jag försöker att tänka positivt att det samtidigt blir träning i att öka läsförståelsen.

Så tack för detta :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag ställer gärna upp och översätter oxå om det är nåt specifikt. Pun är jätteduktig på att länka till en massa och säkert har han förmåga att tänka självständigt. Och eftersom han har en vurm att läsa på engelska är det säkert en baggis för honom att översätta alla fall kortare texter..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"